Gå til innhold

Uff, naboen min røyker! Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er i grunnen hans sak, bortsett fra at han røyker på senga (usjt). Da siver røyken rett fra hans vindu og inn soveromsvinduet vårt. (han bor rett under oss). Før så har dette i grunnen ikke vært noe problem, for han røkte der en gang hvert jubelår, men nå har jeg skjedd hver kveld og natt den siste uka.

Jeg tåler ikke sigarettrøyk, så jeg våkner astmatett i et rom som stinker sigarettrøyk... I natt var det kl. 4.30, i går natt rett før 2, så det er ikke mulig å forutsi når han tar seg en blås...

Samtidig orker jeg ikke å ligge med vinduet igjen hele natta i tilfelle han skulle finne på å ta seg noen drag.

Kan man som nabo spørre pent om han kan la være å røyke på soverommet om natta, eller er det i overkant frekt? Vi har et helt greit naboforhold, men jeg vil ikke si at jeg kjenner mannen eller kona særlig godt. Hvordan ville du reagert om noen ba deg om noe sånt?

Uff, liker ikke slike dilemmaer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde holdt fint kjeft. Om han tar seg en røyk inne i sitt hjem syns jeg strengt tatt ikke du har noe med.

Lukk heller vinduet når han røyker, du våkner jo allikevel.

Skrevet

Alt har med måten man legger ting frem på. Om du går frem på en måte som gjør at du viser at du selv synes dette kanskje er litt frekt å si og er litt unnskyldene og så forklarer at du har astma osv så synes jeg absolutt du kan gi beskjed. Han har garantert ikke tenkt på at dette kan plage noen.

Skrevet

Enig med Alva. Legger man det fram som en forsiktig forespørsel i stedet for å værre sur og forlangende, kan det hende at dette løser seg helt fint ;-)

Skrevet

Syns ikke du har rett til å be han slutte å røyke på senga.. Det er jo hjemme i hans eget hus jo. Du må nok bare bite i det sure eplet og lukke vinduet ditt.

Skrevet

Jeg støtter Alva i at det er mye man kan få gehør for hvis man spør pent :)

Hvis han ikke vil slutte og røyke på soverommet sitt er det igrunnen lite du kan gjøre med det, annet enn å lukke ditt eget vindu.. Det er ikke forbudt å røyke i sitt eget hjem.

Skrevet

problemet er at når jeg våkner så har skaden allerede skjedd. Da våkner jeg fordi jeg ikke får puste, må opp og ta medisiner og sover ikke mer den natta...

Skrevet

han røyker i sitt eget hjem så det er vel egentlig fint lite å gjøre med....er han en hyggelig mann ?

om du hadde visst han var hyggelig og har snakka med han litt før så hadde jeg kanskje våget å spørre pent..men jeg vet egentlig ikke,det kan fort bli veldig frerkt..

Skrevet

Jeg er helt enig i at han har rett til å gjøre hva han vil i sitt hjem ( så lenge han ikke tenner på hele stedet...), det er derfor jeg synes dette er så vanskelig! Samtidig så er det vondt å våkne av å ikke få puste, ikke få sove mer og være tett langt utover dagen på grunn av dette...

Jeg mener overhode ikke at jeg har noen rett til å forlange det, men jeg vet at hvis det hadde vært meg, og jeg gjorde noe som gjorde naboen min syk, så ville jeg prøve alt jeg kunne for å hjelpe.

Skrevet

Han har nok rett til å røke hjemme hos seg selv, men jeg holder med dem som sier at du bør si ifra på en veldig fin måte. Du kan jo også undersøke rundt omkring om det finnes noen hjelpemiddler som kan løse problemet. Kan jo hende det finnes avtrekksststemer, vifter, filtere eller noe som du kan få montert.

Du har ikke mulighet til å bytte soverum eller noe sånt? Det hadde vel vært den enkleste løsningen.

Lykke til i hvertfal.

Skrevet

Legg det frem forsiktig og si du egentlig synes det er for mye å spørre om og forklar at du blir tett når røyken kommer inn på rommet deres. Jeg røyker ikke og ville nok ikke røyket på senga midt på natta om jeg gjorde det, men ville syns det var utrolig flaut at naboen min ikke fikk sove pga min nattrøyk, så hvis de hadde sagt fra ville jeg sluttet med en gang.

Skrevet

Spør du, på en pen måte. Men jeg synes du bør ha klar en unnskylding eller forklaring på hvorfor du absolutt må ha åpent ditt eget vindu. Jeg ser for meg at en første reaksjon på en slik forespørsel fra naboen din kan bli "men hvorfor lukker du ikke bare vinduet før du legger deg om kvelden da?".

Skrevet

Takk for innspill, alle sammen! Jeg vet ikke om jeg egentlig tør å spørre han, men jeg er bare så fortvila i dag, for jeg hadde så mange planer, men her sitter jeg, potte tett og trøtt og har ikke krefter til å gå i dusjen en gang. Får håpe det bedrer seg utover dagen. Om det faller seg sånn at jeg treffer på han så kan det hende at jeg nevner det litt forsiktig. Må tenke litt mer...

Skrevet

På dugnad i vår gård, for noen år siden, kom det opp at naboen under oss hørt en skrapelyd fra vårt soverom hver kveld - det var jeg som flyttet en stol.

Så satt jeg skumdempere på den og saken var løst.

Ikke like lett med røykingen - å sette skumdempere på :-) - men jeg synes det var fint naboen sa i fra - i en hyggelig tone.

Et annet alternativ er å åpne vinudet i rommet ved siden av når dere sover.

Vi gjorde det i vinter fordi vi ikke ville at vår nyfødte baby skulle komme for nær trekken - åpnet vinduet i stua og hadde døren åpen ut dit.

Skrevet

Jeg ville ha spurt han pent. Normalt sett ville jeg ikke gjort det, men når du er så plaget at det går utover nattesøvnen, ville jeg ha prøvd meg frem. Du får ikke noe værre enn et nei...Kan heller ikke skjønne at skal sie nei til noe sånt?=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...