SOMMER :) Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Jeg er fra dette området selv så det er ikke noe "rasistisk" altså. Men jeg syns mange av de som prater denne dialekten på tv overdriver så utrolig mye. De høres ut som parodier hele gjengen (nesten).
en mamma:) Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 signerer denne! men d er jo litt koselig å da:)
simbamamma Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Toten og Hedmark er to vidt forskjellige steder, og kan ikke regnes sammen på denne måten. Hedmark er et fylke med store dialektvariasjoner, det samme gjelder for Oppland. Toten ligger i Oppland og har følgelig sin egen dialekt. At folk snakker Hedmark- eller Opplandsdialekt på TV, er da ikke noe annerledes enn at folk fra andre fylker i landet bruker sine dialekter! Det som er irriterende, er at uvitende folk automatisk tror at alle som "tala litt bredt" er fra Toten!
Hyacinth Bucket Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Syns det bare er koselig jeg :-) Og heller totensk & hedmarking enn bergenser... smak og behag, er det ikke det man sier?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Hvis det er hun dama på barne-tv du snakker om så er hun Ikke Totning. Jeg vil tro hun er hedmarking, kanskje litt østfra. Og nei, deet plager meg ikke at folk snakker dialekten sin på tv. Synes det er fint at ikke alle snakker Vibeke Sæter norsk som da jeg var liten.
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Kan bli litt overdose, ja ;-) Spesielt på Nrk Super.
Babykilo Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Hun vietnameseren kommer fra Brumunddal, og det ligger i Hedmark ikke langt fra Hamar. Er det mer slik dialekt på barne-tv?
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 ....hæ..??... Eneste jeg har fått med meg på barentv som prater litt "bredt" er vel hun fra Brummundal og Mekke Mikkel..... eller....? (Ja... og kanskje han/hun Olsen på helgemorgenene ...) Synes ikke det er for mange... NRK er jo bevisste på å bruke folk som snakker med dialekt og dermed vil jo også de litt "breiere" østlandsdialektene også være representerte.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Har ikke lagt merke til det... Men er ikke så lett å irritere, da... ;0)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Tydeligvis for de som ser tv hele dagen.. ikke for oss som bare ser barnetv på kvelden. Bomma litt med at hun kom østfra hun vietnameseren da. men jeg traff i alle fall på Hedmark,
Den lille prinsesse Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Den Brummundaldialekten er noe av det styggeste som finnes, men overlever den da den høres "naturlig" ut. Den verste på barne-tv er han trøndern som snakker utrolig overdreven trøndersk. Han ødelegger trønderdialekten helt han karen. Kjenner en god del trøndrere, og til nå er det ingen som har hørt trøndersk på den måten.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 Uten å ha sett så mye barne-tv - Syns det er deilig at ikke alt på tv er kav østlandsdialekt a la bokmål.
Anne-B. Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Samme syns jeg, og det er trist. Jeg syns hedmarksdialektene er fine, men syns at den blir gjort narr av på tv enten ved at de overdrives, eller at slike dialekter legges til karakterer som er litt dumme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå