Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Vil fødselspengene da bli omgjort til lån hos Lånekassen, eller får man dem uansett utbetalt? Hva skjer, eller kanskje skjer det ikke noe? Jeg er litt bekymret for om jeg kanskje vil ønske lengre permisjon når barnet er født og ikke begynne på studiene igjen med en gang, eller kanskje jeg ikke en gang ønsker å fortsette studiene. Da er det jo kjipt å måtte tilbakebetale alt sammen.. Da hadde det jo nesten vært bedre å ikke fått noe...
Kjukka Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Jeg søkte nå bare om permisjon fra studiene jeg. Gikk greit det, og nå har jeg permisjon i 42 uker, med fødselsstipend.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Hva om du avslutter studiene? Hva skjer da?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Om jeg får barn i januar - vil jeg da ha studert lenge nok til å få fødselsstipend? Om jeg begynner studier til høsten?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Et spørsmål til: kan man søke og få fødselsstipend uten at man har har fått utbetalt studielån månedene i forveien? Er jo greit å forsøke å klare seg uten studielån, mener jeg. Vil man likevel kunne få fødselsstipend, om man har 'rett' til studielån?
Kjukka Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Hvis du har hatt krav på lån/stipend de 6 siste mnd. før du føder, så får du fødselspenger.
Kjukka Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Hvis du slutter studiene, så skjer ingenting, utenom at du mister ett år og må ta ett år om igjen
Kjukka Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Ja, du må bare ha hatt krav på studielån, ikke faktisk fått pengene.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Men man behøver ikke å ha søkt og fått studielån utbetalt i perioden, er det så? Og likevel kan man få fødselspengene? (Høres i så fall kjekt ut!)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 Og bare 6 måneder! Ok, hva får man da? I fødselspenger?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #11 Skrevet 19. mai 2008 Hva om det bare er et ett-års studium? Vil jeg kunne få fødselspenger da også i 42 uker? Om jeg går ut i permisjon midt i studiene? Etter min 6 måneder?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 Nei, det må du være veldig obs på. Da kan du miste hele stipendet. Dette kan du lese om på Lånekassen sine sider. Og du må være tatt opp til studier ETTER dette året for å ha rett til fødselsstipend
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå