Gå til innhold

Ang. lavstatus yrker... hva mener dere om hjelpepleiere da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det også lavstatus? Hva mener dere om det yrket?

Får høre fra mange at de har respekt for den jobben jeg gjør, men alikevel føler jeg at jeg har et lavstatusyrke?!

Hva mener dere?

Jeg har forøvrig respekt for alle yrker, men interessant å høre hva andre mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tok du ikke høyere utdannelse liksom? Sykepleier er jo like mange år. Vanskelig kanskje?

Skrevet

Hjelpepleier er og vil alltid være et lavstatus yrke, fordi det ikke innebærer noen som helst utdannelse. Det er vanlig å tenke at de som er litt mer intelligente bruker evnene sine til å ta utdannelse...

Skrevet

Nå kommer jeg til å erte på meg noen her...

Men for meg er ikke hjelpepleier lavstatus i det hele tatt! Tenk på den viktige jobben de gjør. Det jeg synes er lavstatus er jyplinger uten utdannelse som jobber som eiendomsmeglere og prøver å bløffe på seg at de har peiling. Sånne jålemannfolk i myggjagersko og rosa skjorte. Hva gjør vel de for sammfunnet?

Skrevet

Jeg gikk ikke sykepleien fordi jeg som hjelpepleier ofte kommer mye tettere inn på pasientene enn det sykepleierne gjør. De må ofte ta seg av mer praktiske oppgaver. Og jeg liker det at jeg som hjelpepleier kommer veldig nærme pasientene.

Jeg syns også at selv om jeg har et lavstatus yrke (som noen syntes), så gjør jeg en veldig viktig jobb, og jeg vet at pasientene setter stor pris på oss.

Så nei, det er ikke fordi sykepleien er for vanskelig eller fordi jeg er lite smart. Men, jeg trives i jobben min, og ser og vet at jeg har en viktig jobb, som betyr utrolig mye for andre.

Hi

Skrevet

Har ikke hjelpepleiere utdannelse??? Teller ikke helse og sosial og to år på hjelpepleierlinja som utdannelse?

Skrevet

Syns overhodet ikke at hjelpepleier yrket er lavstatus..Er da en like viktig jobb som alle andre...

Skrevet

det er utdannelse, men faller ikke inn i kategorien "høyere utdannelse" som er høyskole / universitetsnivå. Det blir på samme måte som å si at snekker / elektrikere har en utdannelse.

Skrevet

Jeg synes det er lavstatus. Jeg synes sykepleier er litt lavstatus det også, men absolutt bedre siden det tross alt er en høyskoleutdanning.

Skrevet

Men, det blir jo helt feil å si at det ikke innebærer noen som helst slags utdannelse. For det gjør det jo, selv om det ikke er høy utdannelse.

Men, når du over her sier at sykepleier er "bedre" ettersom det er høyskole, så syns jeg engentlig du tenker veldig overfladisk. Er det ikke bedre å tenke på viktigheten av et yrke?

Skrevet

er vanligvis sånn at HØYERE UTDANNING, er godt betalte og mere slappere enn lavere utdanning.

Min far har vært hjelpepleier i over 30 år, og går jo av om ikke mange år, men han har jobbet ræva av seg hver eneste dag, spørs jo litt på avd man kommer på også.

Men heltemodig arbeid er det til de grader, i forhold til å sitte ved en kontorpult å bare se på dataen at pengene renner inn.

er selv ikke utdannet, men tenkte å gå barn og ungdomsveien, barnehage er jo et "lavtlønnsyrke", men er også mye mer slitsomt enn de "høyere utdannelsene"

Stå på alle i helsesektoren, dere gjør jo faktisk en bra jobb, det å stelle mennesker er på en måte en av de viktigste arbeidene. vi vil omtrent alle trenge dere ;0)

Skrevet

jeg jobber med IT og sitter ved en kontorpult hver dag, pengene renner inn ja, men det er søren meg mye arbeid bak og. Har en lang utdannelse, jobben min krever at jeg hele tiden oppdaterer meg på det nye.

Blir faktisk provosert av å lese at du tror det er en slappere jobb, det er mindre fysisk kanskje, men desto mer psykisk, og må bruke hjernen hele tiden. Problemstillinger som skal knekkes hver dag, høyt arbeidspress, mye forventet overtid, og overhodet ikke noen rutinejobb

Skrevet

Det jeg og sikkert MANGE andre vil frem til er at arbeid som krever ditt fysiske hele dagen kan vøre hartd, og det burde være mere lønn til de.

Å bære pasienter, flytte på de, og holde på sånn hele tiden, takle at de pårørende har sorg osv, er nok hardt.

og jeg er faktisk ikke i disse yrkene selv, men likevel støtter jeg de fullt ut.

og hvis da fks "du" sier at da bør de heller velge andre yrker, ja hva med pasientene da??

Både Vi, foreldre , besteforeldre, barna våres, de fleste vil trenge slik hjelp, og vi regner med at den er der lissom.

Høyere lønn hadde vært flott, og på sykehus må man stadig være oppdatert over nye pasienter, medisiner osv hele tiden, og ikke gjøre feil osv, for det blir jo stort i media,

Er som sagt ikke i disse yrkene selv.. men fysisk og psykisk arbeide vet jeg det er.

Skrevet

HAH, tenk om en som jobber på sykehus ikke bruker hjernen sin hver dag da?? hva skjer da??

Og man kan heller ikke ta med den jobben hjem med med pc på fanget.

Noen hjelpepleiere osv har vel en rutinejobb, men er jo ikke samme pasienter da.

Og ved noen avd må man desverre miste pasienter og, og det er nok utolig hardt psykisk, og for ikke å snakke om kontakten man skal ha med de pårørende.

Kjenner flere som stadig jobber overtid på sykehus, for det er rett og slett ikke folk nok, mye grunnet for lav lønn i forhold til arbeidet......

Skrevet

Hjelpepleier er vel ikke akkurat høystatus yrke, det er heller ikke sykepleier. Som sykepleier så må jeg si at jeg har stor respekt for den jobben dere hjelpepleiere gjør. Har jobbet med veldig mange dyktige og erfarne hjelpepleiere, og uten dems observasjoner og stell og omsorg for pasientene, så hadde ikke vi sykepleiere fått gjort jobben vår. Nå jobber jeg på en avd med bare sykepleiere, og må virkelig jeg savner hjelpepleierne. Heller en erfaren hjelpepleier enn en ubrukelig sykepleier.

I forhold til stausspørsmålet ditt, så kommer det litt an på hvor man jobber også. Mer status å jobbe på sykehus enn sykehjem.

Skrevet

Jeg syns ikke det er ett lavstatusyrke, jeg syns ikke noe er lavstatus yrke jeg. Selv har jeg høyere utdanning, men jeg jobber "bare" i matbutikk, for de jeg stortrives der. På riktige vakter har jeg mye høyere lønn enn min mann som er sykepleier, nattevakt. Men tilbake til saken, uten min jobb hadde ikke folk fått kjøpt seg mat slik som idag.

Uten en hjelpepleier er det mange eldre mennesker som hadde hatt ett mindre verdig liv, flere pårørende som hadde følt seg overkjørt av det offentlige. Flere som var utdannet sykepleier, men lavere lønn. Om alle som er hjelpepleiere hadde vært utdannet sykepleiere hadde ikke stat og kommune hatt råd til å gi de den lønnen som de har nå. Og ærlig talt så tror jeg flere hadde omskolert seg, pga en stressende hverdag som de ikke føler de har noe glede ut av.

Vaskehjelper og søppeltømmere må vi jo også ha. Om ikke de fantes kunne de jo kost seg de rike, høytlønte med søppelet som rant over søppelkassene osv.

Skrevet

orker ikke skrive en lang kommentar, men jeg har aldri rakket ned på hjelpepleiere eller sykepleiere. eneste jeg skriver i innlegget mitt er at de som sitter foran pcen hele dagen ikke bare ser på at pengene renner inn, klart man må tenke som hjelpepleier og - det er ikke det jeg sier, men det er ganske krevende å jobbe i kontoryrker. Og desverre kan jeg ikke ta med meg jobben hjem nei, det er mange av oss som jobber i store team og er avhengig av å ha alle andre tilstede for at vi selv skal jobbe effektivt.

Skrevet

Jeg er servitør jeg:D:D:D lavstatus? YES;) men jeg triiiives:)

Skrevet

eg er hjelpeleier og eg har følelsen av at dette er ikke noe å gjøre resten av livet, det er dårlig betalt ifh til ansvar, arbeidsoppgaver, psykisk og fysisk belastene, men yrket er fanastisk givende, det gir deg en mulighet til å forandre et annet menneskets dag bare ved å smile, vise at du bryr deg.

dette året har jeg tatt allmennfag på vgs med en klasse av 18åringer. disse er veldig opphengt i at arbeidet skal gi god inntekt, og de som har tenkt å gå videre på sykepleien ønsker ikke noe krevnde arbeid, der de må "skitne" seg til. det blir feil! hjelpeleierene spiller en utrolig viktig rolle på sykehjem, uten de hadde ikke sykepleierene klart arbeidsbyrden! da jeg var i praksis på sykehus opplevde jeg flere ganger at pasienter ikke ble stelt skikkelig og dusje kunne de bare glemme.

husk at dere alle blir gamle eller har foreldre, besteforeldre som er eller vil havne i en situasjon der de enten havner på sykehus eller sykehjem, og da vil dere vere takknemlige for den jobben hjelpepleierene gjør fordi de har mulighet til å gjøre en god jobb, de har erfaringen og kompetansen til å ta godt vare på pasienten både psykisk og fysisk!

dette med all respekt for sykepleiere! :D

"det arbeidet som duger er det som blir utført av dyktige hender, ledet av en klar hjerne og inspirert av et kjærlig hjertet"

Florence Nigthingale

eg kan med hånden på hjerte si at eg ville ikke byttet vekk mitt arbeid for alle penger i verden!

Skrevet

Er lavstatus på grunn av lite utdannelse og elendig lønn.

På samme måte som assistent i barnehagen etc

Skrevet

Det er forskjell på status og respekt. De fleste har stor respekt for jobben en hjelpepleier gjør, men det gir ikke status å være i et lavtlønnet yrke uten høyere utdannelse, dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...