Gå til innhold

Planlegger nr 2. Lyst til å studere igjen. Hva er rettighetene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man krav på noen penger i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du har krav på støtte fra lånekassen. men for å få penger fra lånekassen under permisjon, må du ha hatt rett på støtte fra dem i 6 av de 10 siste mnd. så hvis du planlegger nr 2, så hadde jeg villet gått et år skole først mens jeg var gravid, og så gå hjemme med støtte fra lånekassen.

Skrevet

Jobber du nå da?

Skrevet

Nei, jobber ikke nå.

Skrevet

Er det lånekassen som gir støtte? Jeg tenker ikke på lånekasselån og stipend til studiene altså, men penger for å fø på et barn den tiden man har permisjon i fra studiene. Det er vel ikke lånekassen som dekker det, eller er det det? Hvor mye er det i så fall? Og må man ha jobbet først, eller holder det at man har studert de siste 6 av 10 månedene før fødselen?

Skrevet

Noen som kjenner til rettighetene?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vil finne ut hva som er mest lønnsomt for meg akkurat nå. Å begynne å studere igjen nå, eller vente til barnet er født, og jobbe nå i stedet (i så fall deltid).

Spørsmålet er altså; hvor mye får man utbetalt i permisjonspenger om man studerer?

Skrevet

Helt sikkert noen som kan hjelpe meg litt her, som har vært i lignende situasjon?

Skrevet

Er det så vanskelig for deg å gå innpå Lånekassen sine sider?

Skrevet

Jeg studerer når jeg er gravid. Jeg får rett på fødselsstipend fra lånekassen, hvis jeg fortsatt er student når barnet er født.Det må ikke betales tilbake.

Skrevet

Hvis du ikke jobber nå og vil planglegge nr 2, så ville jeg startet på studiet slik at man har krav på fødselsstipend. da må du studere i minst 6mnd. deretter kan du søke om permisjon.

Fødselstipendet er på ca 9860kr mnd. Litt avhengig av mannen din tjener.

Du har også krav på engangsstønad på ca 33 000(?) så lenge du ikke har opptjent fødselspenger. Noe du ikke har hvis du ikke jobber.

Skrevet

Fødselsstipendet utbetaler lånekassen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...