emmy99 Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Jeg har født 2 ganger uten smertestillende, kun oksygen. Smertene på slutten før pressriene har vært jævlige og uten pause, da har jordmora begge gangene prøvd å få meg til å bruke lystgass, jeg har ikke turt å prøve i frykt for å bli kvalm og spy, har et par venninner som det har skjedd med..å jeg hater å spy. Vurderer nå kanskje å prøve lystgass med nr 3??? Men kan noen hjelpe meg med erfaringer om hvordan det virker, hvordan man føler seg og om det hjelper på smertene.. Håper på mange svar. Tusen takk..
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Du må puste i et rolig tempo, eller så "knyter" maska seg men det merker du, så det funker fint på at du ikke hyperventilerer også. Jeg har brukt denne ved alle 3 tidligere fødsler. Når du merker at det er en ri i anmars, så puster du rolig inn og ut i maska som du holder selv eller du får noen til å holde den for deg. - Jeg blir litt nummen på leppene under noen rier, men det er helt ubetydelig. Når rien er som vondest så tar du dine siste drag fra maska og puster helt uten maska når rien er på ved nedover. - Jeg blir litt "groggy" som etter et glass vin eller to og det kan noen ganger kjennes litt merkelig å snakke rett etterpå, men det er bare noen sekunder før det er over. - Jeg ble litt kvalm med førstemann, men da drakk jeg bare litt vann i mellomtiden og da var det over. Har ikke kastet opp. Vet at noen er sære på å slippe maska og puster i den selv når riene har pause og det er da lett for å bli kvalm med oppkast fikk jeg beskjed om. Bare styr unna pausene, i pausene mellom oppoverriene så har maska pause også og du må huske å puste godt imellom .. ved noen rier med andremann, så slo de av lystgassen for meg på mitt signal, slik at jeg i noen minutter pustet ren oksygen... hvorfor vet jeg ikke, men det var bare det som falt meg inn og de gjorde som jeg sa Jeg selv sverger til lystgass som smertestillende, den tar ikke vekk smertene, bare gjør oss likgyldige overfor smertene. Når tiden nærmer seg for utdriving så har jeg sluttet med gassen og klatret opp i badekaret istedet. Anbefales!!!! Lykke til
emmy99 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2008 Tusen takk for svaret.. Lykke til med dine to på vei..
hallais Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Jeg opplevde lystgass som å være skikkelig susa, kanskje seks glass vin!! Har i ettertid blitt forklart at en må prøve lystgassen fem seks drag før en vet om en liker den eller ikke, og at det ikke er smertestillende, men smertelindrende.. Jeg SKAL ihvertfall ha det denne gangen også!!!
¤¤angelina¤¤ Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Er bare på besøk fra 2.tri, er i uke 27. Jeg fikk en blanding av oksygen og lystgass og ble litt fjern, men overhodet ikke kvalm. Fikk beskjed om at det var for å få slappet bedre av mellom riene, men at det ikke var smertestillende. Føler for å få det denne gangen også. Lykke til!
Snart mamma til 3 Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Eg har brukt lystgass under begge mine tidlegare fødsler, og skal absolutt ha det denne gangen også. Eg syntes det var heilt topp å bruke det!
enda en Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Du blir fort susa hvis den står på altfor høy styrke iforhold til det du trenger. Det som kan være lurt er å be jordmor skru litt ned på gassen hvis man blir kvalm/uvel med engang. Da blir det mer oksygen og mindre "gass" å puste inn. Så kan man heller få skrudd opp effekten etterhvert som riene blir mer intense. Når du klarer å bruke lystgass riktig, så er det super smertelindring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå