Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 åringen min har atopisk eksem, men er nesten eksemfri nå, spesielt på sommerhavlåret. Så lenge vi bare unngå ull rett på kroppen og slikt så går det som regel greit, litt tørre flekker om vinteren. Eneste vi vet han har reagert på utenom er kiwi, så det får han ikke, men andre ting har gått fint, både tomat (som han elsker og spiser mye av) og appelsin. Men for noen dager siden var han helt full i eksem, speielt på bena. Vi skjønte ingenting først, men så begynte vi å tenke og kom på at han 2 dager på rad hadde drukker et par glass med appelsinjuice, sånn ren med fruktkjøtt. Vi pleier nesten aldri å ha slikt så derfor hadde han fått litt ekstra. Regner med det må være det som gjorde utslaget? Noen som har noen lignende erfaringer? Han har jo spist appelsin mange ganger uten å reagere, men det er kanskje mer konsentrert i juice?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm. Nå ble jeg litt tankefull her, kanskje det er noe av det samme sønnen min har...?

Han har både utslett og er veldig tørr i perioder, lurer på om han kan reagere litt på jordbær og kanskje kiwi. Dette må jeg sjekke ut.

Det med appelsinjuicen, så hender det at jeg får utslett selv hvis jeg har spist MYE av enten appelsin eller jordbær (eller andre sterke frukter), men ikke hvis jeg spiser vanlige mengder....

Skrevet

Ja det kan være. Sønnen var har det ganske mildt egentlig nå, var mye værre som baby, da hadde han blødende og væskende sår på det verste. Det er ikke akkurat utslett han får, men masse eksemflekker. Han har sikkert 15-20 på hvert ben/rumpe nå, men er begynt å komme seg litt igjen nå som vi smører tykt på med a-creme.

Skrevet

jeg reagerte veldig selv når (spesielt når jeg var unge) på appelsin. jeg kunne ikke spise eller drikke appelsin. da kom eksemen med engang.. det merker jeg oxo på emilie, at hun reagerer på appelsin..

så det kan nok hende det er det samme hos dere.

de med atopisk eksem reagerer ofte på kiwi, appelsin osv.. husker ikke hva den type frukt heter. hehe

Skrevet

Sitrus frukter :-) Ja, jeg vet mange reagerer på det, bare synes det er pussig at han kunnet spise appelsin før uten å reagere, men det kan jo ha med mengden å gjøre. Takker for svar.

Skrevet

søstra mi har atopisk eksem, hadde det både som barn og nå i voksen alder, og hun har fått beskjed om å holde seg helt unna alt som har appelsin, sitron og lime i seg. det gjelder alt fra ren frukt, juice og til og med shamoo som inneholder det. så det kan godt ha sammenheng ja. så holdt dere unna alle produkter som inneholder sitrusfrukter så kan det hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...