Gå til innhold

Nedlatende arbeidsgiver ang. fars permisjon ved fødsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min man fikk noen ubehagelige kommentarer fra sin arbeidgiver da han fortalte at han ønsket å ta ut sine 14 dagers permisjon ved fødsel. Arbeidsgiveren hadde bla sagt: "Det er da ikke du som skal føde..." Og: "Hvordan skal vi forholde oss til et slikt fravær når vi ikke en gang vet når det fødselen skjer"

Jeg vet dette gikk in på mannen min siden han fortsatt er i prøvetid og vi diskuterer om han kansje bare skal ta noen dagers permisjon for å roe sin arbeidsgiver og vise at han stiller opp.

Samtidig kjenner jeg at jeg blir skikkelig sinna fordi dette å endelig får barn er noe av det største i livet vårt og vi har ventet i flere år på å bli gravide. Nå har vi endelig lykkes etter mange harde prøvelser og gleder oss veldig!

For en drittarbeidsgiver!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forferdelig slitsomt og uproft av noen som kaller seg leder, å ikke vite at han faktisk er nødt til å forholde seg til en norsk lov. Frekt, synes jeg, kanskje spesielt ettersom dette er en lovfestet rett, og ikke bare tariffbestemmelse. Mon tro om det ike er lurt å lese seg opp på loven selv, når man jobber under så uproffe ledere, kan fort være flere lover som blir "glemt"...

Skrevet

Som oftest har jo ikke mor noen andre til å hjelpe seg rett etter fødselen enn far - kanskje mannen din burde nevne det for lederen sin? Skjønner at det ikke er så enkelt når en nettopp har begynt i ny jobb, men hvis en leder av den typen ser at han kan pushe dere i denne situasjonen - så kommer han definitivt til å utnytte det senere også. Sett ned foten - dette er en lovfestet rett! Dessuten; om denne arbeidsgiveren får komme unna med det med dere - så blir det garantert ikke lettere for framtidige arbeidstakere i samme situasjon.

Mange sjefer kan gi inntrykk av at alt går nedenom og hjem om en ikke stiller opp, men som regel er det ingen på jobben som vil huske i ettertid at en ofret barseltiden for arbeidet. Familien og en selv vil imidlertid garantert huske det. Tøff prioritering, men i lengden er det det eneste som lønner seg.

Skrevet

Arbeidsgiveren til mannen din høres vedlig uproff - om ikke veldig gammeldags og lite oppdatert ut. Dere MÅ IKKE gi etter og la være å ta ut omsorgspermisjonen. Uansett om han er nyansatt så har han lite å vinne på å ikke stå på sine egne krav. Til syvende og sist tror jeg faktisk IKKE at ansatte som er bevisst sine (og andres) rettigheter ender opp med å komme dårligere ut med sjefen.- tvert imot. Man setter seg heller i respekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...