Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg INGEN fanatiker alts, laaangt ifra.

Jeg har en to åring som nesten kun spiser pølse til middag, så vårt kosthold er vel laaaaangt fra bra.

Men jenta vår på 2.5 år har aldrig smakt brus, og aldrig smakt potetgull, eller snoe slikt. Fått ett par sjokolade biter ved spesielle annledninger.

Hun har ingen større søsken, så hun ser jo aldrig brus og potetgull......Hvorfor da introdusere det for henne?

De gangene vi har snop her heime, som sikkert er ialefall en gang i uka, så spiser vi det etter at hun har lagt seg. Hun legger seg jo klokka halv 8........og vi tar skjelden frem godteri før til 21 nyhetene her i hus.

Jeg blir så frustrert, når jeg til stadighet får tilbakemeldinger om at jeg er sær og prippen som ikke lar ungen smake potetgull og brus..........

Er jeg virkelig så sær??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du er flink jeg :-) Veldig mange som gir barna sine godteri fordi det gir dem glede å se barnas reaskjoner på dette nye, søte. Keep up the good work :-)

Skrevet

Jeg forstår deg godt. Jeg har vært slik helt til nå. For ikke lenge siden sa søsteren min (mamma til 5) at det kanskje var lurt å la han smake på litt usunn mat, både søtt og salt. Hun hadde vært meget forsiktig med første og andremann, disse har nå som voksne fått et stort sug etter godteri. Mens 3,4 og 5 fikk det de lystet da de var små og viser liten interesse som tenåringer.

Så nå, er jeg litt mindre restriktiv og lar han smake når vi har noe.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Det er jo opp til deg, det. Og de har ikke vondt av det de ikke vet. Hun vet jo ikke hva hun går glipp av :)

Skrevet

Jeg tror det er noe i det du sier her. Jeg kjøper aldri godteri bare til sønnen min, men han får smake hvis vi har noe, men det er mest i bursdager og spesielle anledinger.

Han går også i sukkerfri barnehage, og det er supert.

Likevel, jeg synes også de bør på smake på det meste.

Har en venninne som vokste opp med strenge vegitarianere til foreldre, og hun gikk helt amok da hun endelig fikk bestemme selv; salami, pølser, burgere... Nå er hun sterkt overvektig.

Skrevet

Vi kjører nøyaktig samme løp som deg på dette området. Det er ikke lenge siden hun ikke visste hva godteri var en gang. Nå har hun fått smake noe godteri noen ganger, men det er ikke mye. Brus er det 18 års grense på her i huset :) He he - neida, men med en far som har ødelagt tennene sine på brusdrikking og brukt mye penger og mye smerte på diverse tannlege greier, så er brus det som er mest fy fy.

Du er overhodet ikke sær - synes jeg.

Jeg tenker at hun blir tidsnok introdusert dette av andre. Vi klarer ikke å skjerme henne mot godteri i all evighet, men så lenge hun ikke vet hva det er, trenger ikke vi å gi det til henne.

Skrevet

Helt enig! I potetgull er det altfor mye salt til småbarn og i brus er det enorme mengder med sukker pluss syre som ødelegger tennene. Drikker faktisk nesten aldri brus selv heller, uten at jeg er noen fanatiker på annen godis ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...