WPW Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Er det noen spesiell grunn til at folk velger dobbeltnavn? Selv har jeg to fornavn, men bruker bare det ene. Men det andre kan jeg ikke fjerne, for jeg fikk streng beskjed av min farmor, som mellomnavnet mitt er fra, at jeg måtte beholde det. hehe, og da tørr jeg nesten ikke noe annet.. Syns liksom det holder med ett navn, jeg.. Evt ha bindestrek mellom sånn at begge navnene faktisk blir brukt. Det er jo ikke vits i å ha et navn som bare står i dåpsattesten..
Pysjen Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Også er det jo blitt veldig vanlig å ha 2 etternavn også! sånn at barna får 4navn! Synes det blir litt mye jeg. Men det er min mening da- folk får gjøre som man vil...
oktoberjentene;) Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 puh... ja må si meg litt enig der.. jeg har to fornavn og to etternavn.. sliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitsomt... bruker bare første fornavn.. blir veldig langt å skrive og presentere meg selv...... MEN kan skjønne de som velger to fornavn for å kalle opp babyen etter besteforeldre etc........ syntes bare det er litt kjett å ha det selv.. men hver sin smak mange som bruker begge fornavn også da
WPW Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2008 hehe, ja jeg sleit litt med det da jeg gifta meg nemlig.. Fornavn, langt mellomnavn og enda lenger etternavn.. Derfor tok jeg ikke mannen min sitt etternavn.. hehe, ville blitt for mye av det gode...
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Hehe.. har sjølv 3 fornavn og et langt etternavn... skjønna liksom ikkje vitsen. Det var vel attpåklatten som fikk alle resterande navna... Blir jo ikkje brukt anna enn på offentlige papir... Også vart dei brukt som "skjelsnavn" då eg var lita. Til dagen brukte vi berre første... dersom mamma vart LITT sint vart det brukt to navn... og dersom ho brukte alle tre skjønte eg at no var det ingen vits å krangle meir...
Resilience Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 He he Plinga81, det er en supersøt historie. Tror mange med flere fornavn, på vår alder i alle fall, har hatt det sånn. Jeg synes det er så rart det med dobbeltnavn, det er mange her som legger ut innlegg som "Hva passer med Elias?" At de vil ha to navn bare fordi de vil ha to navn. Jeg KAN forstå det om man vil oppkalle, selvom jeg heller ville valgt å bruke det faktiske navnet i stedet. Merkelig. Våre får to etternavn, så her hav ett fornavn og maxlengde på to stavelser...
vanillaface Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Siste snuppa mi fikk tre fornavn....ble liksom ikke helt orden på det...bare et etternavn da
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Synes det er fint med 2 fornavn så lenge det harmonerer sammen og man ikke har to etternavn jeg da;) 2 etternavn blir bare tungvint.. Så hos oss får den lille kun samboers etternavn, og det samme skal jeg hvis vi gifter oss en gang i fremtiden;) Har dobbelt fornavn selv fra før av så det holder med et etternavn da. Både jeg og samboer har dobbelt fornavn, men kun samboers blir brukt hver gang, og det blir somregel det første navnet på meg. I vår familie er det liksom litt tradisjon å ha dobbeltnavn til fornavn, har bare blitt slik. Men får se etter fødsel;)
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Om vi får en gutt så blir det to navn Har tenkt litt på Jacob Emìl.. Min pappa het Emìl og han døde for to år siden, vil gjerne at min sønn skal bli oppkalt etter pappa, men tror ike jeg orker at han kun skal ha det navnet. Derfor to navn
WPW Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2008 Ja, da skjønner jeg hvis du vil ha dobbeltnavn:)
Mayel Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Jenta vår fikk to navn, men vi forsøker å også å bruke begge navn. Hun fikk to navn også ut i fra et kompromiss mellom faren og meg. Men navnene passer sammen og hun har kun 1 etternavn. Både far og jeg har dobbeltnavn også, selv om vi bruker bare det ene. Jenta som vi nå venter skal også få to navn siden resten av familien har det...denne gang er årsaken også at jenta skal oppkalles etter farmoren, og vi synes derfor at et navn nr. 2 vil gi et mer "skille". Dvs. når hun få brev etc. så er det ikke tvil om at det er jenta vår og ikke farmor som er mottaker... Jeg skjønner at noen synes 2 navn er unødvendig. Men jeg tenker at det får være opp til hver enkelt. Selv synes jeg det er like så unødvendig med to etternavn. Det er vel ikke noe bedre det?
WPW Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. mai 2008 Ja, enig med etternavn og.. Derfor beholdt jeg mitt eget, og tok ikke min manns navn. Litt fordi jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg bor så langt vekk fra familien, hehe.. At det med navn skal være såå vanskelig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå