Gå til innhold

Hvorfor gifter ikke samboere seg? (utenfor tema)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke krangle, jeg bare har tenkt litt på det. Jeg er gift og stortrives med det. Har lest her at noen velger å være samboere fordi de ikke er sikre på om de har funnet "den rette"... Men barn får de sammen, noe som i mine øyne er enda mere bindende enn et ekteskap. Forstår det bare ikke...

Jeg kunne aldri valgt å få barn med en jeg ikke var sikker på ville være der for meg resten av livet. (jada, jada, en kan aldri være HELT sikker og sånn, vet det, men jeg velger nå likevel å satse på at det holder.) Vi er enige om at valget vi gjorde da vi giftet oss er noe vi vil jobbe med, og det valget gjelder også i kjipe tider som helt sikkert kommer. For meg er det en trygghet jeg ønsker å gi barnet vårt.

Skjønner at folk er veldig forskjellige når det gjelder dette temaet. Derfor hadde det vært interessant å høre hvilke (gode) grunner folk har for å være samboere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er samboer og trives med det. Vi velger å være samboere fordi vi ikke har ønske om å gifte oss slik det er nå, kansje om en 5-10 års tid så får vi se....

Vi er begge sikker på at vi har funnet den rette i hverandre, men velger likevel å leve som "bare" samboere slik noen kan mene det. Men uansett så er det vårt valg.

Trygghet han sønnen vår likevel, to foreldre som elsker han over alt på jord og setter han forran alt. Man blir jo ikke annerledes foreldre om man er gift.

Skrevet

Ja dette lurer jeg faktisk på også, og er ikke ment som noe kritikk. Men har stilt meg samme spørsmål mange ganger.

Så jeg også er undrende :-)

Skrevet

Jeg er vel kanskje ikke den helt rette til å svare, da vi har tenkt å gifte oss med tid og stunder(etter å ha spart opp nok penger;) Men etter at vi fikk gutten vår som ikke var planlagt(men meget ønsket:D) så følte vi nettopp at det å få et barn sammen er mer bindende så plutselig hastet det ikke så mye å gifte seg! Så er kanskje endel der ute som ikke føler de har noe behov for å gifte seg da de har så mye annet som binder dem sammen:) Jeg derimot har drømt alt for lenge om å være hvit brud - så jeg hadde følte jeg hadde blitt snytt for noe hvis ikke jeg hadde giftet meg;) Men folk er jo forskjellige :D

Skrevet

Har vært sammen med samboer i 7 år og vi har det fatastisk. Har en 4 mnd gammel sønn. Hva er egentlig forskjellen på samboere og gifte????

Er det det at man har gått i i en steinbygning og lovet noe foran andre som utgjør forskjellen?

Kan ikke forstå at vi skal bli gladere i hverandre fordi det står på papiret at vi er gift?

Skjønner ikke det der. Vi trenger ikke andre sin velsignelse på at vi skal leve sammen. det vet vi selv.

Skrevet

Det er stor forskjell på å være samboer og gift i lovens øyne, da spesielt med tanke på arv og slikt. Er man samboer, så skriv testamente! Dør en av dere uten testamente, får barnet alt. Det kan jo være greit nok, men i praksis er det dumt, med tanke på fremtidig studielån man sannsynligvis ikke får etc etc.

Se link:

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=508871

Vi har fått et barn uten å være gift men gifter oss om under to uker. JEG GLEDER MEG!

Skrevet

Grunnen vår for å ikke være gift er rett og slett det faktum at det ikke endrer noe på våre følelser for hverandre! Vi har vært samboere i ti år, men nå som vi har fått barn har vi snakket om nødvendigheten av å ha formalitetene på plass, og den enkleste måten å få til dette på er ved å gifte oss. Så må vi vel en tur til fogden da :-) Raskt går det ikke, for vi har snakket om det i årevis.

Men det endrer ingenting på hvordan vi føler for hverandre......Skulle ønske man bare kunne undertegnet noen papirer og slik inneha de samme rettigheter som gifte!

Skrevet
Har en sambo som ikkje skjønna vitsen med å gifte seg, er på en måte enig.. Har aldri vert sånn at eg MÅ gifte meg.. Så vi er "bare" samboere, har to unger å trivest med det.. Men kommer sikkert ikkje til å sei nei om han en dag skulle ombestemme seg å gå ned på kne..
Skrevet

Vi skal gifte oss vi.. :)

Skrevet

Har ikke råd til å gifte oss ennå, men planen er å gjøre det.

I å med at man kun skal gifte seg en gang (forhåpentligvis) så vil vi ha et ordentlig bryllup.

Skrevet

sei det tror det e veldig mye penger det går på..eg vente då på han ska fri hehe:)så får me se om eg snart e ei gifte dama:)

Skrevet

har vært sammen i ti år, og stresser ikke akkurat med giftemål...

men juridisk sett hadde det vært greit å gifte seg mht arv osv.

så kommer nok til å gifte oss en dag (da kan jo snuppa være brudepike =D ) men da må han få ræva i gir og fri først...

Skrevet

Fordi jeg ikke er myndig enda:-) Enkelt og greit;-) Så vi er "bare" samboere og forlovet foreløpig:-)

Skrevet

Tja, da spør jeg deg: hvorfor skal man gifte seg?

Forutsetter selvfølgelig at man har alt formelt i orden med testamenter osv.

Det er jo ikke som at suksess-prosenten på giftemål er noe særlig å skryte av? 50% av de som gifter seg, skiller seg jo?

Så til dere på denne tråden, så vil jo annen hver av dere bli skilt. Er ikke det bare litt pinlig å ha lovet foran presten og ellers alle man kjenner at man skal være sammen resten av livet for så å bli skilt etter noen få år?

Jeg bare lurer :-)

Skrevet

Jeg er "bare" samboer, men absolutt ikke fordi jeg ikke har funnet den rette. Jeg ville aldri flyttet sammen med noen hvis jeg ikke følte at dette var mannen jeg ville dele livet mitt med, og jeg rakk å fylle 30 før jeg fant ham ;-) Det vil altså si at jeg har bare hatt 1 samboer, og i mine øyne er det vi har nesten like godt som giftemål. Vet om ei jente på 21 år som har hatt 4 samboere allerede, for meg blir det helt feil.

Kanskje vi gifter oss en dag, kanskje ikke. Vi trenger ingen velsignelse fra noen for å vite at dette skal vare livet ut, i gode og onde dager ;-)

Skrevet

vi har nå to barn sammen. vi er forlovet da. hadde tenkt å gifte oss i fjord sommer. men vi prioriterte å få barn først.. så har vi ikke økonomi til å gifte oss enda. har veldig lyst å ha et fint bryllup men det koster jo penger så da venter vi til vi får råd til det engang i fremtiden

Skrevet

hos oss er det kun basert på økonomi. både sambo og jeg vil ha med hele familien vår når vi skal gifte oss, og vi har stoooor slekt. så da trengs det penger:) nå er jeg i tillegg student da, så vi har kun en litt større inntekt:)

Skrevet

pga penger???

Skrevet

Vi er ikke gift, rett og slett fordi vi ikke har råd til å gifte oss enda..

Vi kommer nok til å gjøre det en dag i fremtiden, kanskje men skal jeg gifte meg så har jeg lyst på et selskap med familie osv, og da må man nesten ha litt penger.

Akkurat nå prioriterer vi de pengene vi har til andre ting, sånn som feks å spare litt til dattern vår :)

Skrevet

Sambo sier han skal gifte seg med meg når jeg vinner storpremien i lotto;)hehehe..

Nei vet ikke helt jeg.Vi forlovet oss i mars i fjor men har ikke noe hastverk. Det koster jo også en del og vi har ikke råd til det, men jeg regner med at innen 5 år så er vi gift..håper jeg..hehehe

Skrevet

Vi skulle gjerne vært gifte. Og vi skal gifte oss når tiden er inne. Det passer derimot ikke med bryllup nå, verken økonomisk eller tidsmessig. Og vi vil jo at bryllupet skal være slik vi ønsker det, derfor løper vi ikke for å gifte oss, bare for å bli gift. Det skal være spesielt og er en viktig dag for oss som må komme til rett tid. Og i mellomtiden trives vi også som samboere. Det er jo en fordel å kjenne hverandre godt før man går til det skrittet og gifter seg, og det må jeg si at vi gjør etter flere års samboerskap.

Skrevet

Vi har vært forlovet leeenge og har nå fått en liten jente. Prioriterte å bygge oss hus nå, så må spare litt før vi kan gifte oss. Har nemlig planer om å gifte meg bare en gang, og da vil jeg ha muligheten til å gjøre det til en skikkelig festdag!!;-) Er av den typen som vil ha et passe stort bryllup som kommer til å koste noen penger..

Skrevet

Greit nok at mange som gifter seg også skiller seg, men undersøkelser gjort av SSB viser dette:

"Intervjuundersøkelser har vist at samboerskap er langt skjørere enn ekteskap. Forskjellene er størst for barnløse par, men er også store for par med barn. Samboere med barn hadde over tre ganger så stor tilbøyelighet til å flytte fra hverandre som gifte med barn." http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/art-2001-12-11-01.html

Kan det ha noe med at det føles mere forpliktende med et "formalisert" forhold? Det står også at "gjennomtrekken" er størst blant unge par. Kanskje noen flytter sammen for tidlig, hva vet jeg. Det er hvertfall interessant lesning.

Forresten så sier SSB noe annet enn deg i forhold til at 50% skiller seg. (Vet ikke hvor du har det fra? )

Faktisk har skilsmissetallene for 2007 ikke vært så lav på mange år! Bare se på http://www.ssb.no/emner/02/02/30/ekteskap/

Men folk gifter seg, flytter sammen - og skiller lag. Sånn vil det jo alltid være. Og heldigvis holder en god del av oss sammen, enten vi er gifte eller samboere.;-)

Skrevet

Vi er forlovet, men tror ikke vi blir gift egentlig. Samboern er storfornøyd med å være samboer, og har sagt at han egentlig ikke vil gifte seg. Jeg har lyst å gifte meg mest for å kunne ha på fin kjole og ha stor fest;-) Hvis vi en gang får god økonomi klarer jeg vel kanskje å lure han med meg opp alteret:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...