AO3 Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Jeg synes det er skikkelig rart, det med "motenavn". Foreldrene mine trodde de skulle være så spesielle da de i sin tid kalte min lillesøster Kristin. Det var et sjeldent navn da - trodde de. Inntil hun ble noen år eldre, og det viste seg at halve Norge het det! Vi kan jo le av det i dag, men foreldrene mine ante virkelig ikke at Kristin var et veldig populært navn da de fikk henne tidlig på 80-tallet. Til gjengjeld klarte de å gi meg og min yngste søster VELDIG spesielle navn, så de lyktes jo ikke så verst hvis man ser søskenflokken i sin helhet. Vi fikk eldgamle nordiske navn som nok aldri vil nå poppis-toppen... Det virker litt som om mange til stadighet går i den samme "fella" - de tror de gir barnet et veldig spesielt navn, men så viser det seg at navnet egentlig ikke så spesielt likevel. Det er faktisk et navn som er skikkelig på opptur! Det med hvilke navn som er populære går jo veldig i topper - med laaaange mellomrom. Som en skrev i et innlegg i en navnetråd her inne nettopp: Hvis man skal ha virkelig sjeldne navn, må man gå til navn som var populære for ca 50-60 år siden. De har enda ikke rukket å komme på "moten" igjen - men gjør det kanskje om en 30-40 år? Ikke at det er noe galt med "motenavn" altså - det viktige er jo at foreldrene synes navnet er fint og det riktige navnet til DERES barn, ikke hva resten av verden kaller ungene sine. Det er bare litt artig, synes jeg. Mange av navnene som er veldig i vinden akkurat nå, er navn jeg selv ser på som virkelig spesielle. Det er også artig at så mange mennesker plutselig synes at de samme navnene er fine - samtidig. Og at dette stadig endrer seg. Noen flere som har noen tanker rundt dette?
Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Har ikke tenkt sånn på det faktisk, men jeg HAR virkelig klart å kalle sønnen min for noe spesielt, for det er 0-3 stk i norge som heter det. Og det står ikke i noen navnbok;-) Og selv har jeg et sjeldent navn, ca 40 stk i norge som heter det. Derfor er jeg en av de som er opptatt av litt sjeldne navn. Men det er viktig at det ikke tar heelt av. Noen finner navn som er så sjeldne at det blir stygt. Leste senest i går her inne om en gutt som skal hete Lysander (håper ikke jeg fornærmer noen nå). Og det er jo relativt fint navn det, men det virker for meg så desperat. Etter å ha det så sjeldent som mulig. Leander, ja.., men Lysander?? Kjenner en som heter Kassander også. Å Chrisander.. Så da er det bare å finne navn og legge til sander på slutten. Hva blir det neste, Trisander? (tror det er noen som heter det også..) Skjønner du hva jeg mener? Så når dere ser på sjelde navn, så husk for guds skyld at barnet skal leve hele livet med dette navnet da!! Og du HI, deg så jeg for meg hete noe som Gunnhild, Solgunn, Ragnhild, Alvhild eller noe, hehe... Hva slags navn liker du?? Jeg trenger tips til noen fine, korte, kanskje litt uvanlige jentenavn:-)
nr.4 i oktober Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Jeg må si jeg ble nyskjerrig da du nevnte sønnen din har et navn som 0-3 stk har. Sjelden jeg hører om så sjeldne guttenavn. Men skjønner hvis du ikke vil "lekke" det ut og. Min yngste datter har et navn som 5 stk heter som eneste fornavn, og jeg har funnet et jentenavn til som kun 0-3 stk heter, og som da denne i magen skal hete om det viser seg at magefølelsen stemmer og det faktisk er en jente. Så jeg liker også spesielle navn som "ingen" andre har. Klarer ikke motenavn av type Sebastian, Leander osv, synes ikke de er fine i det hele tatt faktisk, og som du nevner- det er ekstremt mange som heter det etterhvert. Men, jeg legger til- smaken er som baken!! (Og de navnene jeg har på mine barn enten elsker eller hater man, så da så.
jente08 og gutt12 Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Ingen av dere som vil oppgi hvilke navn dere snakker om? Ble litt nysgjerrig på de spesielle navnene dere har valgt. Er de hemmelige?
oktoberjentene;) Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Ja nå ble jeg nyskjerrig også hehe... Men skjønner akkurat hva du mener Hi...... Tror mange velger navn uten å tenke på at det er et navn i vinden... det ser man første i etterkant..... rare greier.... mamma mener det ligger i energiene.. hihi
Lillehjertet2 Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Jeg har et veldig sjeldent navn, med meg er det 3 i Norge som heter det..og ingen som heter det samme om jeg tar med etternavnet, så jeg har alltid tenkt at jeg har lyst til å gi mine barn spesielle navn også... fallt for navnet Linnéa for lenge siden, da var det ikke så vanlig, men nå er jo det et navn "i vinden"..men jeg liker det så godt, at snuppa får det navnet likevel... kunne tenkt meg Othilie også, som er mer sjeldent..men samboeren rynker på nesa Navn er gøy!!
♀ RosaPåVei ♀ Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Lysander er jo ganske kjent det da,ihvertfall gjennom Shakespare =)
sitrus76 Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Skjønner ikke helt poenget med å gi ungene så spesielle navn, jeg. Skjønner jo at det ikke er noe særlig hvis halve klassen heter det samme, men jeg har et relativt vanlig navn og har aldri oppfattet det som en ulempe! Det er jo veldig greit med et vanlig navn når man skal stave navnet sitt, f eks. Et navn som alle har hørt før. Men på en annen side ville jeg nok ikke brukt de aller mest poppis-navnene, rett og slett fordi jeg syns mange er så jålete på en måte! Liker best litt gamle, jordnære navn jeg. Godt vi er forskjellige, dere:)
-loui- Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Jeg har et relativt sjeldent navn og stortrives med det.. barna mine har ur norske navn. *Bare en liten bemerkning til slutt..: det skrives nysgjerrig og ikke nyskjerrig..*
Lova Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 Da datteren min ble født i 2001 var det 52 som het navnet hun har fått i Norge. Nå er det i overkant av 200, men det har heldigvis aldri tatt helt av her i landet. Til babyen som kommer i november blir det enten et jentenavn som 4 andre heter i Norge eller et guttenavn som ingen i Norge heter. Er overbevist om at dette er navn som aldri blir poppis her hjemme, og er veldig fornøyd med det. Selv har jeg et navn som veldig mange andre jenter også fikk på 70-tallet, og det er helt greit.
AO3 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 19. mai 2008 Morelli: Du er ganske nær hva jeg heter, men ikke helt. *hehe* Det "verste" navnet jeg har hørt om, som var et ordentlig og gammeldags navn, da, og ikke bare funnet på, var en ung jente som het Kårhild... Jeg grøsser bare ved tanken... Måtte bare le av endel av de navnene du nevnte... Lurer litt på hva som går gjennom hodet på folk som kaller ungen sin Chrisander, men hvem vet - kanskje har de startet en ny motebølge? Hva slags navn jeg liker? Heldigvis i stor grad de samme som samboeren min liker, dvs navn som i og for seg kanskje ikke er så uvanlige, men enkle og greie. For gutt har jeg festet meg veldig ved Magnus i det siste. Skulle gjerne kalt en gutt Jørgen, men det er altfor mange i slekta som heter det... Det er et slektsnavn, men man kan ikke kalle alle guttene i slekta for det likevel... :/ Jente: Ida, Dina, Anna... Mia, kanskje. Jeg liker Una veldig godt, men det blir for nært navnet til en i nær familie. I det hele tatt synes jeg det er mye lettere å finne fine jentenavn enn guttenavn.
AO3 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 19. mai 2008 Hehe, etter et lite søk på ssb.no, viste det seg at opptil flere av disse navnene har hatt et voldsomt oppsving i de siste årene. Jeg har nok falt litt for den motebølgen selv gitt, uten å være klar over det! Men disse navnene er som sagt, enkle og greie. Vi får se. Må vel få med meg sambo også.
frøet76 Skrevet 19. mai 2008 #13 Skrevet 19. mai 2008 Ja, jeg syns igrunnen det er et ganske irriterende fenomen Jeg "oppdaget" guttenavnet Lucas for 10 år siden, og syntes det var så fint og sjelden. Nå ble det ikke noe barn på meg før nå, så fikk ikke brukt det. Men nå heter jo plutselig annenhver unge Lucas, og da syns jeg ikke det er spesielt festlig å kalle den kommende gutt det. Samme med Sara. Har vært yndlingsnavnet mitt på jente i mange år, men nå er det jo veldig pop. Har lyst å finne sjeldne og fine navn, men jeg syns det er skikkelig vanskelig. Ikke lyst til at barnet mitt skal ha et navn som fire andre i klassen har om noen år. Vel, det er mitt synspunkt, men gjett om det blir vanskelig å finne navn fremover....
elin og gutta;) Skrevet 19. mai 2008 #14 Skrevet 19. mai 2008 mitt navn er ikke sjelden, men med mellomnavnet er det ikke så mange som heter det. eldstesønnen er oppkalt, det ble dobbeltnavn,som er ganske vanlig kombinasjon, men han skulle nå hete det uansett.... fra jeg begynte i første til jeg gikk ut av 3.gym har jeg gått i klassen til 8 som heter kristian. flere om jeg skulle tatt med paralell-klasser.... tror det navnet var skikkelig poppis i 77 ja:))) gutten vi venter nå skal hete vebjørn. det er relativt sjeldent, men jeg vet om tre under 12 år som heter det. ingen slekt eller nær relasjon, så jeg bryr meg ikke om det. liker litt trauste gamle norske/nordiske navn jeg da. ønsker ikke å skille meg ut på noen måte, men vil ikke være helt a4 heller.... det viktigste er at navnet klinger godt i våre ører og det passer til barnet. venninna mi ville kalle sin datter mille. fordi det var så sjeldent. nå popper det opp miller overalt.... morsomt. gøy å studere navntradisjoner. de sprøeste navnene jeg vet om...uten å fornærme noen er klara jessie -min farmor nidolf -venninnes bestefar ernst carl -kombinasjonen er litt snål
Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 19. mai 2008 #15 Skrevet 19. mai 2008 Ja, skikkelig moro med ¨navn:-) Heidin: Du som ble så nysgjerrig på hva jeg har kaldt sønnen min.. Må si jeg ble nysgjerrig på dine navn også. Hadde du bare hatt en profil her inne, så kunne jeg sendt deg en PM. Men det hadde du da ikke :-( Ikke noe hemmelig navn, men det kan fort avsløre hvem jeg er her inne. Så ønsker ikke skrive det her og nå.,
Minima Skrevet 19. mai 2008 #16 Skrevet 19. mai 2008 Kjenner meg igjen i mye av tankene dine, HI. Hørte en gang at motenavn blusser opp med fire generasjoners mellomrom - altså man velger navn utfra det som er vanlig i oldeforeldregenerasjonen og som på en måte har rukket å "dø ut". Jeg tror det kommer av at navn som forbindes med middelaldrende eller gamle mennesker blir utelukket i navnevalget - for vår del navn som Gerda, Bjørg, Aud osv. Dagens motenavn som Emma, Anna, Karoline derimot, var grusomme for vår foreldregenerasjon.. Artig... Så har du navn som holder seg populære, men de har også sjelden en slik topp i populariteten (som ville gjort at de endte som "tantenavn").
lykkelig:) Skrevet 19. mai 2008 #17 Skrevet 19. mai 2008 uff jeg syntes navn er såååå vanskelig... men jeg er jo så fryktelig kresen også, vil ha et navn som er litt sjelden, ikke på navntoppen, kort og enkelt, ikke rart jeg sliter med å finne navn jeg liker:) min datter fikk navnet Mali, syntes ikke navnet var noe fint med en gang men samboeren min overtalte meg, men nå syntes jeg det er det fineste navnet som finnes. eneste problemet med navnet er at alle tror henne heter Malin, er ikke så mange som har hørt om det navnet her jeg bor. veit det er et gammelt norsk navn kanskje fra nord et sted.. noen som har noe kjennskap med det navnet???
AO3 Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #18 Skrevet 20. mai 2008 Bare fra Sagaen om Isfolket + landet Mali! Jeg har aldri møtt eller hørt om noen som heter det. Jeg synes Mali er veldig fint, jeg.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 20. mai 2008 #19 Skrevet 20. mai 2008 Samboeren min fikk et navn de syntestvar fint den gang han fikk utdelt navn. Jeg synest navnet er tøft fordi jeg ikke kjenner noen andre som heter det. Dette er et dobbeltnavn og første navnet er det flere som heter, andre navnet er det flere som har, men når vi søker på det så er det kun 1!!! Som heter dette her til lands, og det er MIN!! Hihi... Vi vil også ha spesielle navn til barna våres men ikke noe som er så hinsides spesielt, bare noe der vi ikke kjenner flere med samme navn.. Og endelig!!!! Vi har funnet navnet om det blir gutt!! Om det blir jente... ups... da sliter vi=)
Nina_J Skrevet 20. mai 2008 #20 Skrevet 20. mai 2008 Jeg er veldig opptatt av norrøne og staute norske navn. Har allerede jentenavnet klart, men leter fortsatt etter et guttenavn. Jeg synes også det er veldig fint når alle barna har samme forbokstav i navnet sitt, så det skal vi satse på Jeg har en gutt fra før med norrønt navn, og det jentenavnet jeg har funnet passer perfekt til det han heter! Håper det blir jente så jeg får bruke navnet.
har4barn Skrevet 20. mai 2008 #21 Skrevet 20. mai 2008 Jeg er ikke så opptatt av at navnene skal være sjeldne. Liker navn som klinger godt og som gjerne har to stavelser (søsknene har det). Blir det jente hos oss, så blir det nok Runa. Gutt er mer usikkert, selv om mannen har et lite ønske om oppkalling etter bestefaren. Blir da Øyvind. Er ikke helt overbevist, men bestefaren betydde mye for ham, så jeg har bestemt meg for ikke å nekte. Så vi får se. Er heller ikke glad i navn som Chrisander og Lysander o.l. Men, hver sin smak! Er vel ikke alle som liker mine navn heller, men det bryr jeg meg ikke om . Lykke til med navnevalget, alle sammen!!
Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 20. mai 2008 #22 Skrevet 20. mai 2008 Morsomt at du har kladt dattera di for Mali, du som er lykkelig:-) For sist da jeg fødte skulle vi kalle jenta vår for Mali, men da kom det en gutt gitt ;-) ..Mali står på navnelista mi nå, men hvor har jeg fått det fra?? Tror jeg kom på det selv etter at jeg lenge hadde hatt Marlin som favoritt. Et sjeldent og fint navn syntes jeg:-)
nr.4 i oktober Skrevet 21. mai 2008 #23 Skrevet 21. mai 2008 Ja navn er utrolig spennende- og det er enda godt vi alle liker forskjellige navnetyper, for det hadde jo vært rimelig kjedelig hvis alle i hele Norge kun gikk for motenavn, eller alle gikk for norrøne navn, osv. Flott med litt blanding, og uansett om man liker "andres" navn eller ei, så er det jo i bunn og grunn aller viktigst hva man selv liker! Kun da får man jo et godt "forhold" til navnet for å si det sånn. Lykke til med navnevalg! Selv sliter jeg litt med guttenavn denne gangen, men jentenavnene er klare.. etter u.l neste uke vet vi kanskje hva frøet er, og da kan vi begynne å tenke mer på det.
WPW Skrevet 21. mai 2008 #24 Skrevet 21. mai 2008 Jeg har rett og slett slutta å bry meg om navnevalgene våres er på moten eller ikke. Før jeg ble gravid visste jeg at det skulle bli en Markus hvis vi fikk gutt, og anna hvis det ble jente. Uten at jeg hadde en anelse om hva som var på moten eller ikke. Men så sjekka jeg det opp, og ble litt skuffa da jeg oppdaget at begge navnene var på topp-ti-lister.. Men det får heller bare være. Syns navnene er fine uansett. Heller også ganske mye mot Hedda. Og så var visst det et motenavn også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå