babyfrøken *mamma* Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Som følge av et innlegg med spørsmål om vi er forsikret eller ikke, synes jeg dette er et så viktig tema at jeg fant ut at jeg skulle legge svaret mitt på en egen tråd (",) Bare å spørre meg om dere lurer på noe også, dette brenner jeg rett og slett litt for! Jobber som finansrådgiver, og i tillegg til lån etc er en del av jobben min personforsikringer, jeg har sett så mange triste eksempler på de som IKKE har forsikret seg... I forold til barneforsikring må jeg også få kommentere til "jaja" (tror jeg det var); livsforsikring på barnet ditt er ikke for at dere skal få utbetalt penger ved barnets død, den sunmen som blir utbetalt hvis noe så tragisk skulle skje, er kun en støtte til begravelseskostnader etc, altså en veldig liten sum. Det VIKTIGE med den type forsikring er dersom barnet ditt skulle bli ufør som følge av ulykke eller sykdom, da risikerer nemlig barnet ditt å bli "minstepensjonist'" fra de er 18år... Dette betyr ca 120.000,- kr pr år.... Det er det kanskje ikke så mange som vet.. Obs obs jenter!!! Det er MANGE barneforsikringer som KUN dekker uførhet som følge av ulykke!! De aller fleste barn blir derimot uføre som følge av sykdom, så her er det mange som har en falsk trygghet, løp og sjekk er mitt tips!!!
venter x3 Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Hei! Jeg er en av de om ikke har ordnet meg med forsikring.. Mannen min er forsikret gjennom jobben, (men bare på jobb), og jeg er ikke forsikret lenger nå som jeg går ut i permisjon. (vikariatet mitt går ut) Vi har en gutt på 2,5 år, og en som snart blir født.. Vi har rett og slett ikke satt oss inni det, og nå er jeg satt på "oppdraget" i familien vår:-) spm: -bør vi ha livsforsikring eller uføreforsikring? og hva koster de ca? -hva koster barneforsikring? -Kan barna være forsikret gjennom oss hvis vi tegner livs-eller uføreforsikring? Takk! Kommer kanskje på flere spm etterhvert...
babyfrøken *mamma* Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2008 Hei! -Ideelt sett bør man ha både livsforsikring og uføreforsikring på begge foreldre, men er det trangt økonomisk må man nesten foreta en avveining. Hvis en er gift og det ikke er noen særkullsbarn inne i bildet, arver jo ektefellen alt ved en evt. bortgang. Det en må se på da er hvor mye en har i lån, og om begge parter klarer å betjene dette lånet alene hvis den andre parten skulle falle ifra. Dersom en har mulighet til det, anbefaler vi at hver part er forsikret tilsvarende 50% av samlet lånesum. Pris vil variere med hvor høy forsikring en vil ha, samt alder på den som er forsikret, feks; ei jente på mellom 28-30 år vil det koste ca 100kr (litt i underkant) pr mnd å være forsikret for 1mill, og for en mann på 37år vil det koste litt i overkant av 200kr pr mnd å forsikre for kr 1,5mill. Som regel har en en liten livsforsikring gjennom jobb, men den er i 19 av 20 tilfeller ikke stor nok i forhold til familiens behov. (-mange tror den er mye større enn den faktisk er) Dersom en er samboere og har felles bolig "MÅ" dere ha livsforsikring!! Hvis ikke er det barnet som arver alt fra den foreldren som faller bort, og da tar overformynderiet kontroll over formuen. Du skal ha god økonomi for å kunne "kjøpe ut" ditt eget barn av huset/ leiligheten! Uføreforsikring er absolutt viktigst når en er forholdsvis ung, og ikke har jobbet lenge nok til å bli noe mer enn minstepensjonist dersom noe skulle skje. Det er også billigere desto yngre man er. Det finnes flere varianter av uføreforsikringer, men jeg personlig mener en såkalt uførepensjon er å foretrekke dersom en må velge. Dette er en forsiking som utbetales månedlig fra 12mnd etter du er erklært varig arbeidsufør, og utbetales hver måned til du blir pensjonist. En annen variant er en engangsutbetaling som betales tidligst 2år etter du er erklært varig arbeidsufør (mer enn 50%). Pris på dette vil igjen variere med alder og sum, men en uførepensjon på feks 50.000 pr år (dvs ca kr 4.100,- utbetalt pr mnd) vil koste rundt 200kr i mnd for ei jente mellom 25-30 år. -Barneforsikring som dekker både sykdom og ulykke vil koste ca 120kr pr mnd. Da vil en få en engangssum på inntil 2mill utbetalt ved uførhet (avhengig av alvorlighetsgrad etc), samt en månedlig utbetaling fra barnet fyller 18 år (husker ikke mnd-sum i farten). NB! Det er kun 2-3 barneforsikringer i Norge som faktisk er gode. Og VELDIG mange som ikke er det.. -Barna kan ikke være forsikret gjennom deres forsikringer, de er "personlige" Alle priser her er selvsagt veldig ca, kun tatt ut fra min egen hukommelse, men de vil ikke være så veldig langt fra sannheten. Håper dette hjalp litt (",) (bare spør igjen om noe er uklart, eller annet det lures på)
venter x3 Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Tusen takk for utfyllende svar! Når du skriver at kun 2-3 barneforsikringer er gode, kan du si noe om hvilke de er? Vi er gifte ja.. Og det vi snakker om er jo at hvis noen av oss faller fra, så får vi jo endel fra salget at boligen osv.. Så vi skal alltids klare oss... Virker som det er mange rundt oss som ikke har forsikring, fordi de ikke kan noe om det og lurer på om det er nødvendig.. Det er jo mye penger i et stramt "små-barns-budsjett"...
Mrs. Bouquet Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Her begrenser vi oss når det gjelder personforsikringer. Vi vurderer det slik at om en har godt med midler, så vil en klare seg uten om noe skulle skje. Hadde jeg blitt alenemamma hadde jeg uten tvil skaffet oss forsikring til både meg og barnet, da jeg alene ikke har vil ha nok midler til å dekke f.eks. dyre behandlinger i utlandet. Eneste som kan være med i vurdinger i å skaffe oss barneforsikring er om den månetlige summen barnet får utbetalt ved uførhet etter fyllte 18 år er høy. Noen som vet hvilken sum det er snakk om?
babyfrøken *mamma* Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2008 ...det er en skummel tanke spør du meg!! Det er akkurat like viktig selv om en har høy inntekt, en ønsker som regel å opprettholde mer eller mindre det livet en til da har levd...men det er selvsagt en vurdering hver enkelt må ta. Jeg kjenner ingen med høy inntekt og god levestandard som kunne tenke seg å risikere å få en mye lavere levestandard om noe tragisk skulle skje...da har man iallefall råd til å forsikre seg tenker jeg! Dessuten er det stor forskjell på å "klare seg", og å faktisk ha muligheten til å gi barnet deres, og dere selv noen ekstra goder, ferieturer etc.. Summen indeksreguleres, husker ikke akkurat hvor mange G det er snakk om, men det er iallefall en sum høy nok til å betale husleie etc. Den forsikringen jeg snakket om over her er todelt, med en engangssum og en månedlig utbetaling, "to forsikringer i en", som koster 130 kr mnd. Jeg vil iallefall ikke frata barnet mitt muligheten til å få leve et så "normalt" liv som mulig selv om noe skulle skje med det i oppveksten. Å vite at forsikringen vil gi en utbetaling på inntil 2mill, vil gi meg en trygghet på at barnet mitt faktisk kan få muligheten til å eie egen bolig, og leve et tilnærmet normalt liv i all fremtid.
linni1 Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Ja det er viktig men som som vi får på den miste våres men ikke på elste mann for han er født 12 uker før tiden og har cp. Fikk 2 avslage på han for noen mnd siden. Søkte når han var mindre og. Du skal ikke ha en dritt for å få det og det er rett og slett diskriminering synes jeg.
babyfrøken *mamma* Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. mai 2008 Dessverre altfor mange som ikke vet konsekvensen av ikke å ha forsikring, vi tror at Staten har mye bedre ordninger for oss enn det som er realiteten... Det er viktig at man tenker igjennom hva en ønsker skal skje dersom en faller fra, mange ønsker at ektefellen og barna skal kunne fortsette å bo i den boligen de har sammen, da må en forsikre seg deretter. Andre synes tanken på å selge det en har felles idag, og kjøpe seg noe mindre/ billigere dersom en skulle falle fra, er helt greit, og da foriskrer man seg etter dèt behovet. De to beste barneforsikringene får du hos: Sparebank1 Gjensidige Nordenfjeldske har også en grei barneforsikring fra barnet er 1år
babyfrøken *mamma* Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. mai 2008 Prøv flere selskap. Alle søknader behandles individuelt, det gies mange forsikringer med enkelte unntak. Det er dessverre sånn at det ville vært umulig om man kunne forsikre både seg selv, barn og materielle ting som allerede er sykt eller skadet..da hadde nok ingen forsikringsselskap overlevd. Jeg har selv slitt med skader i et håndledd, og har unntak for dette i mine forsikringer; blir jeg ufør som følge av håndleddet noen gang, får jeg ingen erstatning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå