Gå til innhold

Er det ikke "greit" å ha utebikje da? (inspirert)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er av den oppfatning at hunder hører til ute som hovedregel. Snakker da om bikkjer, ikke slike dingser Paris Hilton har i veska. Er det dyremishandling å ha hunden ute mesteparten av dagen? Forsto det slik på et annet innlegg her. Hva er galt i det? De fleste hunder har pels, og klarer seg finfint utendørs så lenge de kan søke ly ved uvær. Selvsagt kan hunden komme inn, men å ha de inne 24/7 med unntak av den timen man går tur syns jeg faktisk er hakket værre enn å ha de ute for å la de komme inn en gang i blandt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sier vel mer om hva du vet om saken, enn noe annet.

Skrevet

Ja okei. Opplys meg da?

Jeg er vokst opp med hund. Har hatt shäfer, ulvehund, bouvier, cocker, ettpar bakgårdsmixer og labrador. Ingen av de er polarhunder, men det jeg kaller bikjer. Med hundegård, store uteområder, adekvat tilgang på mat og vann, isolerte krypinn osv ser jeg faktisk ikke at det på noen som helst måte er skadelig for hunden å være der fremfor å ligge under dyna til mor og far på et svett soverom.

Skrevet

At du tør å legge inn et sånt innlegg =) hIHI, Jeg kommenterer det ikke, for det er tydeligvis en her inne som har myyye mer peiling!

Skrevet

Jeg synes ogsaa hunder passer best ute, helst med stoooor tomt saa de kan faa springe rundt. Men saa ville det aldri falt meg inn aa ha noe annet enn en "ekte" hund da (les, ikke veske-tilbehoer-hund)!

Skrevet

fatter ikke at folk putter hundene sine i vesken!

Skrevet

Hvis hunden er vant til det fra den er liten og du har tilgang på hundegård med ly for sol/regn og den har alltid friskt vann tilgjengelig er vel ikke det noe farlig. Kanskje den også får komme inn litt for litt kos og klem innimellom, det eneste negative som kan sies om noen trykk på noen utebikkjer er bjeffinga de blir veldig oppmerksomme7beskyttende overfor deres område og noen bjeffer i tide og utide. Kan til tider være litt plagsomt å høre på hvis de holder på lenge.

Skrevet

En sånn hund ville vært en fryktelig ensom og ulykkelig hund. Hunder er flokkdyr, og hvor er samhørigheten til flokken når den står alene og avvist i hundegården hele døgnet? - uansett hvor mye tilgang den måtte ha til ly, mat og vann...................

Skrevet

Hunder er jo flokkdyr og hvis hunden ikke har annet selskap er jo menneskene flokken dens.

Skal den da måtte være alene ute mens flokken er inne?

Nei, det synes ikke jeg er riktig, selv om den har både ly og vinterpels.

Vi har en nabohund, av typen som er både robust og hardfør. Den står ute på terassen store deler av dagen.

Den griner og piper, fordi den vil inn.

Jeg synes synd i den hunden, selv om den er skodd for været.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå har ikke jeg veldig peil, MEN, jeg har lest (og blitt fortalt) at hunder ofte blir stressa av og ha for mye plass og boltre seg på. Noen hunder trives også best i bur, når de er alene, fremfor og springe rundt i huset.

Vi har en bc, han er mye ute nå som det er varmt, men på vinteren er han ikke så glad i det.

Han ligger ute og følger med på hva som skjer, og trives igrunn med det. Han sier ifra når han vil inn!

Skrevet

Er enig med deg... Vår hund er stortsett ute hele dagen, og om somrene kan hun være ute på natta, men vi har ikke tyverisikker hundegård, så da bruker hun å være inne(ikke så stor tyveri-fare her da, men...)

om vintrene får hun være inne hvis det er veldig kaldt, men blir ikke mer enn 10 minus her...

på vinteren når det er mørkt blir hun mørkeredd :o) så da bjeffer hun en del, da tar jeg henne som regel inn..

Skrevet

Det er vel mer dyremishandling å ha dyra i en veske, enn å la dyra kose seg i ute...!!!

Men det fins grenser.

Naboen hadde en blandingshund av elghund og noe annet (husker ikke blandingen helt..). Den hunden var ute hele tiden. ALdri inne.

Om det var 20grader +/-. Spilte ingen rolle.

For eierne.

Trenger ikke å si noe mer enn at vi anmeldte det og hunden ble avlivd.

Det var ikke bare det at den var ute, men den var bindt fast i et tau på en liten halvmeter, fikk ikke vann eller mat. Annet enn når vi (ungene i nabolaget) kom og ga den mat.

Den hutret og frøys.. Den sto ute og bjeffet og ville inn, eieren kom ut og banket den.

En nyttårsaftenen kom eieren, hentet hunden, plasserte den akurat ved en rakett, plasserte kneet over kroppen på hunden og holdt den nede til rakettene var skutt opp.

Vi har en hund som er ute, men døren er oppe.

Han kommer inn når han vil.:o)

Men som oftest ligger han ute i skyggen (om sommeren) og finner seg en krok i garasjen om vinteren.

Har hatt tre hunder og alltid gjort det samme med de.

Skrevet

Ehh, dere som sier de blir ensomme og bjeffer og piper, det har jeg aldri opplevd med de hundene jeg har bodd med. Unntak selvsagt om en lekker katte-biff har svinsa forbi, men ALDRI masebjeffing som kommer av vantrivsel. Det opplever jeg derimot ofte fra naboen som har tre pyntehunder han slipper ut på veranden om kveldene. Der gneller det og styres på bare værre.

Lyster meg å få oppleve en malamut og en ulvehund som legger beslag på sofan når den tid kommer. Nei her i huset får hundene lære at ute er hjemme fra første stund.

Skrevet

Hunden min står ute noen timer hver dag som regel.. Om vinteren er hun som regel mere inne.., men sommeren baser hun rundt ute...

Jeg ser ikke noe galt i det.., ønsker hun komme inn piper hun og da får hun komme inne..

Skrevet

Bikkja her i huset går ut og inn som den vil. Han velger for det meste å vera ute, sjølv om han er svært knytta til meg. Ei bikkje som får morsjon, mental stimuli og tilstrekkelig kontakt med mennesker kan vera veldig tilfreds med å bu ute. Ei understimulert bikkje piper og griner uansett om den er inne eller ute.

Bikkjer som blir godt stimulert, trimma og alt det der er lykkelig inne som ute.

Skrevet

Jeg er enig, hunder kan godt være ute..

Har en kamerat som har tre enrorme hunder og de bor ute året rundt, har eget kryp inn da.

De får selvfølgelig være inne hvis de er syke.

Han elsker hundene sine, og det virker som de har det veldig bra sammen (snakker her om hundende).

Skrevet

Når du ikke nyanserer mer enn det du gjør i hovedinnlegget ditt, men generaliserer og flåser, så kan du da ikke forvente at jeg skal skjønne at du kan noe om det du skriver om. Litt mer subtilitet neste gang kanskje, og ikke kjøre på med slegga med en gang?

Skrevet

Deeer var jeg borte lenge og postet feil svar. Faen.

Glem siste innlegg.

Skrevet

Og det ble også galt...innlegget kom der det skulle. Men angrer på siste setning, den var litt for hard. Er faktisk litt flau nu.

*er'e mulig å bli så fjern*

Skrevet

Hehe, fort gjort å surre litt.

Forøvrig er det greit å være uenig, ville bare vite hva som var så innmari galt i å ha utedyr ute. =))

Skrevet

Jepp, surra mest med siden vi var på...trodde et øyeblikk, da jeg postet svar to, at jeg var på krangle og ja, kranglet:-))

Neida, innser at du har peiling på hund og for typen hundehold du beskriver, er nok hundegård et fullgodt hjem. Tror jeg tusler stille og rolig ut av denne tråden nå...

Skrevet

HUNDER ER SOSIALE FLOKKDYR OG TRENGER SELSKAP1

Skrevet

Hehe, alt i orden. :-p

Skrevet

Selskap som i å sove i sengen og spise fra bord da?

Har hatt katter (i fleng), fisk, marsvin, kanin, hamster og hest selv. Og stelt sauer, kyr og geiter. Og alle de blir behandlet som de dyrene de er. Hva gjør hunder til minimennesker? Jeg er glad i hunder, men jeg ser over hodet ikke vitsen i å påtvinge dyr å leve slik et menneske ønsker å leve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...