Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som fått påvist VSD på den nyfødte? Lille gutten vår har et 5 mm hull i hjerteveggen. De regner med at det vil vokse igjen. Han ble tatt med keisersnitt 10 dager før termin, lå i sete og veide 2680 kg. Er visst ganske vanlig når babyene er så små. Han er nå 19 dager gammel og spiser som en hest og viser ingen symptoner på å ha det dårlig, og det er bra:)

Men vil gjerne snakke med flere som har fått denne diagnosen hos sine nyfødte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En i min barselgruppe fikk også påvist dette, gutten er nå 7mnd og har nylig vært til rutine etterkontroll og med han går det kjempefint. En veldig aktiv og glad kar!

Skrevet

Sønnen min har VSD på 15mm og mangler pulmonalklaffen(lungearterieklaffen), han er i 11uker og ting går greit nå. Vi var de første dagene etter fødselen på riksen, før vi ble overfør til Ahus hvor han lå på nyfødtintensiven, fikk dra hjem når han var tre uker. Går på ukentlig oppfølging med UL på Ahus. Han skal opereres på riksen i juni. Minske noen årer, sette inn ny klaff og tette hullet. Formen hans er ganske fin, spiser litt lite og blir litt blå-lig når han gråter, men ellers så er han i veldig fin form ;)

Vi har meldt oss inn i foreningen for hjertesyke barn, en fin organisasjon der det er mange i samme situasjon.

Skrevet

Jenta mi hadde VSD som nyfødt, ble tatt med keisersnitt 12 dager før termin. Flere små hull som etter 4mnd hadde grodd igjen helt, trengte bare 3 kontroller med ekko. Hun har fortsatt en liten ASD, som ikke er så stor at den er av betydning. Vi merket aldri noe til dette på henne, vært i fin form.

Skulle den ikke lukke seg helt er det ikke problem å leve med resten av livet heller.

Skrevet

Vår har også VSD som er i ferd med å lukke seg selv. Ikke noe problem, har aldri bekymret meg.Er et halvt år.

Skrevet

Jeg ble veldig redd med en gang jeg fikk høre det, fikk veldig dårlig informasjon på sykehuset i begynnelsen. Eneste jeg hørte var jo hull i hjertet, hadde aldri vært borte i denne hjertefeilen før. Pluss legen som hørte denne bilyden første gang ikke sa noe mer til meg. (Hjalp heller ikke at jeg fikk skikkelig barseltårer da jeg hørte det, var fortsatt på sykehuset og fikk da bare slengt i trynet at han hadde bilyd på hjertet og at det antagelig var hull- også ble jeg sendt ut av legerommet) Fikk først skikkelig info 1 uke senere når vi tok ultralyd av hjertet hans. Skal jo være den snilleste av hjertefeiler. Har sluttet å bekymre meg så veldig, han spiser som sagt veldig godt og har aldri vært blå eller slapp. Legene sier også at dette ikke er noe å bekymre seg over. Men som sagt, greit å snakke med andre som er i samme situasjon:)

Skrevet

Jeg er heldig, mini har ikke VSD. Men jeg er selv født med VSD, å jeg er 27 år å merker ingenting til dette den dag i dag. Lever som normalt å må ikke ta hensyn til noe spesielt.(annet enn ekstra kontroll da jeg var gravid)

Hullet i hjerteskille veggen har minsket endel da jeg var barn, men har enda et hull der.

Så jeg har ikke levd noe annet liv pga VSD, annet enn ekstra oppfølging da jeg var barn.

Håper alt går bra med babyen din, kos deg med han. Tia går så fort.... Skjønner ikke at jeg har en liten gutt på 6 mnd her hjemme... Det er jo ikke lenge siden han kom til verden!

Skrevet

Lille jenta våres på 5 uker ble født med VSD. Dro hjem fra barsel og hun spiste som en hest og vi merket ikke noe på henne at hun hadde dette hullet. Men så skjekket vi vekten hennes og hun hadde ikke gått opp i vekt. Etter 1,5 uke med kontroller på vekten annenhver dag så ble det tatt UL av hjertet hennes på Riksen og vi ble umiddelbart lagt inn. Hun var i hjertesvikt og fikk medikamenter mot dette i påvente av operasjon. Etter 4 dager på sykehus ble hun operert og vi var der i ytterligere 2 uker. Hennes VSD var 7 mm og de sa at det var veldig stort. Det var så stort at de ikke kunne bare sy det igjen, men de måtte lage en "lapp" av en del av hjerteposen som de satte inn i hullet og sydde rundt.

Vi kom hjem fra sykehuset på fredag og hun går fortsatt på hjertemedisiner. Dette skal hun gå på i noen uker. Hun har endelig begynt å gå opp i vekt også! :-) Men fy fader for en tøff start!

Skrevet

Uff, skikkelig tøff start ja:(. Men bra det går bra nå da. Er helt utrolig hvor sterke de er når de er så små. Lille gutten vår går veldig opp i vekt da, han har gått opp nesten en halv kg siden vi kom hjem fra sykehuset, men de følger jo det opp ganske tett. Veier han en gang i uken.

Ikke noe særlig med VSD, tror ikke jeg kommer til å bli helt rolig før det eventuelt har grodd igjen...

Skrevet

Min sønn ble født med VSD. Det var en tøff opplevelse for meg. Hullet lukket seg da han var ca. 1 år. Vi merket ingen symptomer på han, mens han hadde det.

VSD er den vanligste medfødte hjertefeilen hos barn, og det lukker seg av seg selv, hos mange av barna.

Send meg gjerne en PM om du lurer på noe :)

Skrevet

Fikk ikke til å sende PM jeg..Men hvor stort var hullet til sønnen din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...