Gå til innhold

Angående engangsstønad ved fødsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk innom trygdekontoret i dag for å hente sånn søknad til engangsstønad, og da var det sånn at siden jeg har gått på skole og ikke opparbeidet meg foreldrepenger så har ikke pappaen krav på sin pappapermisjon når man får engangsstønad. visste dere det? jeg visste det ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visste det ja... utrolig kjipt. Men gå inn på forumet "Gravid og student". Der er det en lang tråd om "smutthullet for gravide studenter" - kanskje noe for dere??

Skrevet

Ja, det er synd at pappaen ikke kan opparbeide seg sin egen rett til permisjon. Men uansett har han rett på 2 uker fri i forbindelse med fødselen.

Skrevet

Pappaen har faktisk selvstendig opptjeningsrett til permisjon..

sakset fra nav:

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger (2006/2-52)

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon. (2006/2-53)

Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel. (2006/2-54)

Pappaen kan ta ut 29/39 uker med permisjon så fremst moren går ut i jobb eller studier...

Skrevet

Ja, satser på studier jeg :o) Må nok til.. lønner seg ikke for meg ellers!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...