Gå til innhold

Hvordan betsemme seg for hvilken bunad da? Vanskelige greier..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe bunad, men sliter veldig med hvilken jeg skal ha.. Jeg vil ha en bunad fra et område slekten min kommer fra, selv om mange nå hevder det ikke spiller noen stor rolle. Jeg vil nå det likevel :)

Så da blir det telemark (øst) eller østerdalene som er aktuelt, jeg liker ikke bærumsdrakten så den utgår. Jeg synes det er utrolig vanskelig å bestemme seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du linker med bilder?

Skrevet

Fikk ikke opp din link :) Men på husfliden.no finner du den under telemark, det er beltestakken fra øst-telemark :)

Skrevet

telemarksbunaden er helt klart norges vakreste(mulig jeg er litt patriotisk men likevel)

Skrevet

Om jeg hadde kunnet velge mellom disse, ville jeg helt klart valgt Øst-Telemark. Dette kun ut fra "utseendet". Klart, om det er andre (tilhørighetsmessige) hensyn ville jeg kanskje tenkt annerledes.

Skrevet

øst-telemarksbunaden er den flotteste bunaden;) sammen med bøstakken. er fra telemark så er nok muligens patriotisk jeg også men synes absolutt det er noe spesielt ved telemarksbunadene;)

når jeg skal ha så vil jeg ha øst-telemark. får arve en vest-telemark men vil aller helst ha beltestakk;) (bøstakken er altfor tung så den orker jeg ikke)

Skrevet

Synes absolutt du skal ta en du føler en tilknyttning til hvis du først skal ha en bunad ja :-)

Har du vært å prøvd? Det kan ofte være lurt sjekke hva du føler deg mest vel i. Sikkert mulighet for det skulle jeg tro.

Skrevet

Jeg synes også telemarksbunaden er penest. Jeg er litt sånn som vil gå mine egne veier ;) Alle kvinnene i min familie har valgt øst-telemark, øst-telemark blir jo også kalt vestkantsbunaden fordi den florerer her hvor jeg bor. Så har jeg like mye tilhørighet til østerdalene, ingen andre har valgt den, så jeg lurer litt på å gå for den. Det er bare det at jeg synes den fra telemark er så fin ;) Vanskelige valg vet du!

Skrevet

Bunaden fra vets-telemark er vakker den og :) Er beltestakken jeg lurer på da, men jeg får se. Det haster uansett ikke :)

Skrevet

Jeg skal selge min bunad og kjøpe meg telemarksbunad nå (pappa ønsket det egentlig sånn)..

Skal ha beltestakken :) hadde det ikke blitt den så hadde jeg tatt øst telemark. Har fått mange komentarer på hvorfor jeg skal ha den nettopp fordi så mange nek fra vestkanten kjøper den bare fordi den er penest (og dyrest).. Men jeg driter i det :) vet at pappa hadde vært kjempe stolt om han visste at jeg skulle kjøpe med sånn bunad :)

Skrevet

Det er litt spesielt at så mange har den når de ikke har tilknytning til telemark ja :) Men dem om det. Beltestakken er nydelig, men den er utrolig dyr med alt sølvet... Må regne nesten 60.000 kr, det er litt avskrekkende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...