Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har sparekonto (eller fond) der dere sparer til barnet. Står det i deres eller i barnets navn? Noen som husker fordeler/ulemper med de to alternativene? (i forhold til arv/arveavgift, mulighet for studielån o.l.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opprettet sparekonto til alle mine tantebarn og nå sist min sønn. Når de blir gamle nok, skal pengene overføres til bsu-kontoer, slik at det ikke blir noe problemer med stipend og lån. Alle kontoene er åpnet i barnas navn.

Skrevet

Når du opprettet kontoer til tantebarna dine hadde du fått tilatelse fra foreldrene til det først?

Vi vil ikke at noen andre enn oss skal åpne konto til våre barn og lurer på om besteforeldrene kan gjøre det uten vår tillatelse.

Skrevet

Her er mine tanker rundt det med sparing til barn:

Hvis man sparer i barnets navn så kommer overformynderiet inn når beløpet når 75000. I tillegg så vil muligheter for stipend og lån til studier reduseres hvis barnet har en nettoformue på 223600 kr.

Hvis man sparer i foreldrenes navn så kommer arvereglene inn. Og skulle foreldrene dø så havner "barnets" penger inn i arven.

Men sannsynligheten for at noe kommer til å skje med oss begge to anser jeg som veldig liten så vi kommer til å spare i vårt navn.

Penger som barnet får i bursdags og julegave + eventuelle andre ting kommer til å gå inn på egen konto sånn at hun har mulighet til å spare selv og dermed kjøpe ting hun selv har spart til.

Pengen vi sparer utenom er meningen at hun skal bruke på studier/huskjøp etterhvert så dette skal mest sannsynlig overføres i puljer inn på hennes egen BSU konto når hun blir større. Har ikke helt tenkt så langt ennå siden jenta mi bare er 8 mnd.

Skrevet

Når det gjelder å åpne konto i andre barns navn så er dette ikke mulig. Det var ihvertfall det bestefaren til dattera mi fikk beskjed om når han ønsket å åpne en konto i hennes navn.

Og dette er jo rett og rimelig fordi det er jo foreldrenes ansvar å ha kontroll på økonomien til barna. Og da kan det jo ikke stå "skjulte" kontoer med saldo på rundt omkring. Men at man åpner en konto i sitt eget navn med intensjon om å overføre det til BSU-konto til andre barn etterhvert er jo greit. Da vil jo disse pengene havne som formue på den som sparer og det er jo et valg man har tatt.

Skrevet

Signerer BabyV, men det er ikke gitt at overformynderiet kommer inn selv om det er 75000 på kontoen. Snakket med de i banken og det var helst om barnet arvet store summer at de gikk inn for å hindre at foreldrene brukte dem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...