Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 skal vi samle noen gode sparetips i en trang hverdag.....
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Det beste tipset jeg har er å handle kun en gang i uke. Vi handler hver fredag for en hel uke. Da sparer man mye, det kan jeg love deg.
Hikken Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Betal for mye skatt! Glemte å levere skattekort da jeg begynte i ny jobb i august, og i år får jeg igjen nesten 20 000 :-) Skal rett inn på sparekonto. Mye lettere å spare penger som ikke finnes ;-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Følg godt med på tilbud og tenk godt i gjennom hva dere må ha og det dere kan klsre dere uten;) dessuten er det masse penger å spare på å kjøpe butikenes egne merker enn gilde og prior. å Unngå å småhande hver dag, handl max 1 dag i uka og skriv handleliste. har begynnt å gjørre dette selv å skal love deg at jeg har spaaart mange penger. En trenger ikke å leve på suppe og makaroni for å lage billige middager. Vi lager skikkelige middager hver dag og handler for under 3000kr i matvarer i mnd!!!!
petite fleur Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Har sagt det før, og sier det igjen - begynn å handle på Kiwi, og benytt deg av First Price-produktene ;-) Vi sparer nå nesten 3000 kroner i mnd på å handle der, det er ikke kødd engang....Før handlet vi mat for ca 5000 i mnd, nå bruker vi ca 2000 i mnd. Et annet lite tips (som kanskje ikke utgjør så mye, men sier det likevel): Viser seg at jeg har brukt altfor mye vaskemiddel i vaskemaskinen i alle år. Hadde reperatør her for noen dager siden (jeg ødela visst vaskemaskinen littegranne pga en hårnål...ooops), og han sa at de nye vaskemaskinene bruker så lite vann at man bare skal ha en spiseskje vaskemiddel i ;-) Jeg har sikkert hatt 3-4 ss i hver gang;-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Enig her med oktobernurket! first price er genialt;) og det er også coop, extra, landjord og nordfjord sine produkter, du sparer masse med å kjøpe disse merkene og de er like gode på smak. kjøpte 2 kg med frossen kyllingfille på prix og betalte 149 kr, å det er fast lav pris. det er ganske billig det;)
___ Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Før regnskap og se hvor dere bruker penger. Ikke kjøp noen ting dere ikke trenger. Bytt til billigere og mindre bil. Bytt til billigere og mindre bolig.
___ Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Når det gjelder matbudsjettet så monner det som regel ikke så mye. I gjennomsnitt bruker vi ca 10% av inntekten vår etter skatt på mat. Da er det andre steder det sansynligvis er enklere å spare, men det kommer jo ann på prioriteringer.
Miniogmy Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 et tips fra meg! kutt ut brus i uka, bare i helgen. bruk 1,5 liters flasker og lag ferdig saft som står i kjøleskapet om du vil ha noe søtt og drikke. kjøp kjøtt i sverige om du bor i nærheten av grensa, og del opp i mindre poser når du er hjemme. lag så middager selv? gå over hjemme og se om du finner ting du kan kvitte deg med, selg det, evt bytt med andre, der kan du tjene inn en del? ha en boks der du legger alt av småmynt oppi, og nekt deg å ta av den.. etter en kort tid, med tømming av lommer, og litt rydding, pluss bare det å putte litt oppi hver dag, blir det fort mye penger :-) vask med fulle maskiner, samle klær i tre hauger, mørkt lyst og hvitt. tar du fulle maskiner i stedet for halvfulle så sparer du inn masse i strøm, og det er mindre vaskemaskiner å rydde opp i :-) var visst noen fler en ett tips, noen er litt selvfølgelige, men de fungerer! skal legge inn tips her, om jeg kommer på fler! denne tråden var nyttig, fikk selv et par gode tips her ja!!! greit å ha for en kommende husmor!
Gjest Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 Hos oss er mat i allefall den største "bevegelige" utgiftsposten. De store lappene flyr avgårde i lån, forskringer og faste regninger. Deretter kommer maten som største utgift. For oss er det derfor MYE å spare på å handle mye og sjelden, hadde vi bare hatt bil. =) Nå må vi gå til og fra butikken, og da er det lite fristende å hande for mer enn 2-3 dager fram i tid. Men posene blir jo selvsagt lettere om en kutter ut unødvendig "mat," som godteri og brus. Ellers er det også et tips å kutte ut unødvendig kles-shopping! De siste årene har hele min familie og vennegjeng hatt som mål at de skal kun kjøpe x antall klesplagg i løpet av et år, og grensen er satt LAVT. Da tenker en seg nøye om før _den_ jakka får bli med hjem, og følgelig blir klærne også lettere å kombinere med hverandre. Folk handler altfor mye klær, og dette sparer ikke bare lommeboka, men også miljøet! Denne avtalen gikk selvsagt skeis for min del da jeg ble gravid, men jeg har passet på å kjøpe solide, tidløse klær, som jeg skal ta fram til neste graviditet.
LilleBjella Skrevet 19. mai 2008 #11 Skrevet 19. mai 2008 Bytt strømleverandør. Gå inn på www.konkurransetilsynet.no, der har de en link som heter kraftpriser/kraftleverandører eller liknende. Mange som bor i Oslo har automatisk Hafslund som kraftleverandør, men man kan velge hvilket selskap man vil. Også billigere å velge avtaler med spotpris/markedspris i stedet for fastpris og standard variabel pris. Også mye å tjene på mobiltelefonregningen. Jeg bruker mobilen mest til å sende meldinger, og har valgt abonnement ut fra det. Ringer du mye til f.eeks. samboer, kan det være lurt å velge et abonnement hvor du ringer gratis innenfor familien eller til andre med samme abonnement. Kutt ut fasttelefon, det er ofte unødvendig. Spar på BSU hvis du kan, du får 3000 igjen på skatten, i tillegg til kjempebra rente.
Lillesnuppis Skrevet 19. mai 2008 #12 Skrevet 19. mai 2008 Vi sparer en del på å reise til Sverige for å handle.Kjøper alt av middagsvarer, mel, sukker, smør og ost. Eneste vi kjøper av mat i butikken her hjemme er grønnsaker (ferske) melk og visst det skulle bli tomt med øl eller brus.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #13 Skrevet 19. mai 2008 Å betale regninger i tide...du må fort betale 50 kr i gebyrer fordi at du betalte for seint...det kan fort bli veeldig mange kroner rett ut av vinduet, hvis dette er en vane;) Eller så trenger en ikke ha på varmekabler, nå når det begynner å bli varmere i været....slo dem av å merka det på strømregninga gitt...ellers så er varmepumpe supersmart, sparer skikklig masse støm. Vi vasker klær hver eneste dag og ofte flere ganger daglig, bruker oppvaskmaskinen daglig og hadde varmepumpa på hver dag i vinter og fikk stømregning på 500 kr;)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #14 Skrevet 19. mai 2008 Oppvaskmaskin og vaskemaskin trekker ikke mye strøm - tørketrommel og varmekabler, derimot.. Lurt å være bevisst her, ja. Jeg har planer om å få innstallert varmepumpe til høsten og håper å spare mye på det. Det betaler seg ila 2-3 år, eller?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #15 Skrevet 19. mai 2008 vet ikke hvor mye slike varmepumper koster, men de kommer i flere størrelser, vår er ikke av de største men funker veldi bra for det om. Det var instalert varmepumpe i leiligheten når vi kjøpte den, veldig praktisk, for nå har vi bare døra åpen og så blir det varmt i gangen,bade og begge soverommene;). et sparetips til: når en bygger hus:sørg for å isoler skikkelig, det syns på strømregninga;)
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #17 Skrevet 23. mai 2009 Dytter litt på denne, siden jeg trenger å spare penger...
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #18 Skrevet 23. mai 2009 Denne tråden likte jeg I tillegg til å hive meg på de tipsene som er kommet har jeg og 2 tips: - Gå isteden for å ta trikk/bil.. - ta med deg handlepose eller kjøp miljønett.. ikke snakk om de store kronene men alle monner drar..på en helgehandling er det for 5 kr spart
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #19 Skrevet 23. mai 2009 Det i særklasse beste sparerådet fikk jeg av min bestemor i ung alder: Hver gang - absolutt HVER GANG - man er iferd med å kjøpe noe (og man merker det best når man bruker sedler/mynt, ikke kort) skal man spørre: Kan jeg klare meg uten dette? Eller kan jeg finne en billigere løsning som gjør nytten (gjør nytten, ikke oppfyller ønsket...) Sikkert en viktig grunn til at jeg, som en av få, i hvert fall på mitt kull, klarte å gå med et lite "overskudd" på studielånet, uten arbeid på si (unntatt tre-fire uker i sommerferien)?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #20 Skrevet 28. mai 2009 Dytter litt på denne, siden vi var så flinke å spare på en annen tråd, her...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #21 Skrevet 28. mai 2009 Litt ekstra for varme dager: Kjøp inn økopk med is fra first price eller land lord. Kjempegode og billige. Ha en vannmugge med noen skiver lime, sitron eller appelsin stående i kjøleskapet. Herlig og forfriskende og myye billigere enn brus, saft el farris.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #22 Skrevet 28. mai 2009 vi har et stort norgesglass som vi legger alt av småmynter i. Pluss det som blir av flasker når vi panter de. Sist hadde vi 4000 på det glasset:) Rett inn på feriekontoen med det!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #23 Skrevet 28. mai 2009 -Fyll bensin søndags kveld eller mandags morgen. - Kjøp inn et lite lager av smågaver når du finner det på tilbud slik at du har det den dagen det er en bhg bursdag ol (extra leker har masse bra og billig). - Begynn med julegavene nå.. - Bruk penger på etterskudd, aldri på forskudd!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #24 Skrevet 28. mai 2009 Si opp abonnement på aviser.. mye bra å lese på nettet. Vær bevisst på tv-kanalene. Vi sparer 500 kr i mnd på å bytte abonnement fra canal digital. Må ha parabol for å få inn forhold, så å kutte ut det er ikke noe alternativ...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #25 Skrevet 28. mai 2009 Mitt beste tips er å skrive opp alt dere bruker penger på helt ned til tyggispakka på narvesen....... Etter et par måneder ser dere hva dere kan kutte ut og spare endel penger. Det er ofte småutgiftene som vi ikke tenker på som er lettest å spare på. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå