Faylinn Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Poden på 13 mnd kaster alt som ikke er kjøtt eller noisetter på gulvet. Har hørt tipset om moste grønnsaker i potetmos, men det er jo mer komplisert enn at han spiser vår mat, og han vil ikke ha mer en et par sjeer heller. Finnes det andre tips, evnt forslag til grønnsaker som barn ofte liker? Vi har prøvd brokkoli, blomkål, gulrøtter, vannkastanjer, bambusskudd, paprika, bønner, agurk, salat etc flere ganger. Pga dette gir vi fremdeles 6mnd glass fordi de inneholder noe grønnsaker, men skulle gjerne gitt han ekte vare! :-)
Babykilo Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Vel, det kommer jo litt an på hva dere pleier å spise da. Å lage rotmos, som du nevner, pleier å være godt for småttiser, men hva hindrer dere i å spise det og? Veldig lett, kok f.eks poteter, ei gulrot og litt kålrot, salt litt, tilsett melk og mos med potetmoser. Grønnsakssuppe blir samme prinsippet, kok det dere har/liker i biter, tilsett matfløte, mos med stavmikser, og du har nydelig kremet suppe. Kan jo ha i kjøttboller etc og. Lag pastasus selv, finhakk løk, paprika, tomat etc og bland med karbonadedeig eller kjøttboller eller hva som helst. Gruteretter med kjøtt eller bønner dere likerog finhakkede grønnsaker av alle slag. Det dreier seg nok mye om å lage mat fra bunnen av fremfor ferdigkjøpt. Trenger jo ikke være hver dag, da. Sønnen min på snart to spiser f.eks ikke salat, her må det liksom lages inn i maten ellers.
Alvepike Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Det jeg gjør er å kutte grønnsakene i bitte bitte bitte små biter, å blande dem sammen med potetene eller risenn Da har verken samboer eller tulla nubb sjangs til å plukke dem ut hi hi
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 kok rotgrønnsaker sammen med potetene og du har grønnsaker i mosen:-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Ta vannet av grønnsakene du koker,avkjøl og bland med litt saft. Går ned på høykant her og de får i seg næringen.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Lillemor her vil ikke ha biter hun, så vi pleier å ta middagen en runde i kjøkkenmaskina slik at det får middagsglass-konsistens hvis du skjønner hva jeg mener. Personlig ville jeg brukt den ekstra tiden det tar å lage egen mat til poden din, hvis det var eneste måten å unngå lite næringsrik kost på. Da lærer han seg å like smaken til senere også.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 min spiser mye mer grønnsaker om han får være med når jeg skreller osv. (selv om han ikke er til stor hjelp så syns han det er stas) det var en periode han nektet og spise grønnsaker, da fikk han bare grønnsaker først og fikk resten av maten når han hadde spist opp de. etter en ukes tid løsnet det.
Tutekoppen Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Koker du grønnsakene? Da blir de litt myke og er lettere å tygge. Jeg gir snuppa mi store biter så hun kan holde i hånden å gnafse på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå