Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 14mnd som er på stadiet til å gå fra to dupper over til en dupp. Nå holder jeg han oppe fram til kl.10 - og håper at han skal sove i minst 2 timer. Men det skjer jo aldri. Han sover bare 50-60 min og våkner sååååå trøtt. Han nekter allikevel å sove mer, så det er bare å ta ham opp. Prøver selvsagt å holde han lenger opp (tenk å kunne legge ham kl.11), men han sovner jo der han sitter.

Men så kommer ettermiddagen da.....da er han jo sengeklar kl.16.

Lar ham bare sove 30 min, men dette er tydeligvis nok til at han ikke vil legge seg for kvelden. Vi har havnet i en ond sirkel.

Nå er det jo slik at han helt sikkert vil vokse dette fra seg også. Men hvor lang tid skal det gå da?

Noen som har opplevd lignende og kan fortelle hvor lenge denne prosessen skal vare?

Andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei jente på 13 mnd. Hun sover kun 1 gang pr dag. Og det er etter at hun har spist lunsj. Da sover hun alt ifra 2-3 timer. For vår del er dette det beste. Dette har hun gjort siden hun var 11 mnd.

Dagen vår er:

kl.7/7.30 står vi opp

spiser frokost kl. 8.30/9 når storesøsken er dratt på skolen

lunsj ca kl.12

dupp fra kl.13/13.30 og i 2-3 timer

middag kl.16.30

kveldsmat kl.19.30

Skrevet

Hva om dere går ut på lekeplassen eller et annet sted der han kan leke seg før første duppen? Da blir det mye lettere for deg å holde han våken til kl 11. Etterhvert så kommer han inn i rutinen og dere slipper å gå ut hver dag før dupp.

Har dere en åpen barnehage i nærheten så kan dere jo gå dit en liten tur også før han skal sove duppen sin.

Skrevet

Hei.

Vi hadde det på samme måte med jenta vår for noen mnd siden. Hun er nå 17 mnd og sovner greit til "rett"tid kvelden.

Vi begynte å reise ut på ettermidddagen å leke, på denne måten glemte hun litt at hun var trøtt, og kvelden ble mye lettere.

Hun står nå opp ca 07.30.

Sover fra 10.00 - 12.00

Legger seg for kvelden mellom 18.30 og 19.30.

Da vi strevde med lignende som dere la hun seg ikke før 23.30. Slitsomt. Lykke til, er nok bare en periode....

Skrevet

Vi hadde samme situasjon for et par måneder siden. Jeg ville ha ventet noen uker til før jeg gikk over til en dupp. Jeg ville lagt han så tidlig som mulig om morgenen, f.eks kl 9, og latt han sove så lenge han vil, og så legge han igjen ca kl 15, og da vekket han etter 20-30 minutter.

Hvis det er vanskelig å legge han da, kan det kanskje hjelpe å kjøre eller trille en tur. Det tar nok ikke så mange ukene før rutinene er på plass igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...