Gå til innhold

Sensitive for overstimulering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jeg har merket at tvillingguttene (født i uke 27, er nå 6 mnd ukorrigert) mine blir litt stresset i situasjoner hvor det er mye folk og støy. Særlig når vi har vært på de klassiske lunsjene med andre mødre og babyer og det er mye "mas" rundt dem på alle kanter. De blir mer "sutrete" og vil ikke ligge og pludre og leke på gulvet som de pleier hjemme.

Er jo ikke å forvente at man kan sitte i timesvis og prate og drikke kaffe når man har med seg to små ( :-) ) , men lurte på om dette er noe som andre prematurforeldre kjenner seg igjen i? Og er dette noe som vedvarer, slik at man bør skjerme dem litt også når de blir eldre? Har en terminfødt gutt som så vidt jeg ka huske, ikke ble stressa i lignende situasjoner...

Videoannonse
Annonse
Gjest bissen
Skrevet

Ja, absolutt:) Er jo veldig vanlig for premature, det, og det er viktig at de får den roen de uttrykker at de trenger. Vi hadde det litt tøft med minstejenta mi frem til de var rundt et år, hun fikk en slags panikkangst hvis det var langvarig støy rundt henne eller flere mennesker..hun begynte å hyperventilere, kunne få kramper, skalv og hjertet slo utrolig fort..så naturlig nok har vi hatt det rolig rundt henne, holdt oss mye hjemme. Det får vi igjen for nå, hun blir tøffere og tøffere og grensen hennes strekkes lengre hele tiden. Men vi skjermer henne litt enda, hører når grensen hennes er nådd og hun trenger litt ro. De er snart 19 mnd. Noen premature kan jo alltid være litt sensitive.

Ble forklart dette av en ekspert, hørtes ut som en god teori syns jeg: De barna som kommer altfor tidlig har ikke hatt tid til å bygge et slags 'beskyttelsesskall' rundt seg, som fullbårne har..et ekstra lag om du vil. Når de kommer så tidlig bruker de all energien på å overleve, på utviklingen, spising, alt de må lære seg..bruker dobbelt så mye energi på sånne ting enn fullgåtte barn..så dette ekstra 'laget' kommer så mye senere for premature, når først alt annet kommer i orden, og de har energi til overs:) Hvis du skjønte dette surret:)

Skrevet

Min datter blir 4 år snart og blir enda fort overstimulert. De første to årene var omtrent bare hjemme. Begynte så i barnehage, men de legger mye vekt på skjerming der. Sover enda lur i barnehagen.

Gjest bissen
Skrevet

Så fint at de legger det til rette for henne i barnehagen. Er PP med i bildet? Tenker å få jentene inn i barnehage når de er rundt to, 5 mnd til. Skal nok gå bra, men jeg tenker jo mye på om minstemann vil få den roen hun må ha osv:)

Skrevet

PP er inne i bildet ja, du burde ta kontakt med de NÅ hvis dine skal begynne i barnehage til høsten.

Her legger de fint til rette. Hun har "eget" rom i barnehagen, 100% spesialpedagogisk ressurs, skjermes mot både uro og støy + sykdommer. De frigir også personalrommet når vi har ansvarsgruppemøter osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...