bustebartepin Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Jeg kan inrømme det med en gang, jeg er nysgjerrig av natur... Selv er jeg nordmøring, bor i byen ved havet; Kristiansund. Har vært reservetrønder noen år da men valgte ettervert å vende nesen hjematt.
Maud Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er vokst opp et par mil utenfor Oslo og bor nå i samme avstand fra hovedstaden, men i en annen retning. Det er bare nyskjerrige mennesker som får vite det de lurer på ;-)
phantomet Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er opprinnelig fra sørvestlandet, nærmere bestemt Rogaland. Er bosatt i Bærum med en ekte Bærumsgutt...
Mariamin Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er opprinnelig fra Asker, men flyttet til Moss som 7 åring. Da jeg var 20 flyttet jeg til Oslo. Traff mannen i mitt liv noen år senere, og nå bor vi i utkanten av Oslo.
dritgrei hei hei! Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 jeg er opplandsjente, med nordlandsdialekt og vestfold aner, født i troms og bosatt i rogaland... også gikk jeg på gymnaset på toten, og på folkehøgskole i agder.... men nå, blir det opplandsfolk av oss.
Maud Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Er det rart det er vanskelig å skjønne hvor du er fra når du snakker???
Trollmora Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Så du er Nyskjerrig-Petra? *smiler* Jeg kommer fra en by i vakre Helgeland, og er nå gift med en innbarka Bærumskar som aldri vil drømme om å flytte ut fra sin kommune:o) Jeg flyttet hjemmefra høsten -82 og har bodd mer eller mindre i samme kommune siden -87. Her vil jeg nok bo til jeg blir gammel og grå og jeg håper jeg har igjen min opprinnelige dialekt når jeg er ferdig med å oppdra ungene mine.
bustebartepin Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. mai 2008 Det bare må jo bli en spennende dialekt dritgrei! Min dialekt ble for leeenge siden kåret til en av landets styggeste; tåpelig kåring spør du meg!!! Alle dialekter har sine særtrekk, vi er for eksempel veldig ivrige på å bruke vokaler som feks: "æ e i a æ å".. Dessuten bruker vi ordet "klar" i en litt annen sammenheng enn det gjøres på Østlandet, det har jeg erfart ja... Han ble lang i maska Oslogutten som lurte på om jeg ville bli med å danse da jeg svarte: "kan vi ikke heller gå å sætt oss, æ e så innmari klar".....
dritgrei hei hei! Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 hahahahahahah den kåringen var jeg aldri enig i, for brønnøysund burde ha vunnet!!!
Plutseliten :) Skrevet 19. mai 2008 #11 Skrevet 19. mai 2008 Hei! Jeg kommer fra og bor i Bærum...og er samboer med en Sunnmøring. Vi blir nok boende her,da alle 4 ungene har røtter som blir vanskelig å rive opp
Næsningsfrua Skrevet 19. mai 2008 #12 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er født i Danmark, men flytta til Nes da jeg var 4 år. Og det er Nes på Hedmark, er jo mange plasser i Norge med det navnet :-)
tebekaa Skrevet 19. mai 2008 #13 Skrevet 19. mai 2008 Hmmm, baillsuinner du da. E æ å sjø! Utflytta en gang for lenge, lenge siden (80-tallet) så det er ikke så mye igjen av den særegne dialekta. Selv om en av østlandsdamene her inne fort klarte å avsløre meg på treff her om dagen;-) Så har jeg bodd litt i Stavanger da, før jeg altså havnet på Østlandet. Kommer nok ikke til å flytte tilbake vi da, selv om gråtassen min også er Nordmøring. Har nok slått litt røtter, selv om jeg noen ganger faktisk til og med savner kuling og regn. (Savner ikke ørebetennelsene da;-))
frøydis m/ 4 Skrevet 20. mai 2008 #14 Skrevet 20. mai 2008 Jeg er rogalending som har gjort vest-egd av meg. I kommunen her jeg bor, med mye turister fra mine kanter, har slike fått tilnavnet "pissemaur". - kommer i store flokker hver vår og utrolig vanskelig å bli kvitt :-)
Mie/mie Skrevet 20. mai 2008 #15 Skrevet 20. mai 2008 Egentlig er jeg rogalending jeg også............ Det er egentlig der jeg føler at jeg hører til, men jeg bor ikke der lengre......... Har forflytta meg til et annet, litt stort sted sør i Norge hvor mannen er fra. Trives godt her da, selv om det er litt lite vind og regn her ( i forhold til i Rogaland).
Karomamma Skrevet 20. mai 2008 #16 Skrevet 20. mai 2008 Velkommen hit! Jeg er opprinnelig fra Sørlandets Perle!! Bor omtrent midt i Oslo sammen med ei lita byjente på 3 år og en nordfjording til mann
Dailis Skrevet 20. mai 2008 #17 Skrevet 20. mai 2008 Hehe, jeg har nesten samme flyttehistorien som deg, men jeg flyttet ut av Oslo igjen da:P
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #19 Skrevet 20. mai 2008 Oppvokst på Sunnmøre, bur i Bergen, med mann frå Sarpsborg og barn som er fullstendig dialektforvirra
Graciegirl Skrevet 20. mai 2008 #20 Skrevet 20. mai 2008 Bærumsberte bosatt i Stavanger. Trives godt her, men tenker nok vi vender nesene østover igjen etterhvert. Har vært både reservetrønder, reservestryning og reserveamerikaner!
bustebartepin Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #21 Skrevet 20. mai 2008 Veldig kjekt med slike damer som har forståelse for de nysgjerrige!!!
Mariamin Skrevet 21. mai 2008 #22 Skrevet 21. mai 2008 Har du bodd i Moss du også? Jeg anser meg selv fremdeles som en mossekråke.... Er gift med en trønder:-))
her@ Skrevet 21. mai 2008 #23 Skrevet 21. mai 2008 Hei - og velkommen hit! Jeg er oppvokst i en del av Oppland - og bor nå i en annen del av fylket. Har funnet ut at hvis man vil vite noe, så må man som oftest spørre:-)
tina_mor Skrevet 21. mai 2008 #24 Skrevet 21. mai 2008 Hei hei... Oppland her også tji hi ........Hvor i innlandet da tro? Vi bor ved Gjøvik Men født og oppvokst på Bislet i Oslo - wow - litt av en endring - men er ofte i Oslo også da he he Moro og se hvor og hvem dere er her inne. Moro og være littegranne nysgjerrig av natur Klem klem
tina_mor Skrevet 21. mai 2008 #25 Skrevet 21. mai 2008 Oppland du også? så gøy.... Og ja , velkommen hit til deg som er ny:) Tina_mor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå