Gjest Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Hvor langt og hvor fort bør man løpe før man sier at personen har god kondis? Hvordan definerer dere kondis vc utholdenhet? Har jeg forbedret min kondis eller utholdenhet når jeg greier å løpe lengre og lengre uten pause? Hva må jeg tenke på ang jogging på asfalt? Jogger eller løper dere?
Gjest Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Min egen definisjon på kondis og utholdenhet: Kondis: det hjertet og alt det fysiske greier å prestere. Har du dårlig kondis går pulsen opp og hjertet slår hardere. Ved kondisforbedring trenger ikke hjertet arbeide så hardt fordi hjertemuskelen har vokst og kan levere ut samme minuttvolum til alle cellene. Am I Right?? Utholdenhet: evnen man har å holde ut...(dvs trosse sin dårlige kondis)
Gjest Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Nei, jeg driver ikke profesjonelt med løping - men jeg jogger mye. Hvor langt og hvor fort man bør løpe er nok veldig individuelt. Jogger du på asfalt trenger du jo gode sko... Selvfølgelig har du fått bedre kondisjon og utholdenhet når du klarer å løpe lengre og lengre uten pause - sier seg selv. Hvordan forklare forskjellen? Det er egentlig ingen. Altså, utholdenhet er at du kan f.eks jogge med ganske så høy intensitet over en ganske så lang tid. Altså, at du ikke starter veldig bra, også mot slutten løper veldig sakte. Men et jevnt og høyt tempo hele tiden. Kondisjon så vel som utholdenhet handler jo om oksygenopptak osv. Helt samme greien.
På'n igjen! Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Hei, for å sjekke om du har bra kondis (som du etter min mening definerer riktig, utholdenhet er vel et mer subjektivt begrep, men i idrettssammenheng er det kanskje mer et fysisk enn et psykisk begrep?) tra du cooper-testen! Du vet, løp så langt du klarer på 12 minutter....gjerne på en løpebane, så er det enklere å finne ut av hvor langt du har løpt. Hvor god formen er kan du feks finne ut her: http://www.iform.nu/polopoly.jsp?d=1266&a=6665 For å fobedre kondisen er det viktig å presse seg litt, og helst kjøre intervall-trening. Evt kan du legge løpeturene i områder der det er en del oppoverbakker, som gir deg naturlig intervalltrening (om du da guffer litt på i oppoverbakkene!). Jeg løper 3-4 ganger i uka, både på asfalt og i terreng, og innimellom med lillegutt i joggevogn. På asfalt er det veldig viktig at skoene dine har god støtdemping, ikke noen vits i å spare på kronene her! Prøv å variere løpeunderlaget om du kan, det sparer knær og ledd! God tur, løping er supert for hjertet og fettforbrenningen!
Gjest Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Ja, jeg har tenkt å løpe coopers, men jeg har ingen bane.. Kjekt med bane.. eller vent, det ER en bane i nærheten, men jeg vet ikke om man har love å bruke den? Er det kommunen jeg henvender meg til kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå