Gå til innhold

Konserter/festivaler - farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå 31 uker på vei, og er invitert på diverse konserter/festivaler i løpet av de neste mnd.. Noen som vet om fosteret kan ta skade av høy musikk?

Vil jo selvfølgelig ikke utsette lille nurket for noen som helst fare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på dette. Håper ikke det - for jeg har tenkt meg på Norwegian Wood... Har selvfølgelig ikke tenkt å stå fremme, men holde meg i bakgrunnen og nyte musikken..... :)

Skrevet

Dette lurer jeg på også! Jeg skal også på Norwegian Wood, og det bare tre uker før termin.. Nå spørs det jo på formen også om jeg kommer meg dit i det hele tatt, men det hadde jo vært dumt om alt oppleves som en plage for den lille i magen! Ingen med noen tips eller erfaringer rundt dette?

Skrevet

Nå skal ikke jeg komme her og hardnakket påstå noe som helst.. Men jeg har lest/blitt fortalt at lyd ikke skader babyen i magen. Babyen ligger godt beskyttet i fostervannet og har vann i ørene som demper alle lyder. Dersom man merker at babyen endrer bevegelsesmønster eller lignende, kan man jo forsøke å gå litt unna den høyeste musikken for eksempel...

Babyen i magen min har opplevd skyting med geværer og med kanon på nært hold. Virker ikke som at nurket har tatt skade av det, men det vet jeg jo for så vidt ikke før h*n kommer ut...

Skrevet

Jeg har hørt det samme som deg! At man ikke trenger å stå ved siden av høyttalere - og at man bør kjenne litt etter om nurket endrer bevegelsesmønster.

Skrevet

Mannen min spiller i band, så jeg har vært med på ganske mange konserter etter at jeg ble gravid. Tror ikke lyden har noe særlig å si, jeg har i alle fall ikke hørt noe om det. Venninna mi mente det måtte være lurt å være med på mest mulig nå, så babyen blir vant til det med en gang ;-)

Jeg pleier stort sett å sitte i ro, evt danse litt når mannen min spiller, ville nok vært mer forsiktig om det er supermye folk og press, da er det nok best å holde seg i bakgrunnen. Men lyden har jeg som sagt ikke hørt noe om at skal være skadelig.

Skrevet

Fant litt på babyverden om babyens hørsel :)

Hva kan babyen høre?

Babyens høreorgan utvikles tidlig i svangerskapet, og regnes for å være den første sansen som utvikles. De første lydinntrykkene er ikke basert på hørsel, men mer på et kroppsinntrykk der de fanger opp morens hjerteslag. Kanskje ikke rart at mange babyer roer seg svært godt ned når de vugges i samme tempo som hjerterytmen? Babyen vil også høre blåselyder fra mors store blodårer og tarmer.

Fordi fosteret omgis av fostervann vil det ikke oppfatte lyder, stemmer og musikk utenfra på samme måte som vi hører dem. Professor Asbjørn Krokstad (Adresseavisen 21. mars 2004) mener at dersom vi setter øreplugger i ørene våre og øreklokker utenpå, får vi et realistisk bilde på hva babyen kan høre av lyder utenfra. Babyen vil glimtvis kunne oppfatte tale med vanlig styrke, spesielt a-lyder. Han mener det må spilles svært høy musikk for at barnet kan oppfatter den og rytmen. Krokstad, som er professor emeritus ved NTNU, spesialist på teleteknikk og romakustikk, og i tillegg anerkjent dirigent og musiker (trombone, kontrabass og cello) sier at det er et av naturens visdom at foster i mors liv er beskyttet mot støyskade. Fosterets hørsel er beskyttet mot lyd fordi mellomøret hos ufødte er fylt med væske. Dette gjør det meget "tungt" å sette trommehinnen i bevegelse, sier Krokstad

Spedbarn vender seg mot mor når de hører stemmen hennes og mot far når de hører stemmens hans. Begge mener det er mulig at fosteret kan huske lyd det hører i svangerskapet. Å prate, synge eller spille musikk for barnet kan bidra til at barnet blir kjent med deg før fødselen.

Skrevet

Tusen takk folkens! Da regner jeg med at det går i orden, hadde uansett ikke planlagt å stå fremst i år ;)

Da sees vi på Norwegian Wood! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...