Gå til innhold

Etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere velger etternavn, tar dere ta samboer/mannen sitt etternavn til slutt og deres som mellomnavn, eller har dere begge som etternavn med bindestrek mellom.

Jeg vil ha både mitt og sambo sitt navn som etternavn, men han skal på død og liv ha sitt navn til slutt og mitt som mellomnavn. Men når muligheten er der for og ha begge så ser ikke jeg det helt store problemet. Fatter ikke hva det er med menn og det å ha sitt navn til slutt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det blir praktisert forskjellig.

Jeg tok mannens etternavn da vi giftet oss. Hvis vi ikke hadde vært gift skulle barna hatt mitt etternavn.

Skrevet

han tenker vel at på sikt vil dere bare bruke det ene navnet og da er det det som står sist som blir valgt. det er også dette navnet man blir registrert med i offentlige dokumenter etc. med bindestrek unngår man dette dersom det er et alternativ for dere.

Skrevet

Vi tok begges etternavn, mitt først så pappaen. blei egetlig gansk tungvint siden begge er -sen navn. men siden vi ikke er gift ville jeg gjærne ha mitt med. Men når vi skal gifte oss tar jeg navnet til mannen og så fjerner vi mitt etternavn.

Skrevet

Barnet vårt skal få etternavn ettersom hvilket som passer best til fornavnet vi velger. Samboeren har et gårdsnavn og jeg et -sen-navn, så det er ganske så ulike alternativer. Jeg vil ikke ha to etternavn, verken for meg eller for barnet - syns det blir langt og tungvint. Legger ingen prestisje i at mitt navn må følge med og det får ikke samboeren lov til heller (selv om han nok helst ville fulgt sedvanen og ført videre sitt eget navn) ;-)

Skrevet

Jeg syns forøvrig at når man skal sette sammen navn, med eller uten bindestrek, burde man ha det korteste navnet først, uavhengig av om det er mors eller fars navn. Berg-Hansen er mye lettere å si enn Hansen-Berg.

Skrevet

her i gården har barna hans etternavn som mellomnavn og mitt som hoved etternavn.synest dette var mest riktig siden vi ikke er gift.bytter rundt når vi gifter oss en gang.

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Mine unger, mitt navn, han får hete hva han vil.

Skrevet

Vi bestemt oss for at dersom førstemann ble en gutt, skulle barna ha mitt som mellomnavn, og hans som etternavn, og motsatt om første ble en jente

Skrevet

Her skal vi bruke begge etternavnene, men mannen min sitt som det siste. Beholdt pikenavnet mitt som mellomnavn når jeg giftet meg, og tok hans etternavn, så barnet kommer til og hete det samme som meg..

Skrevet

Bare hans navn. Mitt er mye bedre, men han følte stekere for det en meg, så da ble det sånn.

Skrevet

Det var en skikkelig uvanlig løsning, du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...