Jordmor Siri Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 FORESPØRSEL OM DELTAKELSE I ET FORSKNINGSPROSJEKT OM BARN MED SKJEVSTILLING I NAKKEN TITTEL: ”Hva kjennetegner spedbarn med KISS?” Jeg vil med dette skrivet spørre dere om å delta i en studie sammen med barnet deres om undersøkelse av barn med skjevstilling i nakken. Som et ledd i min Mastergradsutdanning ved Universitetet i Bergen vil jeg gjennomføre en studie for å finne ut om barn med skjevstilling i nakken (såkalt torticollis eller KISS) har en symptomprofil som kan gjenkjennes ved generell undersøkelse hos barnefysioterapeut kombinert med spesifikk undersøkelse av nakken hos manuellterapeut. Manuellterapi for barn med skjevstilling i nakke er et relativt nytt behandlingstilbud i Norge. De siste 5 årene har omfanget av dette behandlingstilbudet økt gradvis her i landet. I mellomeuropa har dette vært i utstrakt bruk i 15 år. Manuellterapeuter er fysioterapeuter med 2 årig masterutdanning ved universitet i tillegg. Manuellterapeuter er eksperter på muskel- og skjelettsystemet. Manuellterapeuter undersøker, vurderer og behandler plager i muskel-/skjelettsystemet for å gjenopprette eller bedre kroppens funksjoner. For å kunne ta manuellterapi i bruk på barn på bredere basis i Norge, må det gjøres mer forskning på dette temaet. Ved Ahus forgår for tiden en større studie som ser på effekt av manuellterapi i tillegg til barnefysioterapi sammenlignet med barnefysioterapi alene. Spørsmålet er om barna som får manuellterapi blir fortere bra enn de som ikke får den. Imidlertid er det ikke funnet studier som prøver å finne ut hva som skiller de syke barna fra de friske, såkalte case-control studier. Derfor ønsker jeg å gjøre dette nå. I denne studien ønsker vi å undersøke 20 spedbarn i alderen 3 – 6 mnd. Det skal være 10 friske barn og 10 barn som har fått diagnosen KISS hos en annen manuellterapeut. Når dere kommer hit til mitt institutt for undersøkelse vil barnefysioterapeuten og manuellterapeuten være blindet for hvem som er frisk og ”syk”. Dersom dere bestemmer dere for å delta vil prosedyren være som følger: • Dere oppsøker manuellterapeut Erik Aarum ved Sentralstasjonen Fysioterapi og Manuellterapi AS. Storgata 10 B, 0155 Oslo Tlf: 22 40 35 70 • Dere kommer til Stadion Fysikalske Institutt AS, Kjelsåsveien 160. 0491 Oslo. Tlf.: 22 02 81 81 (spør etter Faiza) • Undersøkelsen foregår med foreldrene til stede. • Samtykkeskjema forelegges foreldrene av sekretær. • Anamnese fylles ut av foreldrene som spørreskjema, uten at manuellterapeuten er tilstede. • Spontanmotorikk vurderes av barnefysioterapeut etter skjema for observasjon. • Antigravitatorisk aktivitet i sidevipptest graderes av barnefysioterapeut og manuellterapeut sammen. • Bevegelighet øvre nakke vurderes av manuellterapeut • Til slutt, etter hver undersøkelse, vil barnefysioterapeut og manuellterapeut oppsummere funn og konkludere. For å være med i studien er det viktig at barnet ikke får behandling av en annen manuellterapeut, osteopat eller kiropraktor før dere kommer til meg. De barn som opprinnelig var henvist fra annen manuellterapeut med diagnosen KISS vil få tilbud om behandling for dette påfølgende dag, enten hos sin opprinnelige manuellterapeut eller hos undertegnede. Informasjonen vi samler inn vil bli lagret på forsvarlig vis. Barnet identifiseres kun med et kodenummer, og navnelisten oppbevares atskilt fra informasjonen. Når studien er avsluttet vil personalia bli slettet. Deltakelse i studien er frivillig, og dere kan når som helst trekke dere ut av studien, selv om barnet har blitt undersøkt. Dere trenger ikke å oppgi noen grunn. Alle dere møter vil være underlagt taushetsplikt, og data behandles konfidensielt. Prosjektet er meldt til Personvernombudet for forskning, Norsk Datatjeneste AS, og er tilrådd av Regional Etisk komité. Med vennlig hilsen Agnes C. Mordt Spesialist i manuellterapi/Mastergradsstudent Daglig leder for prosjektet Lagt ut av jordmor Siri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå