yret Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Er det flere med barn som bare vil sitte på knærne å leke? Jenta mi kommer seg fint opp og ned i vanlig sittestilling også og har god balanse, men hun vil absolutt ikke sitte på rumpa lenger enn et par sekunder. Er dette noe vi bør være litt obs på, eller er det ganske vanlig? (Hun er 10 mnd, men spør her da det kanskje er flere som har erfaring med dette her enn på 0-1.)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Ja,min yngste gutt er slik. Eldstegutten min var ikke slik - så automatisk tenkte jeg: "At dette må da være unormalt". Det ser jo også vanskelig ut å sitte slikt. Men gutten min som er 14mnd er ganske normal - går helt fint. Og han sitter på kne fremdeles.
På'n igjen! Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Er ikke helt sikker på om sittestillingen til gutten min har definisjon "på knærne", men han sitter som regel på knærne med leggene "brettet ut" til siden (helt umulig for meg å sitte sånn, men han er så myk at det går fint!). Sitter sjelden på rumpa slik vi gjør, og det ser ut til at han foretrekker denne stillingen (og har gjort det siden han begynte å sitte selv). Han er 15 mnd, går kjempefint og er ellers helt normal (bortsett fra at han er ekstremt søt, da!).
yret Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2008 Akkurat slik sitter min også, På'n igjen! Og min er også ekstremt søt, så rart! hehe ;o) Da slår jeg meg til ro med at dette sikkert er ganske så normalt.
Gjest Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Her har vi også ei ekstremt søt lita knesitterjente...
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Hun ikke bare sitter på knærne, men hun hopper på knærne for å komme seg avgårde (15 mnd). Hun kan gå, men velger heller dette enn så lenge. Og det er greit for meg :-) Husker jeg også var bekymret da hun var rundt 10 mnd, men jeg så etterhvert at flere andre valgte den samme metoden. Det er jo lettere å komme i krabbestilling fra knærne.
blittmamma07 Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 spurte på helsestasjonen og det er helt normalt
ScaryMama Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Min begynte å sitte sånn da han var 5 mnd, og han sitter fremdeles sånn i en alder av 18 mnd. Foretrekker vel bare å sitte sånn:)
Sarah & Marcus mamma Skrevet 24. mai 2008 #10 Skrevet 24. mai 2008 jenta mi begynte å sitte slik når hun var 5-6 mnd... og sitter ennå slik.. hun er rett over året nå.. hun sitter så og si aldri på rompa... hun begynte å gå når hun var 9,5mnd, så hun går eller springer veldig fint! har også merket at hun ikke liker å bli skitten på hendene.. og vil vi skal vaske av når hun får noe på dem... kanksje hun ikke vil bli skitten, og derfor ikke sitter på rompa heller..?
ღDidrikmamsenღ Skrevet 24. mai 2008 #11 Skrevet 24. mai 2008 Har 2 knesittere jeg Didrik sitter bare på kne (1 år) kommer seg ingen plass hvis vi setter han på rompen hehe. Malin sitter kun på kne enda hun og hun er snart 6 år
Beccita* Skrevet 25. mai 2008 #12 Skrevet 25. mai 2008 Min fikk noen kommentarer fra sykehuset på at han kun brukte den såkalte 'W' sittestillingen. Altså på knærene, med leggene skrådd utover. På fysioterapien ga de meg noen enkle øvelser for å få han til å strekke ut senene og musklaturen under bena, så mest mulig aktivisering hvor han må sitte på stompen, med bena utover, men han vil jo ikke det, men det må visst øves litt på. Men de fant også ut at han har hypermobile ledd, eller hypotoni som det også kalles, så alle ledd kan bøyes til de grader mere enn normalt, uten at han kjenner noe. Var ekkelt når de gjorde disse øvelsene, jeg hadde jo aldri tenkt tanken å se etter det. Så kanksje det kan ha noe med det å gjøre at han sitter sånn iallefall, vet ikke med dere andre. Men visstnok har vi alle i familien på min mors side hatt dette når vi var små.
Gjest bissen Skrevet 25. mai 2008 #13 Skrevet 25. mai 2008 Helt likt som minste tvillingjenta mi, med hypermobile ledd..hadde heller aldri tenkt på det før:) Hun sitter kun i W-stilling. Men hun mangler også litt muskelmasse pga størrelsen, hun er 19 mnd og 6,6 kg..lettere å sitte sånn da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå