Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise til Tyrkia med gutten vår på snart 14 måneder senere i uken og har hørt bl.a fra helsesøster at han ikke bør spise is der. Hvorfor ikke egentlig? Har ikke noen problemer med å la vær å gi han is for det har han ikke fått smake enda men besteforeldrene hans der insisterer alltid på at han skal få smake det ene og det andre uten å tenke på om han kan reagere på det (ville bl.a gi han appelsinjuice da han var 2 mnd!). Derfor er det greit å ha forklaringen i orden, blir litt mindre mas da. De har også en annen oppfatning av dette med sukker, jeg vil helst ikke gi han det før "nødvendig" mens de synes at han må jo få kose seg. Selv om han koser seg mer med frukt el youghurt....

Håper noen kan svare :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den isen det advares mot er vel is i "løsvekt". Altså kuleis fra isbiler, isboder ol. Dette pga hygiene og bakterier... Jeg tror pinneis ol. som er pakket inn og ligger i isbokser på butikker skal være rimelig trygt.

Skrevet

Fløteis bør man holde seg unna fordi den kan ha ligget lenge i "varmen" og halvsmeltet. Du kan jo tenke deg alle de bakteriene der.

Men en saftis kan han godt få. Ville også holdt meg unna yoghurt og melk. Min gutt elsket saltstenger i varmen - og det hadde vi med oss fra Norge. Siden han fikk i seg salt drakk han jo flere liter med vann også:)

Skrevet

Joda. Du kan trygdt kjøpe og spise is i Tyrkia. Men ikke den som dem står å selger rett på gata. står som regel en det å jonglerer og lager ablegøyer med barna som skal kjøpe den isen. er sånn som kuleisen her hjemme.

Hvorfor man ikke skal kjøpe den isen er fordi det surrer fleuer rundt den hele dagen å den er ikke bakterie fri. Spiste den første gangen vi var i Tyrkia. Å det var dumt. Ble skikkelig dårlig i magen.

Men den isen dem selger fra vanlig is boks som her hjemme i norge er det ikke farlig å spise. Så spis is og kos dere masse

Skrevet

Ok, kanskje det er det som menes da. Tenker selv at andre is (innpakkete) kan ha smeltet og så blitt fryst igjen og kanskje har blitt dårlig da (fløteis f.eks).

Skrevet

den isen som er i isboks er ikke farlig å spise. gjelder både saft og fløte is. Yoghurt og melk er heller ikke farlig å spise eller å drikke.. Yoghurten der nede er faktisk bedre der enn her hjemme. Ikke så løs konsistens der som her. Å hvorfor ta med saltstenger hjemmefra????? Finnes det i Tyrkia. Å flere typer enn her hjemme har du også.

Skrevet

Kan være fordi det er lett å få vondt i halsen om man spiser og drikker kjempekaldt når det er varmt ute. Man bør egetnlig drikke lunkent vann når man er i syden

Skrevet

ED-DA: tenkte det samme ang halvsmeltet fløteis full av bakterier, får holde oss unna den ja. Yoghurt og melk derimot fikk han sist vi var der (for en måneds tid siden) og det gikk fint. Sjekket at det var lang holdbarhet og kjøpte fra store supermarked, ikke fra de små markedene på hjørnet. Saltstenger var et godt tips, det faller sikkert i smak ;-)

Takk for svar!

Skrevet

Lillesnuppis: enig med deg, tenkte ikke ta med meg saltstenger hjemmefra, de har jo så gode der nede ;-)

Skrevet

Jepp.

Særlig di med sesamfrø... :-)

Vi lå i senga å snakka om tyrkia før vi sovna i går kveld. Å mimra oss tilbake fra ifjor. men vet vi skal dit i år å da, men vet bare ikke når. Blir hoppepåtur her :-)

Reiser alltid til Side vi. Hvor skal dere da? å hvilket hotel skal dere på?

Skrevet

Vi skal også til Side i Tyrkia, sunwing resort heter hotellet.

Har med oss barna på 11, 6 og 9 mnd.. Og jeg gruer meg til alt det "skumle", hehe.. Er ikke så vandt i syden jeg. Så mottar gjerne tips!

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med vannet til mme?

Kommer self til å kjøpe flaskevann men må jeg koke det?

Skrevet

Nei flaskevannet trenger du ikke å koke. kjøp 5 liters flasker. 1 liters flaskene går veldig fort med så mange. Å så varmt som det har blitt der nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...