Mamma mjaua Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 er det bare for at man skal føre opp en statistikk om hva gjennomsnittelig vekstøkning uke for uke? eller har det faktisk en hensikt? ji såfall, hvilken hensikt?? jeg skulle tro at så lenge babyen vokser normalt og får i seg riktig næring, så har det vel ikke noe å si om man har gått opp eller ned 10 kg?? hvorfor mase om at man må gå opp i kg hvis babyen er normalt stor og får i seg riktig næring? herregud.. mange som får bedre stoffskifte, og spiser sunnere i graviditeten, og kutter ut fks alkohol, så da går man jo ned uten å slanke seg, men går ned fordi man er blitt sunnere og droppet brownies, brus og øl.
anette&tutta mari :) Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Mor til min samboer ble syltynn under graviditeten og det oppdaget de jo fordi vekta bare raste nedover. Man blir jo veid for å holde en viss oversikt. Hvis man har gått ned 10 kilo så kan det faktisk ha gått ut over babyen og man får da ekstra oppfølging for å se at babyen har det bra. Men tror ikke de maser om du går for mye opp i vekt altså, tror dette er for å sjekke at man ikke går for mye ned i vekt!
Mamma mjaua Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2008 men hvordan går det utover babyen? hvis man ikke ser noe feil på UL på babyen, er det forsatt sjangse for at babyen har tatt skade av det? hvordan skade da?
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Det er jo noe rart, at når eg var på UL var det frivilling å oppgi røyke/drikkevaner, men vi MÅ veie oss...
Hikken Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Dette eer kopiert fra babyverden.no - Å følge vekten i svangerskapet er viktig. Det blir et verktøy for å følge kosthold og levevaner samt identifisere mulig risikomomenter i svangerskapet. Over- og undervekt kan medføre problemer i svangerskapet og trenger derfor spesiell oppfølging. Du kan gjerne veie deg hjemme og notere vekten på helsekortet. Det er foresten frivillig å veie seg, til og med kontrollene er frivillige. Ingen kan tvinge deg til verken å gå till lege eller veie deg, det er bare for å sjekke at alt er som det skal.
tjommis Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Jeg har alltid blitt spurt om jeg ønsker å veie meg... Og det vil jeg, har ikke vekt hjemme og det er med litt skrekkblanda fryd og fasinasjon at jeg ser vekta gå oppover:-D
Mamma mjaua Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2008 men hva slags rikikomomenter kan man ha av å gå ned i vekt? skjønner hvis man er overvektig og undervektig, men om man er normalvektig, så trenger man ikke rope KRISE vel?? at jeg fks har gått ned, er heller at jeg har kuttet godteri og alkohol, og ikke de sunne tingene + at jeg sikkert derfor har fått bedre forbrenning. skal virkelig spørre JM om dette. men er så lenge til neste kontroll. 2. juni. får se hva hun sier=). for før jeg veide meg, så sa hun at de bare brukte vekten i forskning. men etter å ha veid, så hørtes det plutselig ikke bare ut som at vekten var viktig for forskningen. takk for svar:)
2.gang Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Symptomer på svangerskapsforgiftning er proteiner i urinen, høyt blodtrykk og raskt økende vekt pga vannannsamling. Dette er en svært viktig observasjon!
AO3 Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Det er jo heller ikke til å stikke under en stol at det finnes folk som har spiseforstyrrelser, og at disse kan bli verre under en graviditet. Dette er faktisk noe som kan gå ut over babyen, og da er det klart det er viktig for helsepersonell å følge med på det. Du nevnte 10kg: Jeg vil si det er ganske mye hvis man går ned 10kg mens man er gravid! Da er det helt greit at det ringer noen varselsbjeller hos helsepersonelle, selv om det sikkert i noen tilfeller har en logisk forklaring. Det er jo heller ikke heldig hvis man legger på seg altfor mye - hvis det skjer, kan man også trenge ekstra oppfølging på endel områder.
Elisin m gutt ute og pike inni Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 jeg er enig med 2.gang i at svangerskapsforgiftning er en viktig ársak til á mále vekten. Jeg veide litt for mye i utgangspunktet og har hatt hóyt blodtrykk siden dag 1 av graviditeten, derfor er legen min kjempenóye med vekta mi og vil helst ikke at jeg skal gá opp sá mye. (Jeg kjenner ei som nettopp har mistet jenta si i 27.uke i SKforgiftning og det er forferdelig trist) En annen fare ved for stor vektókning er svangerskapsdiabetes. Det har ihvertfall ikke noe med det estetiske ifht din kropp á gjóre, det bryr de seg ingenting om! Kan du ikke bare spórre JM/legen din neste gang du gár? Sá fóles det sikkert bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå