Bettina-Celia Marie 100108<3 Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Og hun er bare litt over 4 mnd....Begynte med grøt for 2 uker siden etter anbefaling fra hs... Hun får ikke vondt i magen og elsker det... Nå vil hun bare ha mer og mer...Holder ikke med noen fa skjeer...Da sitter hun å gaper ig blir irritert selvom jeg gir melk etter grøten... (får grøt 1 gang om dagen) Hva kan jeg gjøre? er det farlig å gi for mye grøt??
tullehøna Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Hs sa til oss at så lenge baby er fin i magen og viser interesse for mat, så er det bare å gi så masse mat baby vil ha:)
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Sånn er snuppa mi og.. Hun er 4 mnd. Har begynt å gi henne en smaksprøve hver kveld. Men nå har jeg øket litt, ca til halv porsjon. Hun er helt i hundre når hun får grøt, det går ikke fort nok!=) med en gang jeg har puttet henne i en skje så sutrer hun, ivrig etter å få neste skje.. Så hun ELSKER grøt. Har vært litt usikker jeg og på hvor mye jeg kan gi henne, hun får heller ikke vondt i magen så jeg får vel bare pøse på med det hun vil ha.. hehe. Hun er ei stor jente, får morsmelk å hun legger godt på seg. Hun skal ha pupp veldig ofte å er tydelig interessert i annen mat så helsesøster sa jeg bare måtte gi henne. Enkelte barn vil ha litt mere mat før 6 mnd alder. Å hun får maisgrøt blandet med morsmelk så det er jo ganske skånsomt for magen!
Bettina-Celia Marie 100108<3 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2008 Så bra =) Har ikke turt å gi for mye...=( Hun har aldri fått vondt i magen...Begynte med fruktpure for noen dager siden, og da spiste hun halvparten av begeret og hadde lyst på mere...HS sa at jeg skulle begynne med grøt fordi hun ikke ble tilfredsstilt med bare melk og var litt over kurven i vekt..Men jeg trodde man la på seg av grøt? Eller er det motsatt?
Bettina-Celia Marie 100108<3 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2008 Det samme får tulla mi, og havregrøt + noen ganger fruktpure da hs sa at det var viktig å variere smakene da hun ikke får vondt i magen =) Hvor ofte får din grøt, og ca hvor mye?? Morsomt å høre andre som er i samme situasjon...=)
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Snuppa mi ligger også litt over i vekt i kurven.. Hun var 7300 gram nå ved 4 mnd kontrollen!=) Å hun var bare 3280 gram ved fødsel. Mange som sier at så lenge hun legger så godt på seg så trenger hun jo ikke annet enn morsmelk ennå, men helsesøster sa at nettopp disse barna som legger så godt på seg ofte krever litt tillegg fra 4 mnd alder. Å snuppa er så fornøyd etter å ha fått grøt! Det metter det store gode magen hennes! Hvilken grøt gir du da?
tullehøna Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Jo, ville tru at ein legg på seg av grøt.. Tulla her gjekk opp ca 1,4 kg frå 5 til 6 mnd.. Og ho åt masse grøt:) Men eg har alltid tenkt at ein litt stor baby treng meir mat enn ein mindre baby.. Kan det vere det hs meinte?
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Hun får grøt bare på kvelden nå, tror jeg venter litt med å gi henne på morgenen. Nå blander jeg 50ml med morsmelk i ca 3/4 grøtpulver. Det er halv porsjon. Tror hun skal få litt mere i kveld, får hun sluker det!
Bettina-Celia Marie 100108<3 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. mai 2008 Jeg gir maisgrøten og havregrøten fra 4 mnd Tulla veide 7.020 på 4 mnd kontrollen...Synes ikke hun er noe spesielt stor, bare lubben og god =) Veide 3480 ved fødsel da...Men gikk ned til 3.070 =( Så vi måtte bli litt lengere på sykehuset... Hun får også fruktpure fra hipp Hun elsker det..Sitter bare å gaper som en gullfisk, smiler og ler når hun ser skjea komme.... Noen ganger smiler hun rett etter hun har fått skjea, og da kommer grøten ut igjen i munnvikene.. Er så søt =)
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 Ja, var det helsesøster mente til meg.. Men de som legger på seg dårlig skal også selfølgelig begynne med grøt før 6 mnd alder.
Bettina-Celia Marie 100108<3 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 19. mai 2008 Det kan hende...Jeg sa at hun hele tiden ville ha melk, og gikk ikke lange tiden mellom hvert måltid...Så det må være det hun mente..Nå virker hun mye mer tilfreds og det kan gå hele 3 timer mellom hvert måltid (stor fremgang da hun før skulle ha melk hver time, noen ganger 30 min...)
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 19. mai 2008 #12 Skrevet 19. mai 2008 Er det den havregrøten med ris / hvete? Jeg vurdere å begynne med den etterhvert får å introdusere gluten sånn gradvis.. Maisgrøten er jo glutenfri.. Men har ikke sett den andre grøten i butikkene enda. Bor på landet så er ikke sikkert de har den her!=)
Labambie Skrevet 19. mai 2008 #13 Skrevet 19. mai 2008 Jeg misunner dere jenter!! Kanskje dere har noen gode råd til meg? Tuppa mi hater alt av grøt og fast føde. Noen ganger brekker hun seg og noen ganger blir hun bare forbanna... Min bør begynne spise grøt pga litt dårlig vektoppgang... Jeg hadde stappa i henne jeg om hun ville ha.. Hehe!
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 19. mai 2008 #14 Skrevet 19. mai 2008 Hmm, vet ikke om jeg har noen råd til deg Labambie men vi startet tidlig med vann å t-skje. Slik ble snuppa kjent med skjeen å synes nå at den er veldig gøy. Kanskje det er et tips..? Eller det er vel ikke det som er problemet da hvis hun ikke liker grøt. Er sikkert noen andre litt mer erfarne mammaer der ute som har noen tips å komme med. Mamma sa at jeg nektet plent å spise grøt da jeg var baby, hun fikk det aldri i meg!!=) Men håper det går bedre med jenta di da, at hun vil like det etterhvert. Er sikkert ikke uvanlig at de ikke liker det med en gang, Snuppa mi grein på nesen å spyttet den ut igjen de to første kveldene men nå går det ned som bare det. Så jeg var heldig der.
Bettina-Celia Marie 100108<3 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 19. mai 2008 Hei Labambie Tulla mi likte grøt fra første stund, så vet ikke helt... har hørt at de små spiser lettere grøt hvis den er tynn...Har du prøvd forskjellige smaker? Selvom tulla mi tok maisgrøten med en gang, tok det litt tid før hun ville ha havregrøten fra nestle... Har du prøvd å gi melk først og så prøve med litt grøt? Blir nok enda verre om hun er sulten når hun skal smake på noe nytt... Ialle fall, Lykke til =)
Labambie Skrevet 19. mai 2008 #16 Skrevet 19. mai 2008 Takk for tips,har prøvd alt dette ja! Hehe! Maisgrøt,risgrøt, hipp god natt grøt og Sinlac er vel de vi har prøvd foreløpig.. Sinlac er den hun har brekt seg minst av så får prøve den flere ganger.. Tusen takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå