tre_prinsesser Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Vi har mistanke om at velsemor har melkeallergi og har nå kuttet ut alt av melkeprodukter fra kosten hennes. Men så fortalte fastlegen meg at hun heller ikke skal ha fisk, fordi melkeallergikere ofte heller ikke tålte fisk. På HS avviste de dette blank og sa at det var gammeldags og noe man nå har gått bort ifra... Vet noen noe mer ang dette? Hva som er riktig? Evt hvor vi kan henvende oss for å få et svar fra en sikker kilde? Takk for svar!
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 hmm..kan kanskje stemme at de som har melkeallergi har oftes(eller egentlig uansett allergi) en annen type allergi også,men synes det var litt døryt av legen å be dere kutte ut fisk også pga hun har melkeallergi.. hvis dere er inne i en prøveperiode med melkekutt,så kutt melka først,og blir hun ikke bedre,så kutt fiskeprodukter,så prøv å innføre litt av gangen å se. ville henvendt meg til en barnelegen ang dette,evt be om henvising til en barnelege fra evt. barnelege på helsestasjon elelr fastlege. ellers kan du kanskje ringe til et sykehus og spøre der...
Myrini Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Ta kontakt med Norges astma- og allergiforbund du: naaf.no Der vet de nok mer om dette.
moota m storebror&lillebror Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Kan du ikke be enten hs eller lege om å få tatt en allergitest? Det er vel det beste. Lillebror har atopisk eksem og har en del allergier. Han er også allergisk mot torsk. Det slo ut på melk også, men jeg har prøvd å kutte ut absolutt alle melkeprodukter i 1 uke når jeg amma, uten bedring, så jeg vil vente litt og snakke med spesialisten når jeg skal dit igjen i sommer før jeg evnt. prøver igjen.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 når de er små så er det ikke alltid blodprøver slår ut på slike tester,så tryggeste er å prøve seg frem med å kutte ut div produkter,men gjør de i samråd med lege,eller helsesøster. gjør som noen andre sier,kan evt ringe norges astma og allergiforbund,eller gå inn på www.naaf.no
tre_prinsesser Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2008 Ja, fikk også høre av to ulike leger at melkeallergi ikke er en diagnose som kan stilles, men noe man selv må finne ut... Hun er noe bedre etter melkekutt, men langt fra helt bra. Sov bare èn time inatt pga magevondt! Hvor lenge skal vi vente med å kutte ut andre matvarer? Har glutenallergi i familien og hørt at dette kan ha sammenheng, er det tilfelle? Vi har fått henvisning til ullevål, men tar jo litt tid før man kommer inn der så lenge det ikke er akutt. Så prøver å gjøre vårt i mellomtiden for at hun skal få det bedre!
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 hvis du ikke menere hun bra bra enda,så kutt ut andre varer også. her skal vi snart kutte ut laktoseholdig varer,i en ukes tid,for så å innføre med laktose og se hvordan han blir i magen sin da,dette er også etter nnbefaling fra både ernæringsfysiolog og barneleger da,så ikke noe vi bare gjør selv utifra det blå. flott dere har fått henvisning til sykehus da,men husk bare på at ikke alle blodprøver så slår ut,så som sagt det er tryggest å kutte ut ting selv,men i deres tilfelle kan det kanskje bli litt vanskelig,men annbefaler dere å skrive opp hva dere kutter og og når,slik at dere kan se..aha...hun er bra i magen denne uka,og denne uka kutta vi ut det og det..så evt prøve å innføre det igjen etter en uke eller to..
Myrini Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Vi fikk henvisning fra lege til sykehus. Vi har også lenge hatt mistanke om at tuppa på 5 år reagerer på melk på ett eller annet vis. Det blir ikke aktuelt for oss å kutte alle matvarer som inneholder melk, jeg er ikke kompetent til å stille en diagnose. Derfor sa jeg til legen at jeg ønsket henvisning til testing. Det gikk ikke lang tid før vi fikk brev fra sykehuset - og i denne uken skal hun på laktosebelastning på sykehuset. Så, da får vi forhåpentligvis bekreftet(avkreftet våre mistanker.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Myrini: hvordan foregår laktosebelastning ? her tro det det er noe som heter laktase i laktosen,eller evt laktose...vi skal selv kutte ut laktosei 1uke så prøve med laktose i en uke,men vanskelig å gjøre det med tanke på bhg og slik,og vil ikke kutte han ut fra bhg i 2uke bare pga dette... så om det fins andre metoder bortsett fra blodpøver så vil jeg gjerne høre omdet.
tre_prinsesser Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2008 På ullevål hadde de visstnok en annen test som var like bra og mindre "smertefull" enn laktosebelastningen. Noen steder tar de heller ikke slik test på barn under 5 år, vet ikke hvorfor. Er nok lettere å få riktige resultater på en femåringe enn en ettåring. Vi håper allikevel at vi skal få mer hjelp til å finne ut av dette og at det "bare" er melkeallergi som hun vokser av seg. Laktosebelastning foregår vel sånn at barnet får mat med laktose også tas det blodprøver med jevne mellomrom for å sjekke evt stigning av laktose i blodet. Sånn har jeg forstått det etter den info vi har fått. Takk for at dere har tatt dere tid til å svare. Har sendt en mail til NAAF, så håper jeg å få svar der. =)
OsloMor Skrevet 19. mai 2008 #11 Skrevet 19. mai 2008 Min eldste hadde fiskeallergi i tillegg til melk,soya- og eggallergi Tror det er heller sjeldent, og ikke noe som henger automatisk sammen med melkeallergi, det er vel heller slik at det er en ting med mye allergener og bør innføres forsiktig og gjerne mens en ammer.
tre_prinsesser Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 19. mai 2008 Ok. Ja, skulle helst innført kumelk mens jeg ammet, men hun nekta puppen fra hun fylte 11 mndr... =( Tror vi venter litt med å kutte ut fisk.
Myrini Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Vet ikke hvordan det foregår. Vi skal på sykehuset på torsdag - kan legge inn noen ord etter det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå