ifie Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Jeg vil så gjerne bake en egen liten kake til gullklumpen min som blir et helt år(!) til helgen, men jeg aner ikke hva jeg skal lage! Han er veldig glad i frisk frukt og bær, så jeg tenker at det må det være massevis av. Også må selve kaken gå an å spise med hendene - altså ikke så mye krem og sånn kliss Kan noen hjelpe meg?
Koseklompen Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Kan ha sukkerkake bunn (sånn det skrives??) Frisk frukt og bær som du har lagt i gele på toppen
Inga Bling Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Ingredienser 3 egg 1 dl sukker, 90 g 100 g sammalt hvete 1/2 ts bakepulver 75 g kokesjokolade litt eplemost eller annen fruktsaft (feks. ananasjuice) Fremgangsmåte (12 stk.): 3 egg 1 dl sukker, 90 g 100 g sammalt hvete 1/2 ts bakepulver 75 g kokesjokolade litt eplemost eller annen fruktsaft (feks. ananasjuice) Egg og sukker piskes til eggedosis. Sikt bakepulver og mel. Bland det forsiktig inn i eggedosisen. Skalldelen av melet blir igjen i sikten, disse vendes forsiktig inn i deigen sammen med grovrevet sjokolade. Røren må være jevn og uten klumper. Stekes i rund form (24 cm) ved 175°C i 35 - 40 minutter. Avkjøl kaken og dynk den med fruktsaften. Pynt kaken med f.eks. ananas og kiwi, halverte blå druer, bananer, mango eller annen frukt. Server kaken med fruktyoghurt, gjerne blandet med oppløst gelatin slik at det blir en fromasj. Kaken passer godt som dessert og til kaffen. Kakebunnen har en nøtteaktig smak som harmonerer svært godt sammen med frisk frukt. Kan fryses. Denne kaken er veldig god å legge frukt i gele på, og servere med vaniljekrem.
6Ymamma Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Ja du kan gjøre sånn som skravlebøtta sier, men del bunnen i 2 og ha i vanlijekrem, NAMNAM
Himmel og hav Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Hva med å bake rullekake. Så kan du skjære av en tykk "kubbe" til han og dandere den med masse bær, frukt og littegranne krem, også et lys på toppen!
ifie Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2008 Mmm, den hørtes deilig ut, Inga Bling! Jeg har tenkt på gelé, men det må da være ekkelt for en ettåring å spise?
Myrini Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 ..eller muffins med frukt, krem og lys? (litt kliss må uansett påregnes - det er litt av sjarmen )
Pysa Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Sjokoladekake er kjempegodt med frisk frukt til, feks ananas, jordbær, melon, mango. Og vaniljesaus til å dyppe frukten i.
Inga Bling Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Jenta mi digga gele da hun var året, og særlig da gele med skogsbær i. Hun fikk smake det på en kake. Men litt assistanse kan være greit da. Evt kan du jo legge på frukt på kaka og bare pensle litt gele over sånn at bær og frukt holder seg på plass og holder fasong og farge.
ifie Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2008 Tusen takk alle sammen! Nå begynner det å forme seg noen kakegreier i hodet mitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå