Gå til innhold

Hva ville dere ha gjort?


♥ DAME

Anbefalte innlegg

Jeg har nett vært igjenom mitt første IVF forsøk, ble gravid men aborterte. Jeg nermer meg 38 år. Ville dere ha ventet litt med adopsjon eller gått rett på adopsjon?

Kan man søke adopsjon etter at man har fylt 38 år, eller blir det vanskeligere da, siden man begynner å dra litt på åra? ;)

Er det noen land dere anbefaler og adoptere fra?

 

Tusen takk hvis dere hjelper meg litt her :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg hadde villet starte prosessen hvis jeg var deg, og heller tatt IVF igjen når barnet er komet til Norge. Det tar jo sin tid å adoptere også:-( Jeg skal ikke anbefale deg noe land, for jeg vet or lite o de forskjellige... Synes å ha hørt noe om at India er fleksible på alder, men du er jo uansett ung nok til alle enda!:-)

 

Lykke til! Du kan gå inn på verdensbarn.no eller adopsjonsforum.no og lese litt der! Det er også en spørrespalte der!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "bare" 36, men vi har valgt å stoppe prøverørsprosessen for denne gangen, gå for adopsjon - og heller gi ICSI en sjanse igjen ved evnt. søskeforsøk.

 

Dette var ikke aktulet for meg etter 1. forsøk, men etter to laaaaaaaange og slitsome prøverør-år gleder jeg meg endelig til å se framover og bli mamma!

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du, og hva er ventetiden for å bli godkjent hos barnevernet?

Her hvor jeg bor er det 1 års ventetid fra du sender søknad til barnevernet til de begynner på saken din. Man ligger altså 1 år i en søknadsbunke.

Jeg gjorde derfor begge deler samtidig - hadde IVF-forsøk og sendte adopsjonssøknad til barnevernet. For oss var det ikke av stor betydning om barnet var egenfødt eller adoptert.

V ble IVF-gravide så da det ble vår tur til å bli kontaktet av barnevernet kunne vi trekke oss fra køen.

 

Jeg ser her inne at noen har motforestillinger mot å kjøre parallellprosesser. Ja, når adposjonssøknaden er sendt adposjonslandet for tildeling av barn - da kan man ikke trekke seg fordi man er blitt gravid. Da kan man risikere at et lite barn et annet sted i verden mister mulighet til å få foreldre. Men å stå i køen til barnevernet? Det synes jeg er helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

 

Jeg bor på Vestlandet. Jeg har ikke undersøkt hvor lang ventetid det er hos barnevernet enda, men kanskje det er ca 1 år her også?

 

Så man har lov til å fortsette med IVF mens vi ligger i køen bare?

Hvis det er tilfelle skal jeg ta mine to siste IVF samtidig som vi kanskje søker om adopsjon. Jeg blir jo ferdig med mine neste to IVF forsøk i løpet av dette året likevel.

 

Tusen takk for svar dere :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at holdningen til IVFog adopsjon samtidig er forskjellig fra barnevern til barnevern... I Oslo har jeg inntrykk av at man må være ferdig med prøverør før de setter i gang utredningen (må bl.a. dokumenteres med legeerklæring...)

 

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen -

jeg ville ikke ha skrevet i søknaden til barnevernet at jeg fortsatt driver med IVF. Det er en utbredt holdning at man ikke skal ha to tanker i hodet samtidig.

Som Snøfilla skriver: man skal vedlegge dokumentasjon på flere ting. Men: disse skal ikke være mer enn 3 mnd gamle. "Mitt" barnevern sa derfor at jeg kunne vente med å sende inn slik dok til det nærmet seg min tur til å bli innkalt, så ikke dok skulle være for gammelt. (Vi var ikke gift heller da vi sendte søknad, og giftet oss mens vi sto i kø...)

Det er økning i antall adopsjonssøknader, så det er godt mulig det er barnevernskø hos deg også, Askepott. Jeg ville sjekket ut og sendt søknad var jeg deg, så sparer du evt. litt tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort sagt nei.. man har ikke lov til å fortsette med ivf mens man "bare" ligger i køen på vent til barnevernet.!!

Men ønsker du regelbrudd, så kan du jo godt gjøre det, men tenk på de andre som er erlige..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel du som beskyldte meg tidligere for å drive med IVF og adopsjon paralellt, anonym. Jeg spør en gang til jeg: Kan du vise meg den "loven" svart på hvitt?? Har sjekket opp litt jeg, og dette stemmer nemlig ikke.Man kan holde på med ivf fram til godkjenning, det kan ingen nekte deg. Men selfølgelig ser det bedre ut ovenfor BV at man har gjort seg ferdig med IVF før man starter adopsjon. Men en LOV er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Askepott, og alle dere andre.

Har sittet å lest denne tråden, og tenkte at dette måtte jeg skjekke.

Selv er vi midt i vente vente vente vente tiden på tildeling av barn fra Kina.. så lenge siden vi var i kontakt med barnevernet ang ivf og adopsjon. Vi bestemte oss å trekke oss fra IVF, og søke adopsjon.

 

LES sosialrapport og veiledningshefte- skjema Q-0297

sosialrapport veiledning pkt 3. om de ulike spørsmål som skal belyses i sosialrapporten.

pkt 3.7 Motiv for adoptere

 

et lite utdrag følger.. fikk ikke til å kopiere.. står MYE mere ;

På sosialrapporten som skrives av barnevernet og underskrives av søker-deg. så "godkjenner ovenstående utredning... melde fra til Bufetat dersom det skjer eller forventes endringer i familiens økonomiske, ....... osv situasjon i tiden fra søknad om adopsjon er sendt og til adopsjonen gjennomført.. Underretning må gis eventuell graviditet og søkerne er under behandling for barnløshet. ufrivillig barnløs motiv for adopsjon , vært til utredning- behandling. ønsker/ ønsker ikke dette, ER standar spørsmål fra barnevernet.

 

Sykehusene kan ha lang ventetid for par som vil ha utredet sin barnløshet. De som søker om adopsjon, kan derfor samtidig være til behandling for barnløshet.

Det skal framgå av rapporten om eventuell behandling for barnløshet fortsatt er aktuelt. Etter omstendighetene kan opplysningene om fortsatt behandling av barnløshet gi grunnlag for at bufetat stiller søknaden i bero eller ikke finner å kunne gi forhåndssamtykke til adopsjon. Faglig utvalg vil i slike tilfeller også kunne komme til at søkerne ikke bør velges som foreldre til norsk barn.

 

Håper dette var til hjelp.

Ha ei fin dag -natt

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torres!

 

Så det du sier er at hvis man er åpen overfor BV og forteller at man fortsatt holder på med IVF, så kommer det i sosialrappoten. Og nåt Bufetat leser det så vil de utsette godkjenningen eller avslå søknaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Snøfilla..

ja slik som jeg har lest å forstått dette, er det til slutt Bufetat som bestemmer godkjenning eller ikke.. Slik fikk jo vi også lagt det fram da vi drem med sosialrapporten.!!

Så skummelt å lyve, for da har man startet adopsjon på en løgn, og du blir spurt sinnsykt mye om HVORFOR adopsjon, hvorfor ikke ivf.. osv osv..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...