lyngslyngs Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Jeg har altså ME og er 12 uker på vei.Jeg er veldig sliten og trett og vet ikke helt hvordan det blir når barnet kommer.Men en får ta ting etterhvert.Noen med erfaring? Jeg er uføretrygdet,noen som vet hvordan det blir med fødselspenger da?
Gurine Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Jeg har ME, men i ganske lett grad. Fungerer på et vis hjemme, men makter ikke jobb eller noe særlig sosialt ved siden av. Jeg har to barn fra før på 7 og 3,5 år, og venter nå nr. 3. Er ca 8 uker på vei. Jeg er mye mer sliten og trøtt nå enn da jeg gikk med de to andre. Jeg har fått ME veldig snikende, med mindre og mindre energi over flere år. Konsentrasjon og lærevansker merket jeg nok allerede for 10-12 år siden. Siden jeg ikke er av de sykeste, så har jeg ikke noe særlig erfaring å komme med med tanke på etter fødsel. Var ikke så sliten som nå når jeg fikk minstemann. Har lurt på det med fødselspenger selv, for jeg går på rehab.penger. Reglene blir nok de samme som ved uføretrygd. Du har ikke rett på vanlige fødselspenger, men får en engangsstønad som er på ca 34 000,- som skal vare fra 3 uker før fødsel, til 6 uker etter. Etter de 6 ukene vil du fortsette å motta uføretrygd som tidligere tror jeg. Blir verre med rehab.pengene mine. Hvis NAV kan godta at fysioterapi er en form for rehabilitering, så vil nok jeg også få utbetaling etter 6 uker etter fødsel, men dette vet jeg ikke enda. Siden du ikke har vært i jobb, vil ikke Pappaen ha rett til pappa-perm, utenom de to ukene i forbindelse med fødsel. Disse er uten lønn, hvis ikke arbeidsplassen har egen ordning slik at han får lønn i disse ukene. I spesielle tilfeller kan Pappaen få permisjon etter egen lønn og regler, hvis moren er for syk til å klare å ta seg av babyen på egen hånd. Da kan det visst søkes om for korte perioder av gangen. Jeg må si at jeg synes det er blodig urettferdig at Pappaen ikke har rett til perm ut fra at han er i jobb, selv om Mammaen ikke har tjent opp rett til svangerskapspenger.. Men det er lite å gjøre med. Skrev under på en underskriftskampanje for noen dager siden, da noen ville klage på dette, men tiden vil vise om reglementet vil endre seg. Lykke til med graviditet i hvertfall!! Håper du får litt mer energi en stund nå som 1 trimester er over. Det håper jeg at jeg får, føler meg sååå sliten om dagen
Randis Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Hei, Jeg har ME. Er sykmeldt 100% og går over på rehabiliteringspenger i september. Har to barn på 9,5 år og på 2,5 år. Vi prøver å få sistemann til å sitte nå. Er veldig sliten og trett og har hatt ME i mange år, men har klart meg ganske greitt. Ble mye verre etter andremann kom. Som du sier så tar man ting etterhvert. Fødselspenger vet jeg ikke noe om iforhold til uføretrygd. Eneste jeg vet er at jeg ikke får det om jeg går over på rehabiliteringspenger. Lykke til! Bare skriv PM om du vil.
Gurine Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Det står forklaring på ME på førstesiden av BIM nå. Ellers er et annet navn på det, kronisk utmattelsessyndrom eller tretthetssyndrom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå