Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Jeg er 99% sikker på at jeg lider av bipolar, og jeg vil virkelig få hjelp for dette, jeg er livredd for å bli "tvunget" til å ta medisiner.. Noen som vet hvordan man får hjelp for dette, og om det går å bli frisk igjen ??
trillemamma Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Jeg har det ikke selv, men jeg har en eks som er bipolar. Du går til legen, som sender en henvisning til psykiater. Du bør gjøre det ganske fort for ventetiden er lang. Eksen min ventet i 3 måneder for å komme til psykolog, også var det enda litt ventetid for å komme til psykiater. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Jeg har en venninne som lider av Bipolar Lidelse, så vet derfor hva det går ut på og hvordan det arter seg. Ikke morsomt å ha, men man kan fint leve med den diagnosen. Om du selv vet at du har/lider av dette, så anbefaler jeg deg om å ta kontakt med din privat lege. Ta en samtale med han og fortell hvordan du har det. Men ikke glem at denne lidelsen kan man ha i veldig forskjellige grader!! De fleste trenger innleggelse i psykiatrisk behandlingsavdeling for å skjermes og passes på fordi deres egen følelseskontroll er for dårlig. I tillegg bruker vi medisiner: stemningshevende, såkalte antidepressive medisiner for de deprimerte, - dempende, beroligende, såkalte neuroleptiske medisiner for de oppstemte. Folk som har mange eller hyppige perioder med sterke følelsessvingninger, vil kunne ha nytte av et medikament som heter Litium. Det gjør periodene sjeldnere og svingningene svakere. Det må brukes hver dag, men har få bivirkninger. Man blir aldrig "frisk" fra Bipolar Lidelse, men man har denne diagnosen resten av livet. Men med medisiner, kan man leve et fullverdig liv. Håper dette var litt til hjelp:-) Lykke til:-) Behandling er
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 Fasinerende hvordan folk driver og uttaler seg om ting de ikke har peiling på, fordi de kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen osv....! "De fleste trenger innleggelse i psykiatrisk behandlingsavdeling..." DET stemmer i hvert fall ikke. Jeg er bipolar.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Som personen over meg skrev: De fleste trenger ikke innleggelse. Det er kun dersom man er veldig syk!! Har bipolar selv, og med rett medisinering går det fint an å fungere helt normalt! Bipolar lidelse finnes i mange grader. Anbefaler deg å gå til lege. Og vær HELT ærlig! Prøvde selv å skjule en del ting før. Ville jo ikke være syk, men det gikk jo bare utover meg selv og de rundt meg.Du vil så bli henvist til psykriater, og vil få en utredning. Dette KAN ta lang tid! Det tok mangen år før jeg fikk diagnosen, og rett medisin. Nå har jeg akseptert at jeg mest sannsynlig må gå på medisin for resten av livet, og kan i dag fungere som alle andre i hverdagen. Det kan selfølgelig komme perioder der man har behov for ekstra oppfølging av et eller annet slag, og da er det trygt å være inni et system som kan kontaktes. Det er vanvittig mange som har denne lidelsen, i større eller mindre grad. Det finnes også støtteapparat for de rundt deg. Samboeren min var på kurs for å lre mer om sykdomen. Dette har hjulpet oss mye, da han nå vet hvordan han skal takle meg i de verste periodene. Ønsker deg lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er bipolar og har nektet å ta medisiner. Skal se i et par måneder til, kanskje jeg må gi meg. Går ikke kjempebra uten. Ønsker deg kjempemye lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå