Gå til innhold

Noen som har peiling på eggeallergi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Jada, jeg vet at jeg kan google det men jeg syntes det er greit å "snakke" med noen som har erfaring)

Vi hadde en ganske skummel opplevelse på 17 mai. Lille datteren vår på 11 mnd fikk smake litt eggerøre, 20 min etterpå begynnte hun å kaste opp og fikk hissig elveblest over hele kroppen. Jeg ringte legevakten og de sendte ambulanse med en gang. Hadde egentlig trodd at de bare ville si at vi fikk kjøre en tur til legevakten for en liten sjekk, men det var visst mer alvorlig enn det. Så da ble vi kjørt i full fart med blålys og det hele til sykehuset.

Heldigvis gikk alt bra, hun fikk ikke pustproblemer og elveblesten gikk over etter noen timer.

Det jeg lurer på nå er hvordan skal vi forholde oss til dette?

Hun spiser jo leverpostei og pasta så og si hver dag men har aldri reagert på denne måten før. Hun har masse atopisk eksem men fastlegen mente at det ikke kom av matvarer. Må vi kutte ut alt av egg nå eller er det kun rene eggemåltider hun ikke skal ha?

Er det andre matvarer en gjerne er allergisk mot når man har eggeallergi?

Jeg spurte selvfølgelig legen om dette men følte ikke at jeg fikk gode nok svar. Var veldig difust det han sa egentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må gå til fastlegen og få henvisning til en undersøkelse hvor de sjekker andre ting hun kan være allergisk mot. Der vil dere også få råd og tips og informasjon. Dette kan for eksempel være på allergiavdeling på sykehus (sikkert litt forskjellig fra sted til sted.)

Brødrene mine har hatt eggeallergi, de har også vært allergisk mot fisk (men ikke skalldyr), erter (kanskje bønner og sånt også, husker ikke), melk, mandler (men ikke nøtter), og noe gresspollen.

Det er jo ikke all leverpostei og all pasta det er egg i.

Husk på at det er egg i mye rart, majones, marengs f.eks., og at mye kjøttkaker, hamburgere og sånt kan være spedd med egg. På restaurant holder det ikke alltid å spørre servitøren om det er egg i - du må spørre detaljert: er det majones i dressingen, er bakverket penslet med egg, er kjøttdeigen spedd med egg, er det egg i paneringen osv.

Dette går fint når man venner seg til å sjekke alt, og hun vokser det nok av seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...