Gjest Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Du lurer på mye rart du, Nøffemor Men nei, det er ikke smittsomt.
Vi har tre mirakler! Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 Joda det er smittsomt. Jeg mener at det står på smukkepakkene at man ikke skal ha babyens smukker i munnen vår! Eller var det et annet sted, husker ikke... Fra wikipedia: Karies er en sykdom som består i at tennene brytes ned av biprodukter fra bakteriekolonier som lever på tannoverflatene, såkalt plakk. Ubehandet tannkaries fører til kaviteter, «hull i tennene», som videre kan føre til tannverk og til at tannen går tapt. Bakteriene i plakken lever på gjærende Når du sutter av skitten, kan babyen få med seg karies fra din munn.
Mamman til Ovedie Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 Karies kan faktisk være smittsomt da dette er bakterier som barna våre ikke er født med.. Derfor anbafales det ikke at andre enn barnet har smokken i munnen.. Dette gjelder selv om ikke barnet har fått fram tenner ennå.. Virkelig verdt å tenke på. Men husk at det er det vi putter i munne av søtsaker og mat som får bakteriene til virkelig å blomstre..
Gjest Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Nå mente ikke jeg at karies kan smitte fra person til person. Men jeg lurer på om karies smitter fra tann til tann i munnen på den samme personen. Er det slik at hvis man har ett hull i en tann, så kan karies smitte over på tannen ved siden av?
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Du må pusse tennene dine Nøffemor!!! )
Gjest Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Det er klart jeg pusser tennene mine godt hver dag, men jeg bare lurer på om hull i tennene er smittsomt? Det er vel lov å lure ikke sant?
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 ja, det kan smitte over til nabotannen, men med vanlig munnhygiene tror jeg ikke det skjer så ofte
Mamman til Ovedie Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 Siden man allerede har bakteriefloraen i munnen som fremkaller karies kan man si at det er smittsomt fra tann til tann jaa. Men med vanlig tannhygiene, dvs. puss morgen og kveld, samt lavt inntak av sukker og klebrige matvarer ( bl. saft + kjeks) vil man kunne unngå karies i mer eller mindre grad. Me nhusk det er mye som spiller inn her.. Genene kan også påvirke da det ofter kan være arvelig med svake tenner..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå