hit og dit Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Sambo reiste fra meg uten å lære meg opp. Eg har høyrt rykte om at for mykje mat kan gje algeoppblomstring, kor mykje skal ein gi? Akvariet er 250 L og me har 30-40 småfisk. Mange mallefisker (han er besatt av slike) så det er jo bra mot alger. Sambo jobber 18t i døgnet så eg får ikkje snakka med han.
Snupi27 Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 pappa gir mat til fiskene sine, har de ikke klart å spise opp maten innen 15 sek så er det for mye.. det er alt jeg veit. hehe
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Ikke bare algeoppblomstring, men dem kan faktsik dø også. Men da er det snakk om veldig store matmengder altså. Gi dem det de klarer å spise på maks 30 sek. Faktisk bedre å gi for lite enn for mye.
simba>>>3gutter Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 Vi gir mat til fiskene annhver dag, akkuart så mye så de spiser opp i løpet av ca 30 sek.
Gjest irismor Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 Ha opp i litt og litt mat. Ha først littoppi, blir alt spist opp veldig fort så ha litt til oppi. Finnes egentlig ikke noe eget mål for hvor mye mat de skal ha av gangen.
hit og dit Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2008 Takk takk. Da skal me sjå om me ikkje klarer å holde liv i gjengen.
Sjokoladekaka Skrevet 18. mai 2008 #7 Skrevet 18. mai 2008 Grunnen til at du ikkje må overfòre, er at der blir nitritt i akvariet. Dette er forureining av matrestar og avføring, og det er giftig for fisken. Det er faktisk betre å fòre litt for lite, enn litt for mykje:)
Zyan Skrevet 18. mai 2008 #8 Skrevet 18. mai 2008 som oftest gir folk fiskene for mye mat, for det "ser jo så lite ut". Gi annenhver dag, eller LITT hver dag. Det du tror er altfor lite, er mer enn nok. Feriefor er nesten som gift, styr unna, det skaper bare forurensing, fisker klarer seg utmerket en helg uten noenting. Som makken sier skaper mye mat mye avføring, som igjen fort kan føre til nitritt, for mange fisker betyr dette døden.
hit og dit Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2008 Er visst ein kunst dette her. Sambo pleier å ha stålkontroll, så eg må nesten klare å vedlikeholde badekaret.
hit og dit Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. mai 2008 Fram til 5.juli er eg aleine om det, fra 5.juli til 25. august skal naboen overta. Så han skal vera borte fra det ei stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå