Gå til innhold

SE HIT LITT!:-) Kan han smitte andre babyer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!:-)

Gutten vår på snart 8 mnd har hatt to virusinfeksjoner etter hverandre som har vart i nesten 2 uker. Masse diarè og oppkast.

Han har vært frisk både igår og idag. Bare litt slapp og redusert matlyst, men han har ikke diarè eller oppkast.

Er babytreff i morgen, å jeg lurer da på om jeg kan dra dit?! Vil han smitte de andre babyene hvis vi drar i morgen, når han da har vært frisk i nesten 3 dager?

Tusen takk for svar!!:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! Man smitter som regel kun før utbrudd!

Skrevet

å? For legevakta og HS sa at jeg ikke burde ha han sammens med andre små babyer når han var syk... Derfor jeg lurte:-)

Skrevet

som regel smittes man før utbrudd, ikke alltid...! Men har han vært frisk i to dager så går det nok bra!

Skrevet

Smitter 48 timer etter at man har blir frisk, så du kan trygt dra på babytreff...

Skrevet

Farrang/omgangssyke smitter helt til man er frisk. Men om han nå er frisk og ikke har hatt diare eller oppkast det siste døgnet eller mer er han ikke smitsom.

Skrevet

Tusen takk for svar:-)

Skrevet

I følge Folkehelseinsituttet er man smittsom RETT FØR , OG i 48 timer ETTER SISTE oppkast!

Viktig å huske på dette , og fortelle det til andre, så slipper man at Oppkastsyken sprer om seg så innmari...

Kjempefint at du vil ta hensyn til de andre babyene (Og familiene deres, og kollegaene til foreldrene deres, og besteforeldrene deres og naboen deres etc... ;-) det sprer seg veldig lett...

Skrevet

Omgangssyke smitter via avføring og oppkast fra den syke. Det skal veldig små mengder til. Så da er det ganske ulogisk som noen sier at man kun smitter før utbrudd. Man er smittsom like før og 48 timer etter at symptomene har gitt seg.

Skrevet

Ja men det er kjempe fint å vite!:-)

Syns jo man må ta hensyn. Jeg hadde heller ikke blitt så blid hvis noen andre av foreldrene på treffet for eks. kom med sine syke babyer, så alle de andre ble smittet for å si det sånn:-)

Så, TAKK igjen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...