Gå til innhold

Ultralydskjemaet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da sitter jeg å klør meg litt i hodet. Ser på ultralyddiagnostikkskjemaet og det står da vekst i %. Jeg er inne titt og ofte pga risiko, men har ikke klart å huske på å spørre de..

Hva betyr det at veksten er på +17 %? Blir barnet stort da? er det i tilfelle mye? Synes jordmora mumla litt om det her sist gang.

For 4 uker siden hadde jeg + 14 %, og på tirsdag var det +17 %..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også. Hva betyr det når det står 2.91, altså ikke pluss eller minus forran? Sto ingenting første gang på vekst a.%

Lurer også på hvilken graf som er hodet og hvilket som er kropp, MAD og BPD.

Skrevet

Hei.

Det er "vekstavvik" på barnet i forhold til gjennomsnittlig vekt ved fødsel.

I februar hadde min lille gutt +3% avvik, nå i mai var den +7%. Dette vil si at gutten min blir ca 3800 ved termin.

+17% vil utgjøre ca 4100 ved termin, litt avhengig om det er gutt eller jente du venter.

Men det er jo ikke ille - ikke mange som får en helt gjennomsnittlig baby :)

Skrevet

Hva er gjennomsnittet ved fødsel? 3400?

Skrevet

Det betyr at babyen din er 17 % over gjennomsnittet, det er ikke noe som gjør noe, jeg fikk beskjed om at min ligger 12% over og at det ikke gjør noe. Jordmora regnet seg fram til at babyen mest sannsynlig ville bli rundt 4000g så den er jo ikke mega stor selv om den er 12% over gjennomsnittet. Jordmora sa også at de var ikke bekymret før fostret var rundt 22% over eller under gjennomsnittet. Så du trenger ikke å være bekymret, du får nok bare en baby som er litt stor:-) Er jo bedre at den er litt for stor enn litt for liten, da har den litt å gå på... Lykke til videre:-)

Skrevet

Noen som har erfaring med store forskjeller på målingene? Har hatt mange ul undersøkelser, og vanligvis har det sett ut som gutten blir relativt stor. På ul da jeg var 34+6 ble vekten estimert til 2500 gram, da jeg var 36+6 var den "bare" 2600 g (kun 100 g på 2 uker), og ved 37+6 var den plutselig 3400 g(800 g på 1 uke!). Vet jo at særlig gutter vokser litt i rykk og napp, men syns det var litt merkelig... Noen med liknende erfaring?

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg noe for det.. det har jeg erfart selv. Jeg fikk målt min gutt i magen i uke 37 med et vekstavvik på +36%.. Altså en stooor gutt.. Fikk beskjed av lege og jordmor at jeg ikke måtte henge meg såå mye opp i vekta for det var veldig sjeldent at det stemte. De kunne fort måle feil.. Så i uke 37 skulle min gutt være 4200gr og enda ligge nærmere 3 uker til i magen (og et vekst på ca 250g pr uke..) ville han være nesten 5 kg.. MEN han kom i uke 38+5 og veide 4240gr.. Men han var litt større enn "gjennomsnittet"..

Håper jeg ikke har skremt deg her?

Jeg ble selv sjekket ofte med ul og legekontroller siden jeg hadde svangerskapsforgiftning med første barnet. Så ville de sjekke dette svangerskapet og morkaka så den gjorde jobben sin...

Skrevet

Guri :o) nei, ble ikkje skremt altså. Og takker veldig for mange svar. Jeg hadde i grunnen håpt at han ikke ble så veldig stor jeg da, men kan ikke gjøre så mye med det nå...! :o)

Han sparker og har det fint, så får tenke som så, at han har det vertfall bra inni der;o)

Gyn fortalte meg det at det ikkje gjorde stort om babyen skulle bli noe større heller, bare hodet kom først vertfall...(har risikosvangerskap pga hjertet, og har beinskjørhet - hadde derfor vært fint med en liten tass.. men men,klarer nok dette også)

Ligger han feil vei blir det keisersnitt, selv om jeg håper han legger seg rett vei når den tid kommer. Er enda bare midt i 26.uke.

Skrevet

Da er det mye som kan skje med vekta. De vokser i rykk og napp

Om han sikter på å bli veldig stor så setter de deg kanskje i gang eller plukkern ut med KS pga helsa di. Det får du jo snakke med dem om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...