mama73 m/tre søte små Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Hei Jeg har termin i september og går ut i permisjon i august. Mitt arbeidsforhold utløper 30.juni grunnet midlertidig stilling, uten mulighet for forlengelse. Jeg var ferdig med min mastergrad i desember 2007, og fram til da jobbet jeg i en 60 % stilling. Fra januar 2008 har jeg vært ansatt i 100 % stilling, men har vært 50 % sykmeldt i hele perioden pga svangerskapsplager. Nå lurer jeg da på hvordan foreldrepengene mine blir regnet ut? Jeg hadde regnet med at det var de 6 beste månedene av de siste 10 som skulle danne grunnlaget for beregningen, men har nå hørt fra andre at det er de siste 4 ukene før en gikk ut i sykemelding. For mitt tilfelle vil dette utgjøre et stort tap, så jeg håper det kan regnes ut fra individuelle faktorer, slik at jeg vil få det samme som jeg får utbetalt nå. Og, hva gjør jeg i de to månedene jeg står uten jobb før permisjonen starter? Bør jeg motta arbeidsledighetstrygd fra NAV, eller være fortsatt sykmeldt? Kan man være sykmeldt i et arbeidsforhold som allerede er avsluttet, men allikevel motta sykepenger? Takker for svar:-)
Herkules Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Er du sykemeldt nå? I så fall vil du jo få utbetalt det samme som du får nå. i permisjonen På hvilken måte vil du få et stort tap? Du får i utgangspunktet ikke de 6 beste av de 10 siste ,med mindre du faktisk blir arbeidsledig og får dagpenger de to siste måndene Jeg tror at om du er sykemeldt 100% før arbeidsforholdet ditt tar slutt så kan du fortsette å være sykemeldt frem til perm og få sykepenger Forutsettes at du er syk nok til å ikke jobbe da.
mama73 m/tre søte små Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2008 Ja, jeg er fortsatt 50 % sykmeldt. Hvis de regner ut fra de 4 siste ukene før jeg ble sykmeldt, så jobbet jeg da bare 60 %, derfor stort tap! Begynte i 100 % stilling fra 1.1.08, og gikk rett over i 50 % sykmelding..., og er det fremdeles. Regner med jeg blir sykmeldt fram til permisjon, og også muligens at den øker til 100 % pga fysisk tungt arbeid... Men da er det altså slik at hvis jeg mottar dagpenger de to siste månedene før permisjonen, så vil de beregne foreldrepengegrunnlaget ut fra de 6 av de 10 beste månedene? Slik at det ikke vil være noen økonomiske konsekvenser form meg om jeg skulle motta dagpenger?
Herkules Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 Så du får altså 50% lønn og så får du sykepenger for resten som er beregnet av en 60% stilling? Altså er får du mindre i sykepenger (50%) enn i lønn(50%) nå? Om du får dagpenger så skal ditt største tap være de 2 måndene du gpr på dagpenger da det er dårligere betalt enn lønn Så da kan du kutte ut de måndene ja.
mama73 m/tre søte små Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2008 Jeg får 50 % lønn og 50 % sykepenger. Har en 100 % stilling nå. Begynte i den fra 01.01.08, og ble 50 % sykmeldt bare to uker etterpå. Engasjementet mitt utløper 30.juni 2008, så da har jeg hatt nøyaktig 6 mnd i 100 % stilling, men har jo vært 50 % sykmeldt hele tiden... Før jul jobbet jeg bare i en 60 % stilling, og jeg trodde nå at når jeg hadde vært i en 100 % stilling i 6 mnd, så ville de kun bruke disse månedene til å regne ut foreldrepengene... Jeg har vært student de to siste årene, så det vil heller ikke hjelpe for meg å regne ut fra de tre siste årene,- vil bare komme enda dårligere ut av det... Tar de hensyn til at jeg nå har en master, og at jeg vil tjene mer etter endt permisjon, eller er dette noe de ikke tar med i beregningen? Har lest så mye forskjellig... Skjønner det er veldig mange ulike tolkninger i dette NAVsystemet og at det åpnet for mange smutthull. Håper jeg får en flink saksbehandler som kan behandle etter skjønn (til fordel for meg selvsagt,- hehe)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå