ZamZam Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Den årlige Norges ferien står snart for tur og jeg kjenner det knytter seg i hele meg.. Alle disse super norske, korrekte (etter norsk standar) foreldrene som lever så anderledes fra meg og mine. Barna skal legges kl 19.00(!) fest hverdag, what ever, sengetid er sengetid.. Der jeg fikk mine barn var barna med, de skulle også feste. et glass vin eller to ( aldri overstadig beruset) skadet ikke, herrgud i et av selskapene ga "bestefar" en svelg campis til barna. Middager som ingen ende vil ta og barna som leker, spiser og koser seg.. Hvis barnet får i seg potetgull, sjokolade eller snop før fylte 18 år er det jo barnemisshandlig. Igjen mener jeg alt med måte. Ble jo skjelt ut av alt som var da jeg nektet folk å gi barnet mitt snop, det måtte de jo få i en alder av 1 år.. hehe Etter det er det maxi bilsete, det må man ha. Man må ha tetunia ( er det den vogna heter), reima dress luer og votter, nøstebarn ulltøy og ikke noe annet.. Har aldri hatt noe sterkt behov for noe av det og barna mine er sikkret i bil. Hva vogna heter driter jeg i så sant barnet er komfertabelt. Vinterklær har jeg da heller aldri egentlig trengt siden vinteren begrenser seg til en eller to dager med snø i året, men jeg skjønner behovet for dere der oppe.. Husker en gang i barnehagen hvor det var skikkelig drittvær så jeg dro på stillongs, bukse og regnklær.. Fikk beskjed av tanten etterpå at gutten hadde på seg to bukser og det kunne jo ikke være nødvendig hehehe.. Nå har jeg flyttet igjen, her er det sommer hele året så reima eller nøstabarn ull trenger jeg vel kunn i sommer på ferie i det kalde nord.. Her er det faktisk enda verre, forskjellen mellom fattig og rik er så enorm.. Er foreldrene rike (da RIKE) så er det barnepiken som passer barnet, hun har ikke lov å sette grenser eller si nei.. Er foreldrene fattige ( da mener jeg virkelig fattige ) så skal barnet ut på gaten for å tigge, mor og far tigger en annen plass eller så kan det hende at de faktisk jobber. Barnet tigger ikke for sin egen del, hvis du git mat til barnet så kaster de det tilbake for far trenger nemlig penger til å finansiere narkotika misbruket sitt så det er derfor de tigger. De har aldri hørt om barnesikkring i bil, herregud da menneske henger bilen sammen så er det bare å kjøre.. Eller tape fast løse deler for så å kjøre. De har ikke hørt om at å sette spedbarn i paraplytriller kan forårsake ryggplager, de er nemlig stolte av at de faktisk har en trille og er rike ovenfor de som må bære barnet i sjal. Sukker og feil kosthold eksiterer ikke og ja, her er det faktisk kult å røyke, man er tøff når man drikker cola og kaster stein på de hvite. De små barna sloss så tenner og blod spruter for å etablere seg i hirakiet den som vinner kan tigge på den vunnede slagmarken.. Jeg er så heldig at jeg ble født på rett side av jordkloden og at barna mine også er norske, men er jeg egentlig norsk, annet enn ved pass. Jeg passer jo ikke lenger inn i den norske verden hvor alt man spiser skal være sundt, herregud jeg er jo bare glad jeg finner noe som ligner sundt og som fortsatt er ferskt.. Jeg kan ikke føre en samtale om reimatec, nøstebarn og den helvetes vogen som jeg ikke husker navnet på... Så kommer følelsen igjen, den følelsen av å være fullstendig bortkommen i min barndoms by, der hvor alle kjenner alle og alle vet hvilket merke den vogna og det barnesete er ved et lite øyekast. Barn skal være pakket i en liten boks, med en frihet som det ikke finnes grenser til. Det er lenge siden jeg har innsett at jeg aldri noen sinne igjen kommer til å være hel norsk, selv med bunad og flagget godt plantet i hånden. Jeg kommer aldri til å tilhøre noen av de andre nasjonene jeg besøker, der står jeg som i Norge å ser gjennom vindu på ting jeg ikke kan forandre heller aldri fult forstå. Lenge leve Norge og de, kanskje trivielle problemene som rår der. Det må være så urolig befriene å ha de valgene dere har, de mulgihetene dere har. Skulle av og til ønske jeg kunne bli en av dere, men jeg ville aldri ha gitt opp den livserfaringen livet mitt har lært meg.. Så unnskyld at jeg bagateliserer hverdagen deres litt, det er ikke vondt ment. Jeg bare gruer meg til å stå utenfor å se inn..
Gjest Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Godt innlegg! Forstår tankene dine godt (selv om jeg ikke har opplevd det samme som du har)
PAVEEL Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 flott innlegg:-) mange tankevekkere:-) kan jeg spørre hvor du bor?
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 Husk at ikke alle er like hysteriske her i norge heller, da ) Hvor i verden bor du egentlig?
Tøysetipp Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 Det må jeg si.. Et urbant innslag. Det blir jo litt kulturkrasj dèt og skulle komme tilbake til hjemlandet hvor alt er litt annerledes. Hadde det ikke vært for dib så skal jeg sige deg at nøstebarn, reima og teutonia hadde vært fremmedord for meg også. Jeg har forlengst ramlet av moten, og kler meg i det jeg synes ser fint ut på meg. Og det er ikke bestandig at venninner og søster er like enige i dèt. Jeg får stadig reprimander på klesstil, som *dån* er helt utdatert. Det er jo uten tvil miljøet og samfunnet som i stor grad former oss, så jeg forstår godt at du føler deg litt maplassert. Du får tenke at du blir et eksotisk pust i den norske byen som er hjemstedet ditt. De ser nok med litt beundring på deg skal du se.
ZamZam Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. mai 2008 Mener ikke å sette dere alle i boks, vet at eks vinterutstyr og veiene i Norge fører til at man må ha visse ting ( som teutonia og maxi)som for meg aldri har vært et valg eller nødvendig. Det å ha barn i Norge er anderledes enn det å ha barn andre steder. Det blir jeg så pinlig klar over når jeg er i Norge og samtidlig vet jeg at vårt liv ikke passer inn i den boksen.. Man blir så klar over sine "mangler" når man ser seg om i Norge. Vi bor for tiden i et halvsikkert land i Afrika. 1 min i bil fra et verdensklasse luksus hotel, 15 min unna der folk bor i blikkskur og kanskje har biler og 25 min unna der folk er flyktninger og bor i telt, hvis de er så heldige.. Dette har vært vårt valg så ikke bli fornærmet over noe jeg sier.. Er vel egentlig bare så klar over at jeg ikke passer inn i den boksen som heter norsk..
little old lady hoo Skrevet 18. mai 2008 #8 Skrevet 18. mai 2008 Det er kanskje enkelt å sitte utenfor å tenke på Norge som en boks med små maur, som alle gjør det samme. Jeg skjønner du har fått deg en tankevekker, kanskje i ditt tidligere lokale miljø, og at du reagerer deretter. Jeg må si at jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i innlegget. Det er klart at jeg vurderer hva man skal bruke av vinterklær (bor i nord), men det betyr ikke at vi velger merker etter hva naboene velger. Vi har nok andre verdier enn foreldrene til de tiggende barna, fordi vår velstand tillatter oss friheten til å vurdere disse verdiene. Hva mennesker velger å gjøre med den friheten er opp til dem. Når jeg ser på ditt innlegg, slår det meg jo at mange i såkalte velstandsland velger å bruke sin velstand på mye rart, men det går faktisk an å ikke være med på dette. Også i Norgesboksen. Man utvikler seg etter den livserfaringen man har, og jeg er sikker på at også du ville kunne finne omgangskrets som ikke har som hovedmål i livet å få seg en teutonia(?)vogn. Selv i Norgesboksen.
ZamZam Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2008 Heheh, nei i omgangskretsen min er det faktisk et annet merke som gjelder, tror jeg da, jeg aner jo ikke hva vognene heter, men de ser komfertable ut.. Det er et inntrykk jeg får av DIB, alle er så merkebeviste og har tilsynelatende mer eller mindre samme verdier. Igjen det er ikke kritikk av deg, noen andre her inne eller det norske samfundet. Dette er mitt inntrykk av Norge gjennom DIB og de gangene vi har vært hjemme så passer vi ikke inn fordi vi ikke passer inn i den samme rutinen som gjelder og er stort sett er gjeldene over hele Norge. For oss er det ikke mulig å føre livet vårt fordi det ikke er mulig.
mamma-07 Skrevet 18. mai 2008 #10 Skrevet 18. mai 2008 Skjønner så absolutt hva du sier er det er vel noe i det ordtaket som sier at jo mer penger du har jo mer bruker du. Selv har jeg ikke vært så opptatt av merker men prøvd meg fram for å finne noe som fungerer holder barnet tørt og sånt. Alle her vet vel at i andre land har man kanskje ikke den muligheten/friheten til å velge slik vi har, samtidig tror jeg nok at om de som bodde i Afrika hadde det ville de vel kanskje gjort det samme som oss, det er vel en generell tanke at de fleste vil det beste for seg og sine. Men forrstår så absolutt at du føler deg litt utenfor, ting vi kanskje tar for å være problemer her er vel kanskje ikke engang nevnt i andre land. Lykke til med norgesturen og husk at det er mange av oss som legger mer vekt på å overføre gode verdier til barna våre enn å kjøpe merkevogner og merkeklær. Men det vet du sikkert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå