Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Tuppa mi har utviklet en form for eksem, det viser seg under armene og nedoverpå sidene,litt på mage, på armene, og spesielt i rompa.det klør hun seg også mye om natten, ser det på kloremerkene.har lest litt om atopisk eksem, men der står det at det er vanlig på andre områderpåkroppenenn det mi tuppe har.som f.eks i ansikt,ialbuer og bak knærne,men hun har det ikke der..hun fikk det vel i 1,5 års alderen, går litt opp og ned.men det har ikke vært så ille som nå..hun er to år om en uke..vi har i det siste prøvd div salver som f.eks mildison,inotyol..og kremer slik som becur ,zinksalve,og en spraykrem fra apoteket for atopisk eksem.men synes ingenting hjelper.den inotyol begynte vi med på fredag sådet kan jo hjelpe etterhvert..men er det noen andre med slike sympomer so viser seg å være matallergi eller annen type allergi??vaskepulver tror jeg ikke det kan være for bruker kun neutral..
Duracella Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Sjekk lommelegen, tror de har bilder av atopisk eksem ol. Det fins også en side som heter eksemskolen, tror jeg.
Fuglehjertet Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Vaskemiddel kan det faktisk være selv om du bruker bare neutral. Skyll en ekstra gang, og vask alt du kan på 60 grader eller mer. Hva med dynen - har du dun eller syntetisk? Matallergi er egentlig enkelt, kutt ut en ting i gangen, hvis det er ting som er typiske kryssreaksjoner bør du kutte ut flere ting i gangen. Det kan ta inntil 2 uker før kroppen stabiliserer seg. Ellers kan eksem komme av stress selv hos små barn.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Det meste av eksem skyldes tørr hud, ikke allergi. Det kan ofte løses med sporadisk bruk av kortison-preparater på eksemflekkene og mye fuktighetsbehandling av huden. NAF Badeolje ( fra apoteket) er super, masser/gni den inn på huden på hele kroppen morgen og kveld, så bør det bli bedring fort, men det kan hende du vil trenger kortison for å bli kvitt eksemflekkene. Holder du huden fuktig nok kan det være nok til å hindre at det kommer mer eksem. Hold neglene korte sånn at hun ikke klorer seg så mye. Bruk en sterk kortison-krem (på resept) i 1-2 dager, fremfor å bruke en mild krem over lang tid, da reduserer du mulige skadevirkningenr. Vi fikk resept på Elocon som visstnok skal være best for barn. Jeg har selv hatt "klassisk" atopisk eksem som dukket opp på de stedene du har lest om, men barnet mitt har hatt utslett helt andre steder. Les mer på www.eksemskolen.no, der er det masse nyttig info.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Mange barn kan reagere på fargestoffene i klær, og og det er et problem (iflg. Astma og allergi forbundet) at bomull forurenses av mange kjemikalier i foredlingsprosessen. Så i Allers (nr. 23) i forrige uke om klær som var spesielt egnet for barn med eksem/allergi. Klærne er laget av økologisk bomull og soya, og er garantert fremstilt uten farlige kjemikalier. Klærne er norskproduserte, og merket heter Lilleba. Har brukt en masse av disse klærne selv på mine barn, og har god erfaring med disse på barn som plages med eksem. Her er link til min favorittnettbutikk, som i tillegg til Lilleba, også selger andre klær av naturlige materialer til barn: www.levvel.net Håper tuppa di blir bra av eksemen, ikke noe godt det der.
MMAA Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 Hei! Min sönn på nå tre år fikk i fjor samme eksem som du forklarer, mye på armer og rygg og mage, men også litt bak knehasene, han ble bare verre og verre og ingenting fungerte! Det var veldig slitsomt! Fastlegen tok blodpröver for å teste om matallergi, men de var negative. Han mente vi bare måtte smöre og smöre og smöre... Heldigvis hadde vi kontakt med en fantastisk overlege på sykehuset pga en annen alvorligere sykdom han hadde. Hun undersökte han utrolig grundig og fikk inn en annen overlege for å navngi eksemet med rett navn, jeg fölte meg så trygg når legen tok seg god tid ( for det er sjeldent!) Hun bestilte prikktest til han, der reagerte han på egg, katt og hund, vi kuttet alt dette, og eksemet bare rant av! Etter et års intensiv smöring og jakt etter rett krem er det er lettelse! Så jeg vil anbefale å gå til fastlegen og får trasset gjennom blodpröver og prikktest! lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå