prekæs Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Nå har vi fått barn så nå skal vi vente med all mulig type unødvendig liv i 20 år. Ikke skal vi reise andre steder en de mest barnevennlige stedene, ikke skal man kjøpe møbler man ikke kan tørke av enkelt med en klut og resten av huset skal ikke inneholde dyre ting som fort kan bli ødelagt. Og gud forby barnetøy som ikke er lettstelt og billigst mulig. De vokser så fort, skal du vite. Men er det ikke kjedelig da? Å våkne opp om tjue år og finne ut at snusfornuften tok overhånd?
Gurine Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Nei det synes jeg ikke. Synes det er berikende jeg. Ellers hadde jeg nok valgt å være alene. Men da tror jeg at jeg brått hadde våknet opp om 20 år med et savn i livet, og år som aldri kunne kommet tilbake, og ting man aldri kunne gjort om igjen. Klokka tikker, og vi venter nå nr. 3. JA, det er slitsomt, og ofte savner jeg både alenetid og voksentid, og råd til reiser og andre ting. Men jeg håper og tror at jeg har valgt riktig, og at reisingen er noe jeg kan ta igjen når unga har flyttet ut. Tror ikke jeg vil angre på mine små noen gang, selv om livet kanskje er litt "kjedelig" og fornuftig nå.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 jo det må være kjedelig for de som finner ut om 20 år at de har satt livet på vent? håper inderlig at jeg ikke er en av de for jeg nyter livet som mor. vi reiser på ferie dit vi har lyst. foreløpig har det vert barnevennlig. men det er nok mer tilfeldig. spørsmål: hva er en ikke barnevennelig ferie reise, (bortsett fra rølpefyll ferie da som jeg aldri har likt fra før og dit kan man vel reise uten barn.) men utover det hva gjør et reisemål/feriested ikke barnevennlig? bare lurer, for det handler jo om hva man gjør det til. og nei jeg har aldri reist på et hotell med basseng til barna. vi har jo bare skulle sove der og så vært ute å opplevd stedet vi har vært på. vel billige klær jo det kjøper jeg, men det er fordi jeg foreløpig ikke har råd til å kjøpe noe annet. desuten liker jeg at ungene har mer å velge i enn noen få veldig dyre plagg som ikke einer seg til barnelek. når det gjeldeer møbler så er de som klær, man kan kjøpe nytt. selv så har vi kjøpt skinnsoffa nå. det har jeg aldri hatt før. den er deilig og myk. god å sitte i. ja den er lettstelt men det oppdaget jeg først etter jeg kjøpte den. det er jo bare å tørke over med klut. vel jeg hadde noen dyre ting før jeg fikk barn, og de har vi da fortsatt. og når det gjelder pyntegjenstander har ikke jeg tenkt å vent etil unga er store nokk med å ha et hjem som jeg trives i. og ja da ting har gått i stykker. men det er jo en del av hverdagen. barna må jo også lære at enkelte ting selv om de ser gøyale ut så er de ikke leker. det er pynt. og vi voksne kan da ikke tro at barn ikke leker når vi ikke ser for det gjør de. men det er klart at når ungene er voksne eller større så forandrer jo livet seg. akkurat som det gjorde da jeg fikk barn. ting krever større planlegging når man har smått. men det tar ikke så mange år før dette endrer seg. snusfornuften kan nok ta overhond om man har barn eller ikke.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 hæ? er du seriøs nå? Du setter vel ikke livet på vent fordi du får barn?! Barn er jo endel av livet, husk du har vært barn selv og, og dine foreldre har vel ikke satt livet på vent fordi du kom til verden? Er det virkelig noen som tenker sånn som deg? nå skal jeg få barn, så dette vi har planlagt får vente i 20 år, da kan vi leve livet.
ana baroma Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 Hjelp... setter man livet på vent når man får barn? Håper da ikke det:) Vi nyter dagene, og tar tingene som de kommer. Ja, jeg tenker mer praktisk nå enn før, men det er jo en del av livet det også. Og jeg reiser på barne- OG voksenvennlig ferie. Dyre ting har jeg aldri hatt behov for, så det spiller liten rolle:)
Gjest Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 hehe...synes den gyldne middelvei er en fin ting jeg. ;-) Er meg selv nok, og tar samtidig hensyn til at jeg har barn....skulle jeg lagt livet mitt på "hold" til de var voksne så hadde jeg vel blitt skrullete til slutt, blir tross alt boende med unger i hus i MINST 30år ;-)))
sannamin* Skrevet 18. mai 2008 #7 Skrevet 18. mai 2008 he,he..vi slutter ikke å leve selv om vi velger å sette barn til verden..Spørs selvfølgelig problemstillingen.Men ja, vi har kjøpt en dyr sofa fra boconcept og ja vi reiser fordet..IIIIIIK:D...Klær kjøper jeg i hytt og pine..så... Næsj livet er noe som før, men ikke helt.
prekæs Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. mai 2008 Det jeg mener er: Om gulvet blir litt hakkete og pynten er på øverste hylle noen år, møblene litt flekkete innimellom, flekker som riktignok går vekk med kluter her og, selv om møblene ikke er i praktisk skinn, og ett og annet plagg er til de grader upraktisk og over den alment akseptere prisen så er jo dette også en del av livet. Rølpefylleferier med små barn er selvfølgelig feil, men man trenger vel ikke bare dra på ferie til Legoland for at ungene skal ha utbytte av ferier. Ungene trives på byferie også de...hvis ting blir tilrettelagt litt. Innimellom får jeg ett inntrykk av at ikke alle vil leve livet med barn. De skal vente til unga flytter ut og da først begynne å leve igjen.
Dunder Skrevet 18. mai 2008 #9 Skrevet 18. mai 2008 Tror jeg skjønner hva HI mener. Man kan faktisk gjøre ting som ikke er "superbarnevennlig" så lenge barna ikke tar skade av det. Man MÅ for eksempel ikke dra på sydenferie med bamseklubb hvis mor og far synes det er helt forferdelig. Man kan dra dit man har lyst til og så tilpasse det slik at det blir gøy for barn også. Problemet hver gang noen tar opp dette er at de som lever veldig tradisjonelt familieliv med stasjonsvogn, bamseklubb og Legoland av en eller annen grunn blir fornærmet. Som om man gjør narr av deres livsstil. Og dermed går dere rett i strupen på folk og kaller dem egoistiske og uegnede som forelder. Hver familie velger jo selv hvordan man vil leve, og tilpasser det når man får barn. Alle familier trenger ikke leve på samme måten.
Bettybu Skrevet 18. mai 2008 #10 Skrevet 18. mai 2008 Barn er jo en del av livet??? Iallefall er jeg sjeleglad for at jeg har fått den jeg har, det ser ikke ut til at det blir flere , dessverre!! Det er forskjellige faser i livet, den ene er når man har (små) barn, en annen pensjonist, tenåring.. Var livet ditt på vent de første 18 årene, mens du ventet på å bli myndig å få gjøre det DU bestemte...???
prekæs Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. mai 2008 Jeg snakker definitivt ikke om meg selv:) Men får det inntrykket noen ganger. Jeg har fått barn over tre tiår og ville vel aldri ha fått noe liv om jeg tenkte slik.
prekæs Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. mai 2008 Livet var ikke på vent, nei. Barn er endel av livet, men hvorfor er det mange som gleder seg til at ungene blir store slik at de kan få reist, kjøpt seg hvit stoffsalong og lagt drømmeparketten? Det er en del av dem, se. Som tar den helt ut når unga er ute av huset:)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 18. mai 2008 #14 Skrevet 18. mai 2008 Hihi, ja det er mange som velger dette du beskriver når de får barn, og jeg må si jeg synes det virker litt stusselig.... Jeg har hatt barn i over 20 år og jeg har aldri stoppet opp. Men inkludert de i livet og tatt dem med på turer rundt omkring i verden:-) Jeg tror de lærer mye av det, både om andre kulturer og i sin omgang med mennesker. Jeg har kremfargede sofaer, lekre og vaskbare;-D Jeg kjøper billig tøy og jeg kjøper designtøy, alt etter som hva jeg finner og faller for:-) Jeg har nok alltid vært fornuftig, men er ikke helt A4 og det verste jeg vet er når alt blir forutsigbart.......det skremmer meg!
prekæs Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. mai 2008 Herregud. Kremfargede sofaer. Og jeg vet at persiske tepper er enkle å få rene med litt vann. Gud forby:)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 18. mai 2008 #16 Skrevet 18. mai 2008 Hehehehe, ja Gud forby................ifølge mange;-) Jeg er glad jeg ser muligheter istedetfor begrensninger i livet mitt;-D
meg & to små vampyrer Skrevet 18. mai 2008 #17 Skrevet 18. mai 2008 Vi setter ikke livet på vent, vi prøver bare å inkludere barna så godt som mulig. Og jeg tror vi alle får det bedre sånn enn om vi skulle ha lagt alt til rette for barna til enhver tid og aldri tatt hensyn til oss selv.
mamma-07 Skrevet 18. mai 2008 #18 Skrevet 18. mai 2008 Vi ventet lenge før vi fikk barn reiste rundt og bodde også en tid i spania har kost oss med barnefri i ca 10år før vi fikk. For oss ble det faktisk en meget overraskenede god vending å få barn. Vi reiser fortsatt og tar oss en bytur iblant, når det gjelder møbler kjøpte vi lettstelte møbler og billige før også(har bikkje) så det bryr ikke vi oss så mye om. Synes gutten vår er verdens herligste gave og føler at jeg lever mer nå enn jeg gjorde før. Skal kose oss mye i årene fremover, elsker å høre latteren som bobler opp fra magen ikke tilgjort bare herlig barnelatter. Å få barn er jo en del av de flotte erfaringene man har når man lever det er nå min mening. Men alle må selvfølgelig velge det som er rett for de. Respekterer mer personer som sier at de ikke har lyst på barn fordi det ikke passer inn i livsstilen dems, enn de som får barn fordi det er det vanlige og glemmer å ta vare på de.
Tøysetipp Skrevet 18. mai 2008 #19 Skrevet 18. mai 2008 Jeg ser at jeg kanskje faller litt under den kategorien. Men, jeg gjør det fordi jeg liker det og fordi forutsigbarhet og ordnede tilstander gjør meg avslappet og trygg. Jeg beundrer de som drar til langstrakte strøk med barn hvor det overhode ikke er tilrettelagt, og jeg ser jo at barna kan ha stor utbytte av dèt. Men, jeg må bare si at så bevandret er ikke jeg at jeg hadde hatt noen som helst forutsetninger for at det skulle bli en vellykket tur. Jeg føler ikke at livet er på vent. Når barnet er ute av redet har mor forhåpninger om barnebarn, og at jeg da kan ta de med på de samme opplevelsene som moren fikk. (sett at jeg får barnebarn selvsagt). Herregud, nå følte jeg meg gammel og. Neidaså, utgangspunktet uten barn er ikke så annerledes som _med_ barn. Og det var vel det du ville frem til :-)
kokko Skrevet 18. mai 2008 #20 Skrevet 18. mai 2008 ja vi lar livet vente på seg. når går det bare i tøymøbler fra ikea (bilig kan byttes ut) gulvet ser ikke ut, men er veldig bra å leke på.. reiser hva er det??? nei da.. selvsakt lar vi ikke livet vente på seg. Vi lever det livet vi vil leve..kansje skullet gulvet har vært skiftet på, men det venter vi i to tre år til...fordi akuratt nå så vet vi at det vil bli mye hakket.. men om det kommer hakker etter vi har byttet parket så er jo det som er livet nå. og reiser det gjør vi både med barn, men også uten barn...hvist vi bare skal gjøre barneting så vil jo de voksne gå fort lei av barn og hverandre vil jeg tro... det er jo viktig at vi gjør noe vi alle kan like... i år skal vi til danmark og til djursommerland... det gjør vi ikke fordi vi har barn, men fordi vi liker det.. jeg liker tivoli, parker og det hele... heldigvis så har vi fått en datter som også liker slike ting. så vi gjør det vi beggeto liker, samtidig som vi har storbyferie også fordi pappen liker å reise rundt i forskjeligge land/byer.. ja takk til beggedeler. Vi lever livet nå og fram til vi blir gammle vi har ikke pause i livet
Gjest Skrevet 18. mai 2008 #21 Skrevet 18. mai 2008 Tja, alt med måte tenker jeg... Jeg setter ikke alt på vent, men nå som barna mine er små (1,5 år og 3,5 år), så tas det mye hensyn til deres behov og interesser. Ville ikke dratt de med meg på bachpacking i Asia for eksempel. Det syns jeg blir egoistisk av de voksne. Jeg var 27 år da jeg fikk førstemann, og har opplevd mye av både reising til "voksne steder" og fest og moro. I forhold til klær og møbler er jeg definitivt ikke så snusfornuftig ;-) Må si jeg for eksempel reagerte da jeg så en VIF supporter på tv under kampen mot Brann som hadde en liten baby på armen midt i all støyen på tribunen kl 22. Det er unødvendig i mine øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå