Gå til innhold

hva har jeg krav på? plis hjelp meg!

MadKiss*Jente i magen*

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 17 år.. har ikke jobba i år og er 19 +6 i dag..

har jeg kun krav på engangstønaden?? ikke noe som helst under svangerskapsperioden?

kan de seriøst regne med at samboeren min skal forsørge meg?

skal til nav på mandag, men vil være forberedt og kanskje vite litt hva jeg skal spørre om..

er det noen som kan svare??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Hvis du ikke har jobbet så har du nok dessverre ikke krav på noen form for foreldre penger fra Nav. Det får du kun hvis du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før permisjonen, eventuelt hvis du har mottat arbeidsledighetstrygd i denne perioden. Men for å få det så må du jo ha hatt en jobb i utgangspunktet.

Dere kan eventuelt høre om hjelp på sosialen. Men er din samboers inntekt høy nok så regner de selvfølgelig med at han skal forsørge deg.

Vær obs på at dersom dere har sparepenger så kan sosialkontoret kreve at dere bruker disse før dere eventuelt får noe støtte.

I verste fall så må du kanskje belage deg på en kort permisjon etter fødselen og satse på å komme deg ut i jobb så snart du kan. Ikke noen drømmesituasjon akkurat men må man så må man :)

Lykke til!

Skrevet

har jeg lov til å gå til sossialen da nå jeg er under 18 år??

• 2 uker senere...
Skrevet

Foreldrene dine har forsørgerannsvar for deg frem til du er 18 år så du får nok ingen ting på sosialen. Om du ikke bor hjemme kan du be nav om å få barnetrygden din selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...