Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 http://www.dinbaby.com/content/view/slideshow/426716/offset/14 Gammelt og lite bilde, menmen...og ja, jeg ser ut som en klovn!o.O
Gjest sug lut laserfnask Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 Den var flott, synes jeg, og ikke klovnete! Hva betyr peysuföt?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 Direkte oversatt betyr det genserklær, hehe!
Gjest sug lut laserfnask Skrevet 17. mai 2008 #6 Skrevet 17. mai 2008 Stilig, hvor deler du ordet, liksom, hvilken del er genser og hvilken er klær?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. mai 2008 #7 Skrevet 17. mai 2008 Genser på islandsk er peysa, og peysu er derfor en bøyd form...föt er klær. Det heter dette fordi på begynnelsen av 1800-tallet så ble det som er jakken i dag strikka, slik at det var som en slags fancy genser.
Gjest sug lut laserfnask Skrevet 17. mai 2008 #8 Skrevet 17. mai 2008 Takk, da har jeg lært noe i dag også! Er bunad utbredt på Island, og brukes de på samme vis som her?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 18. mai 2008 #9 Skrevet 18. mai 2008 Absolutt ikke like utbredt, men tror det har blitt in å ha bunad der nå. Har jo ikke vært der på nasjonaldagen siden 1994, så aner ikke hvordan folk går kledd. Men jeg har nesten aldri sett noen i en islandsk bunad, så det sier jo sitt. Tanta mi har en hun også, men den er ikke sånn peysuföt, men upphlutur. Blant menn så har det blitt veldig populært med bunad, men det er fordi herrebunaden er billigere enn en vanlig dress! Og litt kjedelig er den også...ser jo ut som vanlig dress med unntak av i halsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå