Ioren Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 .... Jeg vil jobbe 80%, men jeg og jobben blir ikke enige om fordleingen av disse. De vil jeg skal jobbe enten fra åpning og litt utpå dagen eller komme senere og jobbe til stenging.Mens jeg vil jobbe 6 timer midt på dagen. Dette er mulig, da vi er flere på jobb hele tiden. Det jeg lurer på er om de har rett til å kreve at samboeren min også søker om tilrettelegging for levering og henting i bhg når det er jeg som i utgangspunktet søker om dette. Med reiseveien samboeren min har han ikke mulighet for levering og henting uten å bli forsinket og måtte gå tidligere hver dag. Min arbeidsplass mener vi må dele på dette, men kan de kreve det? Det er tross alt JEG som søker om redusert stilling, ikke samboeren min? Hva om jeg hadde vært alene? Hva skulle de krevd da?
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 Ja de kan kreve det. Jeg har heller tatt 1 år ekstra perm så kan jeg jobbe de ekstravaktene jeg selv vil. Men jobber du fast bestemmer de.
Lille Sniff Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 Sjekk regelverket, jeg vet ikke hvordan reglene er, men jeg har selv "forlenget" fødselspermisjonen min, jeg jobber redusert, men har da fri en dag i uken. Du har krav i følge regelverket på inntill 1 års forlengelse av fødselspermisjonen uten lønn. Hvordan det er når du ønsker å jobbe kortere dager vet jeg ikke, men synes det høres rart ut at jobben din kan kreve at mannen din og du må dele på dette, da det er du som faktisk vil jobbe redusert.
anonyn Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 hvis du jober i butikk (fikk inntrykk av det) tror jeg ikke du kan forlange å ikke gå kveld. det gjelde vel uansett hvis det også inkluderer kveldsjobbing. jeg ville tatt kontakt med fagforeningen. tror dessverre ikke at du alene kan bestemme når du vil jobbe.
Ioren Skrevet 17. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. mai 2008 jobber ikke i butikk, men på et kontorsenter som har åpent lenger enn 8 timer daglig, (07:30-17:00) så vi jobber "skift" i den tidsperioden. Jeg og jobben skal alltids klare å få til en løsning etterhvert her, men det jeg lurer på er om det kan pålegge meg og samboeren å dele på det?
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 17. mai 2008 #6 Skrevet 17. mai 2008 De mente nok att om du ikke klarer tider de forventer du skal jobbe så må sambo trå til. Er nok enklere med 1 dag i uka fri enn dele opp dager. Da er det letter få det som man vil. Men timer må jobben bestemme over hva som er best for dem.
mamman til to gutter Skrevet 17. mai 2008 #7 Skrevet 17. mai 2008 Jeg vet faktisk ikke hva man har krav på, men må si jeg skjønner arbeidsgiveren din veldig godt. Der jeg jobber er det egentlig mest å gjøre rett etter åpningstiden og rett før stengetid, men det sier seg selv at ingen vil jobbe noen timer, for så å ha fri før de kommer noen få tiimer på jobb igjen og hvis da noen i tillegg kun skal jobbe midt på dagen, så blir det vanskelig å få det til å gå opp.
Ioren Skrevet 17. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. mai 2008 Fant dette på arbeidstilsynets sider: Det er ikkje nok at arbeidsreduksjonen fører til generelle ulemper for verksemda. Ulempene må vere av stort omfang om arbeidstakar skal nektast retten til redusert arbeidstid. I utgangspunktet er det opp til arbeidsgjevar å føre prov for at særlig ulempe ligg føre, og retten til redusert arbeidstid må vike. Arbeidsgjevar er under alle omstende plikta til å prøve å legge tilhøva til rette slik at ulempene for han vert minst moglege. Til dømes vil det normalt kunne krevjast at arbeidsgjevar freister å ansette eller leie inn ekstra personell og/ eller at ein vurderar om det finst alternative måtar å organisere arbeidet på. Nå er ikke jeg god på sånne tekster.. Men kan de mene at det er ulempe av stort omfang hvis vi når jeg begynner er 1-2 fler enn vi er nå? Da hadde de jo ikke gått rundt som det er nå....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå