Gå til innhold

Hm, angående Sparkjøp-drakter og dess like...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faktisk, så var det en bruker på disse sidene som påpekte at jeg ikke hadde en skikkelig bunad og at jeg dermed ikke hadde noe i bunadtrådene og gjøre og det stakk faktisk ganske dypt.

Jeg har Senjadrakten. Jeg var skikkelig stolt over den og hatt den i mange år, syes den er nydelig og noe av mønsteret er hentet fra slekten min.

Ja, jeg burde hevet meg over det, men er egentlig drakten min så mye bedre enn festdraktene fra Sparkjøp? Er jeg bare teit som vaser rundt i en DRAKT og ikke bunad?

For de som lurer på hvordan den ser ut, her er det eneste bildet jeg fant på nett og ikke er det noe særlig fint heller:

http://home.no.net/ekbunad/images/senja.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns den var fin :)

Bare gå rundt i den og vær stolt ;)

Jeg skal spare opp til festdrakt så jeg får hatt det neste 17 mai, skal ha en til meg og lille tuppa :)

Skrevet

Jeg personlig mener at en drakt som har en spesiell tilknytning til et sted er en bunad god som noen. Som feks Kystdrakten og sikkert også Senjadrakten.

Om et plagg har blitt godkjent som bunad er for meg helt uviktig så lenge man bærer et plagg man føler man har tilknytning til og som man føler sier noe om en selv og sine røtter...... Tenker at festdrakter som feks de fra Spar Kjøp ikke gjør dette....

(...men som et pynteplagg som kan brukes i mange anledninger har jeg ikke noe mot vanlige festdrakter altså... De kan gjerne brukes som en bunad, de er fine og de gjør nytten som et godt og solid plagg til slike anledninger... Så altså, ikke noe negativt om "vanlige" festdreakter)

:o)

Skrevet

Synes den er kjempefin, trodde det var bunad jeg. Sidestiller ikke den med en festdrakt fra Spar Kjøp eller Obs, synes drakter som har rot i lokalmiljø og lokalhistorie og som kan forbindes med et sted er noe helt annet og er nesten det samme som bunad! (ikke det at bunad er bedre, bare at de er litt annerledes enn drakt)

Skrevet

Synes den var nydelig!! Og dessuten, grunnen til at den ikke kan kalles bunad er kun fordi den ikke er registrert. Det er ENESTE forskjellen. Rekner med den er like kjær for deg som bunaden min er for meg.

Sånt tull må du ikke høre på.

Skrevet

Drakter som ER fra et sted og som har historie er straks noe annen enn et polyester-mareritt fra Sparkjøp, spør du meg :P

Skrevet

Ja det er en drakt, men det er en drakt med tilknytning til et sted. Den kan IKKE sammenlignes med festdrakt fra f.eks Sparkjøp.

Har sinnsykt lyst på Senjadrakt selv, synes den er så fin.

Men kan ikke bytte ut Nordlandsbunaden min, så jeg får skaffe meg den i tillegg når jeg en gang har for mye penger =)

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Det som er pussig er at de samme som ikke vil ha deg i bunadtråden antakelig ikke løfter et øyebryn over Grafferdrakt og rutaliv-og-rondastakk.

Skrevet

Hehe, ikke mye polyester på denne. Tykk ull, foret, innsiden er sateng, underskjørtet er av tykk sateng, blusen i lin og capen i ull og sateng.

Den veier minst 15 kilo, kjenner det fort i korsryggen.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så kostet den over 20 000 komplett.Her jeg bor er det ikke mange som har den og jeg får mange spørsmål. En gang ble jeg halvveis overfalt av noen japanske turister og måtte stille meg opp på bilder både med og uten dem (i drakten altså):P

Men takket være en bruker jeg så ble jeg faktisk litt såret og følte meg teit. Er det liksom sån at det er annenrangs med drakten? Hadde jeg ikke penger til ekte vare, liksom?! Ingen grunn til å bære den med stolthet?

Skrevet

Drakt og bunad er sidestilte i min verden.

Noe helt annet er disse masseproduserte greiene.

Jeg har drakt selv, forressten.

Skrevet

Nei, de hang seg vel så opp i at den allemektige bunadsjuryen ikke hadde godkjent den og dermed var det bare søppel. Men det såret faktisk! Haha, seriøst! Merkelig ting å henge seg opp i, men dette var liksom min store stolthet her i livet. "Bunaden" min;-)

Skrevet

Synes faktisk det er en vesentlig forskjell på stedsdrakter og fantasidrakter som er maskinbroderte i kina! Bær drakten din med stolthet du:)

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Bunad sitter i hjertet og ryggmargen, klart det sårer. Veldig vakker drakt, forresten, har aldri sett den før på bildet.

Skrevet

Tusen takk=) Da mormor viste meg bilder av alle bunadene (og draktene) jeg kunne velge mellom, så smeltet mitt 14 år gamle hjerte for denne. Og fortsatt er jeg glad i den. Den er vakker, den er spesiell, den har historie i mine røtter. Klart jeg måtte velge den og klart det såret da noen skrev at det bare var en drakt og ikke kunne sammenlignes med ekte vare (les: opplest, vedtatt og godkjent som bunad).

Dessverre var ikke dette bildet det fineste av drakten, men det eneste jeg klarte å finne.

Skrevet

Hehe, jeg har lyst på Nordlansbunaden. Skal vi byttelåne neste år? Hihi:P

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Mye meningsløse mennesker, mye bortkasta plass på jorda... og mye irrasjonelle følelser rundt bunader, og på en måte er det litt fint at det er sånn også, det sier noe om hvor viktige de er for oss. (For meg er det litt ett fett hva de heter så lenge de har en tradisjons- og stedstilknytning, eller for den saks skyld allmennaksept av typen rutaliv/rondastakk, som jeg synes er vakker og som kan bæres av alle.)

Skrevet

Hehe, avtale =)

Skrevet

Teite damen, jeg får heve meg over henne. Sikkert bare misunnelig fordi hun ikke fikk den feite ræva si inn i sin ekte bunad (nåja, det vet jeg egentlig ikke noe om, men velger å tro det).

Jeg føler meg aldri så norsk som det jeg gjør 17. mai morgen, da jeg festkledd og fin løfter stakken og går ut døra. For ordens skyld, jeg slipper stakken når jeg er ferdig med trappa, stakken er nemlig litt for lang for meg, hehe.

Skrevet

Limer inn et svar (og spm) om akkurat dette med folkedrakt vs bunader.

Svaret er gitt av Bunad og Folkedraktsrådet.....

"Hva er forskjellen på folkedrakt og bunad? Eksempelvis har man i Østfold: Østfoldbunaden og Løkendrakta... I Trøndelag har man Trønderbunad som finnes i grønt - rødt - blått, men man har også Meldalsbunad, eller heter det da Meldalsdrakten?

Innsendt av: Bea

Når det gjelder spørsmålet om forskjellen mellom begrepene folkedrakt og bunad, vil jeg henvise leserene til våre nettsider:

www.bunadraadet.no

Kort sagt bruker vi folkedrakt om de tradisjonelle klærne brukt i det førindustrielle samfunnet. Ingen bærer folkedrakt i Norge i dag, foruten noen av våre nye landsmenn og enkelte blant den samiske befolkning som fortsatt har en levende drakttradisjon.

Bunaden er en mer eller mindre "oppattaking" av denne folkelige drakttradisjonen. Kort sagt bør vi bruke bunad om det meste av det vi i dag bruker til festklær som er inspirert av folkedrakten. "

Så da så... ;o)

• 4 år senere...
Skrevet

I bokverket "norske bunader" er mange drakter med, bl.a. Senjadrakten. Den som mente den ikke var bra nok, er nok litt dårlig informert og skiller ikke snørr og barter. Det er forskjell på Senjadrakt, Grafferdrakt osv. På ene siden, og sånne billigdrakter fra supermarkeder på den andre.

Skrevet

Jeg har forresten en arvet Graffer fra rett etter krigen ('47), som min oldemor og mormor har brukt. Den er brodert av oldemor, og selv skjorta er brodert. For meg er det helt søkt at den skulle være mindreverdig ifht. Hedmarkdbunaden jeg har etter mamma. Eller Follobunaden mamma broderte til søsteren min. Ingen av mine arvebunader lar seg helt tilpasse min kropp, så nå ønsker jeg meg en bunad sydd til meg, og da er det Senjadrakta som står øverst på ønskelista. Farfaren min kom fra Senja, og jeg syns den er spesiell og vakker.

Skrevet

Fikk ikke linken din til å virke jeg, så jeg måtte google litt, er det denne du har?

http://bunadsstua-harstad.no/content/senja_festdrakt

Det er i tilfelle bunad i massevis i mine øyne altså, kan jo ikke sammenligne denne med de masseproduserte draktene sparkjøp får sydd i østen!

Synes godt du kan være stolt av drakten din, det trenger du ikke tenke mer på :)

Gjest meg mamma?
Skrevet

Dere er klar over at denne tråden er over 4 år gammel?

Skrevet

Dere er klar over at denne tråden er over 4 år gammel?

Hehe, nei det la jeg jammen ikke merke til ;)

Hvorfor i alle dager roter man frem slike gamle innlegg da tro? Må innrømme at jeg sjelden titter på datoen når et innlegg ligger på førstesiden....

Skrevet

Har aldri tenkt over forskjellen jeg egentlig..... jeg har selv alltid hatt "fantasibunad" før jeg var stor nok til en formoders bunad. Fikk "ekte" bunad til konfirmasjonen. Bruker fantasibunader på mitt barn nå. Går etter kvalitet der også. (blir etterhvert hjemmesydd arvegods).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...