Gå til innhold

Hvorfor er bunader såpass dyre?

Anbefalte innlegg

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Er det sømmen, stoffet, smykkene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håndlaget og spesialsydd. Mye stoff, og til enkelte mye smykker.

Skrevet

Arbeidet på en bunad koster mye. Det er nedlagt mange arbeidstimer på en bunad.

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Stoffene, håndarbeidet og strengheta - ingen snarveier på en ordentlig bunad. Sølvet i tillegg, selvsagt.

Skrevet

Det kommer jo helt ann på hvilken bunad en skal ha, hva prisen blir.

Ikke alle er like dyre, samme gjelder brodering, montering, stoff og sølvtøyet.

Skrevet

De er jo håndlaget og søljene er veldig dyre :)

Skrevet

Er spesiellt søvet som er ekstra dyrt synes jeg på enkelte.

Jeg valgte en festdrakt ( Kystdrakten), prisen ble da 15 000, komplett med sølvet, rimelig synes jeg. Brukt den ca 20 ganger ( 17mai og dåps selskap,konfirmasjoner) Veldig kjekt å slippe å kjøpe nye festantrekk for hver gang man skal noe sånt...så sånn sett er det ikke så dyrt i grunn hvis man tenker på at slikt kan gå i arv t.o.m.

Drakta mi er 14år gammel og ser flunka ny ut!

Skrevet

Har hørt at det er muligheter for billigere bunader i fremtiden. Skal visst få kjøpt bunader som blir brodert i østen. Sikkert vesentlig billigere enn våre håndarbeidsbunader...

Min bunad ble det kjøpt stoff, det kostet jo endel. Ei dame broderte alt og ei annen dame monterte den. Alt dette koster jo penger. Dessuten er det endel sølv til vår bunad som heller ikke er billig.

Heldigvis fikk jeg alt i konfirmasjonsgave av foreldrene mine........

(....alt som jeg har gjort i det senere er å sy den ut....en goooood del..hehe...)

Skrevet

Jeg har en mamma som syr og monterer så min ble ikke så veldig dyr. Men jeg så jo at det tok vanvittig lang tid å brodere den og lang tid å montere den..

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Noen som har skikkelige nærbilder av broderi?:P

Skrevet

Tøyet, broderinga, sølvet. Skjorte til Lofotbunaden koster feks 5000 kr pga broderiene, feks er det nupereller på skjortekanten. :)

Skrevet

Det er veldig mange arbeidstimer i håndarbeid bak en bunad. Mamma broderte min og det var masse jobb. Så skal den monteres av de som kan det, du skal ha sølv, sko og annet tilbehør. Stoffet og brodergarnet skal være av god kvalitet som varer i flere generasjoner (bunader går veldig ofte i arv i flere generasjoner). Det blir fort en del penger.

Jeg forsikret min for et par år siden og ble overrasket over hvor mye den er verdt når jeg fikk den taksert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...